Skip to main content

Voiko omaa tai yrityksen Instagram-tiliä SEO-optimoida?

Kyllä voi! Löydät tästä artikkelista vinkit, miten voit hakukoneoptimoida omaa IG-tiliäsi entistä löydettävämmäksi.

Instagram toteutti vuoden 2020 marraskuussa merkittävän päivityksen sovelluksensa hakutoimintoihin; käyttäjäprofiilien, hashtagien ja sijaintien lisäksi käyttäjät voivat nykyisin etsiä sisältöjä avainsanoilla ja nähdä julkaisut, jotka sisältävät kyseiset hakutermit.

Näin aiheesta twiittasi Adam Mosseri (Head of Instagram):

Instagram SEO

Näissä maissa Instagramin avainsanat jo toimivat

Kuten The Verge uutisoi, englanninkielisten avainsanojen hakumahdollisuus otettiin ensimäisenä käyttöön Briteissä, Jenkeissä, Irlannissa ja Kanadassa. Odotettavissa on, että samat algoritmimuutokset rantautuvat aikanaan myös muihin maihin.

Instagram SEO perustuu verkkosivuston hakukoneoptimoinnin tavoin sisältöjen muokkaamiseen.

Näistä Instagram SEO koostuu:

  • Avainsanojen tunnistus (avainsana-analyysi)
  • Yrityksen KPI:den hyödyntäminen avainsanoissa
  • Bion optimointi
  • Julkaisujen sisällöllinen optimointi (kuvaus, hastagit)
  • Alt-kuvaukset (vaihtoehtoinen teksti; esteettömyys)

Miten Instagram SEO toimii?

Instagramin hakukoneoptimoinnissa profiilia ja sen sisältöjä optimoidaan sijoittumaan korkeammalle IG:n hakutuloksissa.

Noudattamalla Instagramin hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä – joista pääset lukemaan pian – parannat mahdollisuuksiasi löytyä liiketoimintaasi liittyvillä avainsanoilla, joita potentiaaliset asiakkaat hakevat. Samalla voit kasvattaa katselukertojen, reaktioiden, tykkäysten ja seuraajien määrää!

Otetaan esimerkki.

Näet alla olevasta kuvasta, miten uudet sisällöt nousevat, kuten käyttäjä hakee avainsanalla ”baking recipes”. Käyttäjät saavat siis näkyviin tuloksia, jotka liittyvät haettuun aiheeseen. Ensimmäisten tulosten alla majailevan See More… linkin takaa päästään katsomaan entistä enemmän ko. avainsanalle tuotettua sisältöä.

Instagramin haku tarjoaa siis alisteisia ja rinnakkaisia avainsanoja, aivan kuin tekee myös Googlen hakukone.

Instagram SEO

Toisessa esimerkissä (kuva alla), jossa hakutermiksi on valittu ”gardening”, tulokset näyttävät Instagramin oman hakukoneen sivulla tältä:

instagram seo

Avainsanoja klikkaamalla päästään kunkin avainsanan sisältönäkymään, joka on alla olevan kuvan vasemmanpuoleinen kuvanäkymä.

Klikattaessa esimerkiksi keltaisella reunuksella varustettua kuvaa päästään (luonnollisesti) ko. kuvan julkaisseen IG-profiilin feed-näkymään.

Huomioitavaa kuitenkin on, että kyseisen IG-tilin bio-esittelytekstissä on käytetty sanaa ”gardening”. Tämä avainsana ajaa ohi tilin nimen, joka on ”vain” garden.

Kyseinen Instagram-tili on siis osannut hyödyntää omalle liiketoiminnalle tehokkaimpia avainsanoja. Ja juuri tätä Instagram SEO käytännössä tarkoittaa!

Instagramin optimointi

Miksi Instagram SEO on tärkeää?

Instagram SEOn huomioinen on tärkeää siksi, että sen avulla pystytään tavoittamaan oikeasti juuri ne potentiaaliset asiakkaat, jotka etsivät sisältöjä samalta alalta, kuin millä toimit.

Myös luvut puhuvat puolestaan.

AdEspresso tutkimuksen mukaan yli 200 miljoonaa Instagram-käyttäjää vierailee päivittäin eri yritystileillä. Huomioitavaa on, että heistä 66% on käyttäjiä, jotka eivät vielä seuraa ko. yritystiliä. Lisäksi 60% kaikista Instagram-käyttäjistä sanoo, että he ovat löytäneet uusia tuotteita nimenomaan Instagramin avulla.

Instagram SEO:lle on siis paikkansa!

Instagram SEO osana markkinointistrategiaa

Kuten brändit ja verkkosivustot, myös hakukoneet kilpailevat keskenään. Tiesitkö, että YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone? Ei olisi yllättävää, jos Instagram haluaisi mukaan peliin, jota toistaiseksi dominoivat Google, Microsoft Bing, Yahoo ja Baidu, noin muutamia hakukoneita mainitakseni.

On myös odotettavissa, että sama hakutoiminto laajenee ja tulee käyttöön myös muissa maissa. Ja tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että Instagram SEO:n tulisi olla osa myös omaa markkinointistrategiaasi.

Instagram-tilin kasvattaminen

3 vinkkiä Instagram-tilin optimointiin

Näiden vinkkien avulla pystyt optimoimaan sekä Instagram-profiilisi että yksittäisten julkaisujen sijoittumista mahdollisimman korkealle liiketoiminnallesi tärkeiden avainsanojen perusteella.

Tunnista ja valitse tärkimmät avainsanat

Kysy itseltäsi, millä avainsanoilla haluat sijoittua? Vastaus tähän kysymykseen on ehdottoman välttämätön, ennen kuin alat optimoimaan sisältöjä (vältyt myös turhalta ja tuloksettomalta työltä).

Avainsanojen (eli Instagramin tapauksessa myös hashtagien) etsimiseen sosiaalisesta mediasta on pari hyvää työkalua:

Instagram avainsanat
Instagram seo

Yllä: Inflact.com. Alla: keywordtool.io.

Optimoi profiilikuvauksesi

Kun tiedät, mitä avainsanoja aiot hyödyntää, on aika optimoida sekä profiilikuvauksesi että Instagramin sisällöntuotantosi.

Lisää (vähintään yksi) tärkein avainsana profiilisivusi bio-tekstiin. Myös hashtagit huomioidaan!

Jos pystyt hyödyntämään avainsanaa @-merkillä varustetussa käyttäjänimessäsi, niin hienoa! Jos et (kuten yleisimmin on), voit lisätä avainsanan käyttäjänimeesi, joka näkyy bio-tekstin ylimpänä. Jos avainsana ei sovi tähänkään, lisää se bio-kuvaukseen.

Optimoi julkaisujen sisällöt

Alla olevassa esimerkissä näet, kuinka silmä- ja aurinkolaseja myyvä DIFF on käyttänyt avainsanoja IG-julkaisussaan. Kun IG:n sisällöissä kerrotaan tarkasti, mistä ko. julkaisussa on kyse, myös Instagramin on helpompi nostaa sisällöt hakutulosten kärkeen. Muista myös hashtagit!

Vinkki: Instagramin virallinen kumppani Later.com julkaisi marraskuussa 2021 tutkimuksensa siitä, kuinka montaa hashtagia yksittäisessä julkaisussa kannattaa käyttää. Voit lukea artikkelin täältä.

Instagram SEO

Näitä vinkkejä hyödyntämällä avulla pystyt optimoimaan Instagram-profiiliasi ja yksittäisiä julkaisuja sijoittumaan mahdollisimman korkealle sinulle tärkeiden avainsanojen perusteella – ja tiedät, mitä tehdä, kun algoritmimuutokset tavoittavat myös Suomen.

Mikäli kaipaat apua some-julkaisujen ja some-strategian kanssa, kurkkaa aiemmat referenssimme ja ota meihin yhteyttä!

Marinella

Marinella

Marinella on pitkän linjan SEO-konsultti, joka on aloittanut hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.