Kuinka SEO-konsultiksi tullaan?

“First, think. Second, dream. Third, believe. And finally, dare.” – Walt Disney

Oli vuosi 2008. Lähdin Erasmus-vaihtoon Italian Faenzaan, Istituto Superiore per le Industrie Artistiche -muotoilukouluun. Suoritin Savonia-Ammattikorkeakoulun Kuopion Muotoiluakatemian teollisen muotoilun (BA) vapaasti valittavia kursseja kuten keramiikkaa, tuotesuunnittelua, italian kielen alkeita ja graafista suunnittelua. Vaihto-opiskelu piti myös dokumentoida, tottakai. Koska olin jo tuolloin kirjoittanut ensimmäistä blogiani vuodesta 2004 lähtien, ehdotin opinto-ohjaajalle (niiden muutamien A4-liuskojen sijaan) reaali-aikaista blogia.

Vaikka yksikään muu opiskelija ei ollut aiemmin ehdottanut samaa, sain idean läpi: syntyi KAUKOKAIPUU, josta kasvoi vuosien mittaan Suomen palkituin matkablogi. Samainen sivusto on sittemmin muovautunut luontomatkailua edustavaksi mediaksi ja toiminut sisältöreferenssinäni kaikki nämä vuodet.

 

hakukoneoptimointi
Kuvan graafi kertoo asiakkaan verkkosivuston SEO-näkyvyyden kehityksen tammikuusta 2020 alkaen, jolloin sivuston järjestelmällinen ja jatkuva hakukenoptimointi aloitettiin.

 

SEO-konsultti auttaa yrityksiä SEO-tehtävissä

Olen työskennellyt sisällöntuottamisen, sisältösuunnittelun ja hakukoneoptimoinnin parissa jo yli kymmenen vuoden ajan – pidempään, kuin moni muu SEO-konsultti Suomessa. Sisältästrategina ja SEO-konsulttina olen myös päässyt suunnittelemaan ja ohjaamaan monenlaisia projekteja ja asiakkuuksia niin työntekijänä kuin nykyisellään oman yritykseni kautta.

Entiset pomot nykyisinä asiakkaina

iProspect, maailman johtava tulospohjaisen digitaalisen markkinoinnin toimisto head-huntasi minut riveihinsä yhdestä Suomen suurimmista digitoimistoista. Uusi työpaikka tuli kuin tilauksesta, sillä olin jo tovin halunnut syventää osaamistani hakukoneoptimoinnin parissa ja nimenomaan SEO-konsulttina. Työskentelin kahden vuoden ajan osa-aikaisena oman median osaajana, minkä lisäksi tuotin oman yritykseni kautta sisältöjä niin Madveturesille ja Docventuresille kuin monille muillekin matkailualan järjestöille ja yrityksille. Hoidin esimerkiksi Fjällräven Suomi -yrityksen sosiaalisen median sisältöjä kolmen vuoden ajan, minkä lisäksi olen tuottanut sisältöjä Metsähallitukselle, Finnairille, Visit Finlandille sekä lukuisille muille paikallisille matkailunedistämiskeskuksille.

Palaute on ollut aina hyvää, ja minulla on ilo työskennellä edelleen entisten kollegoiden kanssa monenlaisissa SEO-projekteissa freelance SEO-konsultin vakanssissa. Toisin sanoen, entiset pomot ovat edelleen asiakkaitani. 🙂

Matkalle on mahtunut monenlaisia SEO-caseja

Digitoimistoaikoina pääsin esimerkiksi suunnittelemaan sivuston verkkosisältökonseptin sekä tuottamaan hakukoneoptimoidut sisällöt IF:n, Nordean ja Varman yhteistyössä luomalle Onnistuyrittäjänä.fi-palvelulle.

Aloitin myös yhden Pohjoismaiden suurimman urheiluvaatteita ja urheiluvälineitä myyvän verkkokaupan sisällöntuottajana. Tehtävät onnistuivat niin hyvin, että pääsin pian vetämään kaikkien maiden SEO-projektia meiltä Suomesta käsin.

Seitsemän vuotta eri toimistoissa työskenneltyäni koin, että minun olisi viimein aika uskaltaa ja jättäytyä täyspäiväiseksi yrittäjäksi – ja se on takuulla ollut elämäni paras päätös! Nykyisellään työskentelen niin luovien kuin hakukoneoptimoitujen sisältöjen parissa, minkä lisäksi sparraan, konsultoin ja koulutan eri alojen ja yritysten omia sisällöntuottajia hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon osaajiksi. Vuoden 2020 kiinnostavimpia caseja ovat muun muassa olleet Kymenlaakson matkailun digiloikka –hankkeelle tuotettu SEO-koulutuskokonaisuus sekä TE-keskuksen järjestämä koulutustilaisuus.

SEO

Tilaa SEO-koulutus yrityksenne omille sisällöntuottajille

Lue lisää

SEO-konsultiksi omasta intohimosta ja halusta oppia uutta

Päädyin siis hakukoneoptimoinnin pariin alkujaan vuonna 2008, kun aloin selvittämään, kuinka saisin nostettua matkablogini sisällöt Googlen kärkeen. Opiskelin, harjoittelin, korjasin, toistin ja onnistuin. Pääsin myöhemmin työnäyttöjeni kautta alan toimistoihin oppimaan lisää silloisilta mentoreiltani, nykyisiltä ystäviltäni ja tekijöiltä, joita arvostan suuresti edelleen. Tiedätte, keitä olette.

Monet kysyvät, kuinka olen jaksanut niin kauan hakukoneoptimoinnin parissa. Vastaus on helppo antaa, sillä tässä hommassa varmasti parasta on työn haasteellisuus ja sen palkitsevuus; kun näet, miten tuottamasi sisällöt rankkaavat Googlen ensimmäiselle tulossivulle. Se tuntuu vähän samalta kuin ne täydelliset treffit, jolloin kaikki on mennyt toiveiden mukaan. Ja jokainen teistä voi vamasti samaistua tuohon tunteeseen. Eikö?

Mikäli olet kiinnostunut hakukoneoptimoinnin verkkokurssista, kurkkaa tänne. Järjestän kerran kuussa kuusiosaisen SEO-verkkokurssin, jonka aikana opit kaiken tarpeellisen ja oleellisen hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisesta.

Mikäli olet kiinnostunut esimerkiksi verkkosivustosi SEO-auditoinnista, voit tilata myös sellaisen. Olen myös apunasi, mikäli tarvitset konsultoitia tai jos haluat minun validoivan sisältöjäsi. Saat kauttani myös tehokkaat avainsana-analyysit (40  tai 80 avainsanan listaukset).

Voit aina laittaa viestiä, kysymyksiä tai tarjouspyyntöä osoitteeseen: hi@marinellahimari.fi