Skip to main content

Muistoja hakukoneiden maailmasta: Miten Yahoo mokasi, ja kuinka Googlesta kasvoi maailman tunnetuin hakukone?

Vuosi käy viimeisiä päiviään, joten mikä olisikaan sopivampi ajankohta kuin palata historiassa taaksepäin hakukoneiden alkuajoille – alun Villiin Länteen, josta hakukoneiden maailma on sittemmin kasvanut hienostuneemmaksi ja entistä käyttäjäystävällisemmäksi.

Käytitkö sinä AltaVistaa, Ask Jeevesiä, Exciteä, Infoseekiä tai Lycosia? Entä tiesitkö, että Yahoo perustettiin ennen Googlea?

Googlen ikä

1994

Yahoo otti ensi henkäyksensä, kun Stanford yliopistossa opiskelleet Jerry Wang ja David Filo löivät kampuksen ATK-luokassa viisaat päänsä yhteen.

Yahoo oli alunperin kirjanmerkeistä koostuva lista mielenkiintoisten sivustojen hakemisto, johon verkkovastaavien oli lähetettävä manuaalisesti oma sivustonsa indeksointia varten.

Yahoota seurasivat uudet hakukoneet Lycos (1994), Excite (1994) ja AltaVista (1995).

1996

Kaksi vuotta myöhemmin, myöskin Stanfordissa opiskelevat toisen asteen opiskelijat Larry Page ja Sergey Brin lähtivät mukaan haasteeseen ja loivat Googlea edeltäneen Backrubin. Toisin kuin Yahoo, Backrub rankkasi sivustoja niiden linkkirelevanttiuden ja suosion mukaan.

Backrub tarkoittaa suomennettuna ”selkäänrapsuttelua”, jolla backlinkien hankkimista (johon hakukone jo tuolloin perustui) voitaisiin edelleen tänäkin päivänä kutsua.

”Not only was the engine good, but Page and Brin realized it would scale as the Web scaled. Because PageRank worked by analyzing links, the bigger the Web, the better the engine. That fact inspired the founders to name their new engine Google, after googol, the term for the numeral 1 followed by 100 zeroes. They released the first version of Google on the Stanford Web site in August 1996 – one year after they met.” (Wired: The Birth of Google)

Jos haluat lukea lisää Googlen syntyhistoriasta, tutustu Wiredin The Birth of Google -artikkeliin.

Vuonna 1996 Hotwiren toimesta julkaistiin myös HotBotin, joka hyödynsi Inktomin tietokantaa.

1997

Backrubin menestystä seuraten hakukoneista innostui myös yhdysvaltalainen teknologia-alan osaaja ja toimittaja Danny Sullivan, joka tunnetaan Search Engine Watchin perustajana.

Sivuston tarkoituksena oli tarjota hakukonemaailman uutisointeja sekä vinkkejä ja neuvoja siitä, miten hakutuloksissa voidaan päästä paremmille sijoituksille. (Kymmenen vuotta myöhemmin Sullivan jätti SEWin ja perusti toisen suositun julkaisualustan, Search Engine Landin.)

Kaksi muuta vuoden 1997 virstanpylvästä olivat Ask Jeevesin synty ja Google.com-domainin rekisteröinti.

1998

Sponsoroituja linkkejä ja maksettuja hakujatuloksia hyödyntävä Goto.com perustettiin. Mainostajat tarttuivat mahdollisuuteen ja ostivat huutokaupalla (kuten tänäkin päivänä) hakusijoituksia, jossa hyödynnettin Inktomin tietokantaa.

Yahoo osti Goto.comin heinäkuussa 2016 huimalla 4,8 miljardilla dollarilla.

Samana vuonna MSN loi MSN Searchin, joka myös hyödynsi Inktomin tietokantaa datalähteenään.

1999

Vuonna 1999 järjestettiin maailman ja alan ensimmäinen konferenssi, Search Engine Strategies (SES). Tapahtumaa järjestettiin vuoteen 2016 asti.

2000

Sanotaan, että Yahoo teki vuonna 2000 pahimman mahdollisen strategisen virheen hakumaailman historiassa: se yhdisti voimansa Googlen kanssa, ja vaihtoi Googlen tietokannan (orgaaniset haut) Inktomin tilalle.

Miksi tämä sitten oli niin fataalia Yahoolle?

Yahoo käytännössä nosti vielä tuohon aikaan tuntemattoman Googlen, eli oman kilpailijansa, koko maailman tietoisuuteen. Ja loppu on historiaa.

Palataan seuraavassa artikkelissa vuoden 2022 parhaisiin SEO-käytäntöihin. Tätä ennen haluat varmasti lukea siitä, miten MUM (Multitask Unified Model) tulee muuttamaan radikaalisti Google-hakuja ensi vuoden alkupuoliskolla.

Marinella Himari

Kirjoittajasta

Marinella on SEO-maailman pitkänmatkalainen, joka aloitti hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.