On-page SEO on hakukneoptimoinnin osa-alue
20.10.2023
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

Älä julkaise sivustolla tuplasisältöä. Google-näkyvyys vain heikkenee.

Eiväthän sivustosi sisällöt kilpaile keskenään Googlen sijoituksista?

Mitä kannibaalit tuplasisällöt tarkoittavat? Ja miksi sinun pitäisi olla varma, ettei tätä tapahdu verkkosivustollasi?

Tuplasisältö tarkoittaa sanasta sanaan tai vain hieman muuteltua sisältöä, joka on julkaistu kahdella tai useammalla sivustolla. Tällaisia sisältöjä kutsutaan myös kannibaaleiksi, koska ne syövät toistensa näkyvyyttä

Hakurobotit eivät siis tiedä, mikä sisällöistä on tärkein ja mikä niistä tulisi nostaa ensisijaiseksi. Näissä tapauksissa käy usein niin, ettei mikään sisältö saa hyvää näkyvyyttä, vaikka sitä toivottaisiinkin.

Toisin sanoen, Google kieltäytyy indeksoimasta ko. sisältöjä.

Mitä avainsanojen kannibalisaatio aiheuttaa?

Käytännössä aina hyvin heikon tai jopa mitättömän näkyvyyden ko. sisällöille.

Lähes jokaisessa sivustoauditoinnissa ilmenee sama ongelma: yritys nousee samalla hakusanalla kahdelle eri sijoitukselle, sanotaan vaikkapa sijoille 8. ja 10. Vaikka äkkiseltään voisi luulla, että tilanne on näkyvyyden kannalta hyvä, näin ei kuitenkaan ole.

Yhdistämällä kaksi toisiaan syövää sisältöä sillä on mahdollisuus entistä parempiin sijoituksiin. Ja koska kaikista klikeistä yli 70% ansaitaan sijoituksilla 1–3, sisältöjen huolellinen tuottaminen, korjaaminen ja seottaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Eri SERP-paikkojen klikkiprosentit vaihtelevat.

Tuplasisällön erottaminen

Google pyrkii aina suosimaan alkuperäistä sisältöä. Siksi tarkoituksen mukaiset tuplasisällöt, jotka on julkaistu kahdella eri sivustolla, tulee merkitä canonical-tägillä.

Canonical-tägi on tapaa merkitä kahdesta (tai useammasta) sisällöstä tärkein. Tässä tapauksessa sisältöjä ei yhdistetä, vaan hakukoneille kerrotaan komennon avulla mikä sisällöistä “saa ansaita näkyvyyden”.

Voit tarkistaa tuplasisältöjä myös seuraavien työkalujen avulla:

KIRJOITTAJA

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn