Skip to main content

Instagram SEO vuonna 2022 – näin optimoit oman tilisi

Tiesitkö, että voit SEO-optimoida omaa Instagram-tiliäsi ja  IG-julkaisujasi? Löydät tästä oppaasta 11 tehokasta vinkkiä, jotka sinun kannattaa ottaa käyttöön per heti!

Instagram on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista, eikä suosio varmasti hiivu uusimman uutisoinnin puolesta: Instagramin CEO Adam Mosseri (@mosseri) kertoi joulukuussa 2021, että Instgram suunnittelee palauttavansa julkaisujen kronologisen järjestyksen vuoden 2022 ensimmäisen kvartaalin aikana.

Toisin sanoen, näkisimme julkaisut juuri siinä järjestyksessä, kuin ne on julkaistu!

Vaikka muutoksen tuulet puhaltavat, Instagram on markkinoijille edelleen yksi tärkeimmistä some-kanavista potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen: yli miljardi ihmistä käyttää sovellusta kuukausittain.

Instagramin uusin päivitys liittyy vahvasti SEO-optimointiin

Oletko ajatellut, että myös Instagram toimii hakukoneen lailla?

Entä tiesitkö, että Instagram toteutti vuoden 2020 marraskuussa merkittävän päivityksen sovelluksensa hakutoimintoihin; käyttäjäprofiilien, hashtagien ja sijaintien lisäksi käyttäjät voivat nykyisin etsiä sisältöjä avainsanoilla ja nähdä julkaisut, jotka sisältävät kyseiset hakutermit.

Tästäkin uutisoi kukas muukaan kuin Mosseri:

 

Instagram SEO: Adam Mosserin vinkit

Näissä maissa Instagramin avainsanat jo toimivat

Kuten The Verge uutisoi, englanninkielisten avainsanojen hakumahdollisuus otettiin ensimäisenä käyttöön Briteissä, Jenkeissä, Irlannissa ja Kanadassa. Odotettavissa on, että samat algoritmimuutokset rantautuvat aikanaan myös muihin maihin.

Instagram SEO perustuu verkkosivuston hakukoneoptimoinnin tavoin sisältöjen muokkaamiseen.

Muun muassa näistä tekijöistä Instagram SEO koostuu:

  • Avainsanojen tunnistus (avainsanatutkimus)
  • Yrityksen KPI:den hyödyntäminen avainsanoissa
  • Bion optimointi
  • Julkaisujen sisällöllinen optimointi (kuvaus, hastagit)
  • Alt-kuvaukset (vaihtoehtoinen teksti; esteettömyys)

Paneudutaan siis tässä oppaassa siihen, mitä Instagram SEO tarkoittaa, sekä miten voit optimoida niin oman IG-profiilisi kuin IG-julkaisujesi löydettävyyttä.

Aloitetaan!

Sisällys

Alustus

Lyhyesti: Näin Instagramin algoritmit toimivat

Instagramin hakukone toimii kuten muutkin hakukoneet: se ehdottaa ja tarjoaa tietoa perustuen algoritmeihin sekä käytettyihin avainsanoihin ja hashtageihin.

Hakusanoihin viittaavan sisällön ansiosta Instagram toimiikin erinomaisena mahdollisuutena tuoda yritysten tuotteita ja palveluita tunnetuiksi uusille potentiaalisille asiakkaille (eli Instagramin käyttäjille).

Osa 1

Mitä Instagram SEO tarkoittaa?

Instagram SEO tarkoittaa oman käyttäjäprofiilin ja julkaisujen optimointia sijoittumaan mahdollisimman korkealle IG:n hakutuloksissa. Menetelmässä hyödynnetään niin Instagramin algoritmejä kuin avainsanoja sekä hashtageja.

Noudattamalla Instagramin hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä – joista pääset lukemaan pian – parannat mahdollisuuksiasi löytyä liiketoimintaasi liittyvillä avainsanoilla, joita potentiaaliset asiakkaat hakevat. Samalla voit kasvattaa katselukertojen, reaktioiden, tykkäysten ja seuraajien määrää!

Otetaan esimerkki.

Näet alla olevasta kuvasta, miten uudet sisällöt nousevat, kuten käyttäjä hakee avainsanalla ”baking recipes”. Käyttäjät saavat siis näkyviin tuloksia, jotka liittyvät haettuun aiheeseen. Ensimmäisten tulosten alla majailevan See More… linkin takaa päästään katsomaan entistä enemmän ko. avainsanalle tuotettua sisältöä.

Instagramin haku tarjoaa siis alisteisia ja rinnakkaisia avainsanoja, aivan kuin tekee myös Googlen hakukone.

 

Instagram SEO ja avainsanat

Osa 2

Miksi Instagram SEO on tärkeää?

Instagram SEOn huomioinen on tärkeää siksi, että sen avulla pystytään tavoittamaan oikeasti juuri ne potentiaaliset asiakkaat, jotka etsivät sisältöjä samalta alalta, kuin millä toimit.

Myös luvut puhuvat puolestaan.

AdEspresso tutkimuksen mukaan yli 200 miljoonaa Instagram-käyttäjää vierailee päivittäin eri yritystileillä. Huomioitavaa on, että heistä 66% on käyttäjiä, jotka eivät vielä seuraa ko. yritystiliä. Lisäksi 60% kaikista Instagram-käyttäjistä sanoo, että he ovat löytäneet uusia tuotteita nimenomaan Instagramin avulla.

Instagram SEO:lle on siis paikkansa!

Instagram SEO osana markkinointistrategiaa

Kuten brändit ja verkkosivustot, myös hakukoneet kilpailevat keskenään. Tiesitkö, että YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone? Ei olisi yllättävää, jos Instagram haluaisi mukaan peliin, jota toistaiseksi dominoivat Google, Microsoft Bing, Yahoo ja Baidu, noin muutamia hakukoneita mainitakseni.

On myös odotettavissa, että sama hakutoiminto laajenee ja tulee käyttöön myös muissa maissa. Ja tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että Instagram SEO:n tulisi olla osa myös omaa markkinointistrategiaasi.

 

Instagramin hakukoneoptimointi

Osa 3

11 vinkkiä Instagramin optimointiin

1. IG-profiilin optimointi

Ihan ensiksi haluat optimoida IG-profiilisi niin datan tutkimista kuin muita käyttäjiä varten.

Varmista aluksi seuraavat asiat:

  • IG-profiilisi tulee olla julkinen
  • Luo selkeä käyttäjänimi (voisiko siihen lisätä avainsanan?)
  • Valitse profiilikuva, joka kuvaa sinua tai brändiäsi
  • Ota käyttöön yritystili
  • Tai voit valita käyttöösi myös sisällöntuottaja-tilin

Voit lukea alta hyvin tiiviit kuvaukset yritystilin ja sisällöntuottaja-tilin eroavuuksista.

1. IG-profiilin optimointi

Instagram Business Account, eli yritystili tai yritysprofiili, on suunnattu etenkin yritysten ja brändien käyttöön, mutta toki sitä voivat käyttää myös yksittäisen henkilöt. Yritystilin edut käyvät ilmi myynnissä, asiakashankinnassa ja markkinoinnissa. Lisäksi voit liittää Instagram-tilin Facebookin yritysprofiiliin, jolloin voit hallinnoida molempia profiileja Facebook Business Suiten kautta.   

Lisäksi yritystilillä voidaan ottaa käyttöön 1) profiilin sijaintietiedot kartalla sekä 2) yhteydenotto-painike, joka edesauttaa kävijän liikkumista ostopolulla.

1.2 Instagramin sisällöntuottajatili

Instagram Creator Account, eli sisällöntuottajatili, on vuonna 2019 julkaistu vaihtoehtoinen tilityyppi henkilökohtaiselle profiilille ja yritystilille. Sisällöntuottajatiliä käyttävät nimensä mukaisesti yleensä vaikuttajat ja julkisuuden henkilöt. Myös sisällöntuottajat pääsevät tarkastelemaan analytiikkaa, joka on räätälöity heidän käyttötarpeisiinsa.

2. Tunnista ja valitse tärkeimmät avainsanat

Kysy itseltäsi, millä avainsanoilla haluat löytyä, kun käyttäjä etsii tietoa tai tilejä Instasta? Vastaus tähän kysymykseen on ehdottoman välttämätön, ennen kuin alat optimoimaan sisältöjä (vältyt myös turhalta ja tuloksettomalta työltä).

Avainsanojen (eli Instagramin tapauksessa myös hashtagien) etsimiseen sosiaalisesta mediasta on pari hyvää työkalua:

 

Instagramin avainsanatyökalu

Inflact.com


Instagramin avainsanatyökalu

Keywordtoo.io

3. Lisää avainsana @käyttäjänimeen ja tilin nimeen

Instagram toimii hakukoneen tavoin, minkä vuoksi sillä on väliä, mihin kohtaa valitun avainsanan sijoitat.

Jos pystyt hyödyntämään avainsanaa @-merkillä varustetussa käyttäjänimessäsi, niin hienoa! Jos et (kuten yleisimmin on), voit lisätä avainsanan display-nimeesi, joka näkyy käyttäjänimesi alla (kuten esimerkiksi Arto Ketola on tehnyt). Ja mikäli pystyt sisällyttämään hakusanasi molempiin kohtiin, lisäät todennäköisyyttä sijoittua hakutuloksissa ja hyödyntää IG:n algoritmia.

Toistaiseksi Suomen Instagram käyttää siis näitä kahta sijaintia tarjotessaan tuloksia haetuille avainsanoille.

 

Esimerkki SEO-optimoidusta Instagram-nimestä

4. Lisää avainsana bion kuvaukseen

Tämä on sellainen SEO-niksi, jota harva tietää saati on käyttänyt. Puhutaan siis rinnasteisista avainsanoista, joita hyödynnetään IG-tilin bio-kuvauksessa. Tämän esimerkin kävimme läpi ylemäpänä, kun tarkastelimme, miten ”gardening” sanaa on hyödynnetty.

Kunhan tämä muutos rantautuu Suomeen, myös suomalaiset voivat löytyä bio-tekstiin lisättyjen avainsanojen avulla. Löydy siis aikanaan ensimmäisten joukossa ja hio bio-kuvaus kuntoon nyt!

Lisää yksi tai useampi rinnasteinen avainsana profiilisivusi bio-tekstiin. Myös hashtagit huomioidaan!

5. Hashtagit toimivat hakutermeinä

Hashtageja kannattaa kohdella kuin avainsanoja, ovathan ne merkittävässä roolissa sisältöjen löydettävyydessä. Suuri osa käyttäjistä ei nimittäin löydä tiliäsi suoraan, vaan he löytävät tilisi nimenomaan hashtagien avulla.

Voit hyödyntää kahta aiemmin mainittua hakutyökalua avainsanojen etsimiseen, minkä lisäksi saatat jo itse tietää hyviä vaihtoehtoja. Luo siis itsellesi oma hashtag-strategia, jonka avulla ylläpidät sisältöjen löydettävyyttä. Muista kuitenkin, että hashtagien tulee aina kuvata ko. julkaisua: vaihtele siis sanoja sen mukaan, mitkä sopivat ko. julkaisuun.

Lisää julkaisun yhteyteen hashtagit tärkeysjärjestyksessä (ja aina brändinimesi ensin, mikäli sinulla on sellainen käytössä).

Vinkki: Instagramin virallinen kumppani Later.com julkaisi marraskuussa 2021 tutkimuksensa siitä, kuinka montaa hashtagia yksittäisessä julkaisussa kannattaa käyttää. Voit lukea artikkelin täältä.

 

Instagramin avainsanat

DailyPurposes.com

6. Optimoi julkaisujen sisällöt

Vaikka yksittäisten IG-julkaisujen optimointi ei ole yhtä suuressa merkityksessä kuin profiilin optimointi, nämäkin seikat kannattaa huomioida:

  • Lisää avainsana tai avaintermi kuvauksen alkuun
  • Hyödynnä myös edellä mainitut hashtagit

Alla olevassa esimerkissä näet, kuinka silmä- ja aurinkolaseja myyvä DIFF on käyttänyt avainsanoja (blue light, reading glasses, sunglasses) IG-julkaisussaan.

Julkaisu voisi myös olla muotoa: ”Starting now Buy One, Get on FREE on select blue light, prescription, reading classes & sunglasses! Check out our profile for more #eyewearideas!”

Kun yksittäisessä sisällössä sisällöissä kerrotaan tarkasti, mistä ko. julkaisussa on kyse, myös Instagramin on helpompi nostaa sisällöt hakutulosten kärkeen. Ja vaikka sisältöjen optimointi voi vielä olla toissijaista, Instagram kehittyy koko ajan: voidaan siis olettaa, että visuaalisena hakukoneena se tulee kilpailemaan jatkossa myös muiden hakukoneiden kanssa, minkä puolesta myös sisältöjen optimointiin kannattaa panostaa.

 

Optimoitu Instagramin profiilikuvaus

7. Vaihtoehtoisen tekstin optimointi

Vaihtoehtoinen teksti, eli alt-teksti, on sinulle varmasti tuttu etenkin artikkeleiden ja blogitekstien kuvien optimoinnista. Ehkä tiesit senkin, että niitä käytetään myös Instagramissa?

Näkörajoitteiset käyttäjät huomioimisen lisäksi alt-teksti ei tee julkaisusta ainoastaan saavutettavaa, vaan sen lisäksi alt-tekstiä voidaan hyödyntää sisällön optimoinnissa ja siten myös löydettävyydessä (alt-tekstejä hyödynnetään myös äänihauissa).

Näin lisäät Instagramissa kuvan alt-tekstin:

Kun olet valinnut kuvan, ja olet kirjoittanut sille optimoidun kuvauksen sekä lisännyt tärkeimmät hashtagit, mutta et vielä ole julkaissut ko. kuvaa, scrollaa sivun alareunaan ja valitse Lisäasetukset.

Lisäasetusten takaa löydät kohdan ”Kirjoita vaihtoehtoinen teksti”. Ja tähän tyhjään tilaan voit kirjoittaa selkokielisesti avainsanaa hyödyntäen, mistä ko. kuvassa on kyse.

8. Instagram Storiesin optimointi

Kun olet julkaisemassa tarinaa, lisää siihen 1) sijaintitarra sekä 2) sisältöön sopivia hashtageja tekstimuodossa. Hashtag-tarralla saat vain yhden häsän, mutta jos kirjoitat ne tavallisena tekstinä, voit hyödyntää useampaa.

Hashtagit voidaan tarvittaessa piilottaa valitsemalla ne saman väriseksi kuin tausta on, tai nipistämällä häsärimpsu pienemmäksi ja lisäämällä niiden päälle tarra tai giff (kuvat ja vinkki Later.comista).

Älä kuitenkaan ”nipistä” hashtageja liian pieniksi, sillä silloin Instagram ei välttämättä tunnista niitä.

 

Hashtagien piilottaminen Instagram Storyissa

Later.com

9. Instagram Storiesin optimointi

Instagramin virallinen kumppani Later.com (blogi kannattaa laittaa seurantaan!) on luonut niin hyvät ohjeet, ettei niitä kannata kirjoittaa uudestaan.

Kurkkaa täältä 12 tapaa nostaa Reelsien näkyvyyttä ja katso alla oleva video.

10. Älä yritä huijata Instagramia

Instagramia ei kannata yrittää jallittaa. Olen nähnyt tilanteen, jossa eräs tunnettu vaikuttaja oli ostanut kymmeniä tuhansia seuraajia, jotka ”mystisesti katosivat” Instagramin white washin vuoksi erään kansainvälisen tapahtuman aikana.

Nykyisin IG on myös alkanut torjumaan tilejä, jotka koettavat keplotella näkyvyyden kanssa. Lisäksi sovellus on ottanut käyttöön monille tutun shadowbanin, joka tarkoittaa, ettet löydy hakutuloksista, ellei käyttäjänimeäsi kirjoiteta kokonaan.

Toisin sanoen, shadowban vie hetkellisesti (tai jopa pysyvästi) kaiken näkyvyytesi Instagramissa. Shadowbanin voi saada, jos rikot toistuvasti IG:n sääntöjä tai jos tarpeeksi moni ilmiantaa tilisi. Valitettavasti tätä tapahtuu myös täysin luotettavien tilien kohdalla, kun sisältöjä aletaan trollata.

Vältä siis kaikkia näitä:

  • Älä osta seuraajia
  • Älä käytä botteja vastaamaan puolestasi tai kommentoimaan kuvia
  • Älä julkaise toisen sisältöä omanasi
  • Älä seuraa liian montaa käyttäjää samalla kertaa liian lyhyellä aikavälillä
  • Ja hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä noudattaen, älä ylioptimoi avainsanoja

 

Instagram SEO ja analytiikka

@monnihimari

11. Instagram SEO ja analytiikka

Instagramin sisäinen analytiikka on mitä mainioin tapa tarkastella, minkälaiset sisällöt toimivat juuri sinun kohderyhmällesi, sekä mitkä sisällöt tuovat tilillesi uusia käyttäjiä.

Yllä olevat kuvakaappaukset ovat omalta henkilökohtaiselta tililtäni. Pääset näkemään oman tilisi analytiikan feed-näkymän tai asetusten kautta, kävijätiedot-kohdasta.

Oman IG-tilin SEO-optimointia miettiessäsi tutki, mitkä kuvat saavat eniten tykkäyksiä ja miksi. Käytitkö jotain tiettyä hashtagia, oliko teksti pidempi vai lyhyempi, millainen kuva oli? Sanotaanhan, että IG on yksi parhaista tavoista testata sisältöjä: Lisää sitä, mistä pidetään, ja vähennä sitä, mikä ei toimi. Sama pätee myös Facebookissa.

Instagramin analytiikasta pääset myös seuraamaan, mitkä päivät ja ajankohdat toimivat parhaiten. Itse en kuitenkaan ihan voi näitä lukuja allekirjoittaa, mutta juuri siksi haluan tämän artikkelin lopuksi jakaa kanssanne hauskan pikkutarinan, jonka Instagramin luova johtaja kertoi eräässä koulutuksessa:

— Osaatteko sanoa, mitä erityistä Suomessa tapahtuu tiistaisin?
— *syvä hiljaisuus katsomossa*
— Eikö kukaan osaa heittää tähän mitään ajatusta?
— (Minä) Maanantai on voitettu, ja suomalaiset ovat heränneet henkiin?
— *kaikki nauravat*
— Sen täytyy pitää paikkansa, sillä Suomi on ainoa maa, jossa tiistait ovat parhaita julkaisupäiviä!

Marinella Himari

Kirjoittajasta

Marinella on SEO-maailman pitkänmatkalainen, joka aloitti hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.