SEO-vinkki: 3 tapaa optimoida ja vahvistaa sisällöntuotantoa
Jokaiselle hakusanalle on olemassa oma hakutyyppi eli haun intentio. Tällä tarkoitetaan sitä, millaisia sisältöjä kyseistä hakutermiä käytettäessä oletetaan löydettävän.
Hakutyyppejä on kolme. Neljäs, eli Navigational, on haku, jolla pyritään löytämään tietty verkkosivu (esim. tietty verkkokauppa, media, blogi, jne.).
Kolme + 1 hakutyyppiä ovat:
🔵 Informational – haut, joilla haetaan tietoa/vastausta kysymykseen
🟡 Commercial – myyntitapahtumaa edeltävät haut
🟢 Transactional – haut, joilla halutaan ostaa jotain
🟣 Navigational – haut tietyn verkkosivun löytämiseksi
Avainsanan perimmäinen tarkoitus edustaa käyttäjän hakuintentiota eli haun syytä..
Tai pikemminkin sitä, mitä *uskomme* käyttäjän todennäköisesti etsivän. Tätähän emme voi tietää varmasti.
Kun jatkossa optimoit sisältöjä, varmista, että kirjoitat tekstin vastaamaan avainsanan tarkoitusta:
🔵 Miten kasvattaa perunaa? > Kerro selkeästi, miten kasvattaa perunaa. Esimerkitä, ja kerro parhaat niksisi (kanankakkaa vai lehmänlantaa?)
🟡 Kenties paras hissipuhe tuotteestasi? Miten se ratkaisee asiakkaan ongelman? Mitä sen avulla saa? Muista, että asiakas on melkein valmis ostamaan.
🟢 Ostohousut jalassa! joten varmista, että sisältöön on nostettu tuotelinkit (myös kuvina) ja että ostotapahtuma on helppo toteuttaa.
Haun perimmäiset syyt ovat yhtä tärkeitä SEM-mainonnassa kuin SEO:ssa. Onhan tarkoituksena palvella hyvällä sisällöllä ja parhaalla mahdollisella tavalla tietoa hakevaa käyttäjää (ja monesti potentiaalista asiakasta).
Optimoinnin iloa!