Olet kenties surffannut netissä ja lukenut jos millaisia julkaisuja hakukoneoptimointiin liittyen. Näiden pohjalta olet myös varmasti tehnyt omia johtopäätöksiä.

Nämä johtopäätökset ovat todennäköisesti juuri niitä, joihin saan yleisimmin vastata, kun asiakkaani kyselevät minulta SEO-optimoinnista sekä sen mahdollisuuksista ja haasteista.

Puretaan siis auki neljä yleisintä SEO-kysymystä, jotka askarruttavat monien mieltä.

1. Mahdollisimman paljon avainsanoja (EI)

Lyhyesti: EI.

Pidemmin: Avainsanojen lisääminen sisältöön ja sisällön meta-tietoihin on kaikista helpointa SEO-tekemistä. Ja juuri siksi moni innostuu siinä ihan liikaa. Se ei tosin ole mikään ihme, sillä netistä löytyy tähänkin monenlaisia vastauksia.

Osa suosittelee avainsanatiheydeksi 0.5%–0.8%. Toiset sanovat, että luvun pitää olla korkeampi, kuten esimerkiksi 0.5%–2.5%. Joka tapauksessa järjestäen kaikki SEO-konsultit ovat sitä mieltä, että luvun pitää olla alle 3%.

Hubspotin esimerkeissä voit laskea avainsanatiheyden näin:

  • Jos sisältösi on 1000 sanaa pitkä, käytä avainsanaa 10 kertaa. Formula on tällöin: 10 / 1000 = .001
  • Toinen vaihtoehto on lisätä avainsana 1–2 kertaa jokaista 100 sanaa kohden. Tällöin avainsanatiheydeksi muodostuu noin 1–2%.

Jälkimmäinen vaihtoehto on ihan järkevä.

Todellisuudessa ei ole yhtä oikeaa määrettä sille, kuinka montaa avainsanan pitää esiintyä tekstissä. Tämä on aina suoraan verrannollinen myös siihen, onko ko. avainsanalle kirjoitettu aihe kuinka kilpailtu.

✅ Tee näin: Suosi avainsanatiheytenä 1–2%. Näin olemme saaneet parhaat tulokset ja voittaneet tähän päivään mennessä kymmeniä tuhansia avainsanoja.

2. En osaa kuitenkaan (VÄÄRIN)

Lyhyesti: Moni ajattelee, ettei ole tarpeeksi tekninen, jotta voisi optimoida sivustoaan. Tämä ajatus kannattaa kuitenkin heittää romukoppaan.

Pidemmin: Hakukoneoptimointi koostuu niin sisällöllisestä kuin teknisestä optimoinnista. Tänä päivänä monet alustat ovat kuitenkin jo alusta asti SEO-valmiita, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia asiasta ihan yhtä paljon kuin ennen.

Sivustolle on aina hyvä tehdä tekninen tarkistus (jota kutsutaan nimellä Site Audit). Auditoinnin avulla tarkistetaan ja voidaan korjata ne kompastuskivet, jotka estävät Googlen hakubotteja lukemasta sivustosi sisältöjä.

Tämän opit ja saat lisäksi meiltä, kun osallistut SEO Master Class™ -verkkokoulutukseen.

Fun fact: robotit todella lukevat koodia, sillä ne eivät näe samoin kuin me ihmiset. Toki AI:n myötä myös kuvatunnistus kehittyy koko ajan, ja tätä onkin mielenkiintoista seurata.

✅ Tee näin: Aloita sisältöjen optimointi, ja kun pääset niissä pidemmälle ja mikäli nälkä toivottavasti kasvaa, haluat varmasti varmistaa, että sivustosi toimii moitteetta.

3. Minulla ei ole aikaa (VÄÄRIN)

Kaikkea ei kannata googlata. Kun tilaat uutiskirjeemme, pääset SEO-osaajien sisäpiiriin ja kuulet aina ensimmäisten joukossa hakukonemaailman uusista muutoksista sekä parhaista tehokkaista vinkeistä diy-optimoinnin tueksi.

Tällä tavoin säästät aikaa ja voit keskittyä täysillä liiketoimintaasi ja sen kehittämiseen, myös SEO-sisältöjen tuottamiseen.

4. Minulla ei ole varaa (VÄÄRIN)

Huoli pois, voit aloittaa hakukoneoptimoinnin ihan ilmaiseksi! Tilaamalla uutiskirjeemme saat käyttöösi sisäpiirin vinkit, minkä lisäksi löydät yleisempiä vinkkejä SEO-blogistamme.

Tutustu myös näihin hyödyllisiin vinkkeihin:

Optimoinnin iloa!