Skip to main content

Mitä kaikkea hakukoneoptimoijan työ pitää sisällään?

Tiivistelmä: Oletko palkkaamassa SEO-tekijää tai haluaisitko oppia sellaiseksi itse? Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä kaikkea hakukoneoptimoijan työtehtävät pitävät sisällään.

Lähestytään aihetta ensin sillä oletuksella, että olet palkkaamassa SEO-konsulttia.

Yrityksille: Esitä nämä kysymykset SEO-osaajalle

Ennen kuin palkkaat SEO-tekijän, kysy häneltä ainakin nämä kysymykset:

  1. Kuinka aiot parantaa yritykseni sijoitusta hakukoneissa?
  2. Mitä SEO-työkaluja käytät?
  3. Onko sinulla työkokemusta juuri meidän alaltamme?
  4. Mikä on lähestymistapasi hakukoneoptimointia kohtaan ja mitä toimenpiteitä on odotettavissa?
  5. Millaista backlink-strategiaa hyödynnät?
  6. Miten varmistat ja huollat sivustomme sisäisen linkkirakenteen?
  7. Seuraatko Googlen algoritmimuutoksia ja oletko perillä tämän päivän parhaista SEO-käytännöistä?
  8. Miten ylläpidät SEO-osaamistasi?
  9. Miten mittaat onnistumisia?
  10. Miten toteutat SEO-auditoinnin?
  11. Miten toteutat hakusanatutkimuksen?
  12. Miten luot SEO-strategian?
  13. Voimmeko nähdä esimerkin SEO-strategiasta?
  14. Kuka toteuttaa tarvittavat teknisen seo:n toimenpiteet sivustollemme?
  15. Milloin voin odottaa tuloksia?
  16. Millaisia raportteja saamme ja kuinka usein?
  17. Kuinka pidät meidät ajan tasalla verkkosivuston muutoksista?
  18. Voitko näyttää referenssejä aiemmista asiakkuuksistasi ja heidän tuloksistaan?
  19. Millaista SEO-työtä tarjoat; toimitko kuukausilaskutuksella vai tuntihinnalla?
  20. Miten tiedät onnistuvasi SEO-projektissa?
  21. Miksi meidän tulisi palkata juuri sinut?

Tekijälle: Hakukoneoptimoijan työtehtävät listattuna

Hakukoneoptimoijan työtehtävät pitävät sisällään paljon. Sen vuoksi on käytännössä mahdotonta, että sama tekijä voisi osata yhtä hyvin SEO:n ja SEM:in – ja juuri siksi SEM-mainontaa ei ole listattu alla olevassa tehtävälistassa.

Tässä listattuna tärkeimpiä hakukoneoptimoijan työtehtäviä:

  • Aktiivinen viestintä asiakkaan suuntaan
  • Sivuston tekninen auditointi
    • sivuston eheys
    • sivuston nopeus
    • sivuston virhekoodit
    • sivuston puurakenne
  • Sivuston sisällöllinen auditointi
    • sisällöt
    • meta-tiedot
    • schema
    • canonical-tagit
    • kannibaalit sisällöt
    • ikivihreät url-rakenteet
    • sivuston saavutettavuus
  • Kilpailija-analyysi
    • kilpailijan voittamat avainsanat
    • kilpailijan sijoitukset tärkeimmille avainsanoille
  • Hakusanatutkimus
    • avainsanat suhteessa yrityksen kpi:hin
    • avainsanat suhteessa kilpailijoihin
    • avainsanat suhteessa markkinaan
    • avainsanojen vaikeusaste
    • avainsanojen intressi
  • Yleisesti: On-page SEO
  • Yleisesti: Off-page SEO
  • Backlink-strategia
    • mitä linkkejä jo on ansaittu
    • mitä linkkejä voidaan ansaita ja miten
    • miten monitoroit brändimaininnat ja käännät ne linkeiksi
  • Sivuston sisäinen linkkistrategia
    • jotta sivustolta ei löydy kuolleita sivuja
    • jotta sivustolta ei löydy orpoja sivuja
    • jotta sisällöt eivät painu yli kolmen klikin syvyyteen
  • Pilarisivut ja aiheklusterit
    • sisältökokonaisuudet per sisältöhubi
  • Analytiikan mittaaminen
    • onnistumiset kpi:den pohjalta
    • onnistumiset seo-projektin pohjalta
  • Tulosten raportointi
    • viikkotasolla
    • kuukausitasolla
    • kvartaaleittain
  • Muutosehdotukset dataan perustuen
    • miksi, mitä ja milloin pitää tehdä
  • Nykysisältöjen SEO-korjaaminen
    • miksi ja mitä korjataan
    • entä jos samalle avainsanalle on useampi osuma?
  • Uusien SEO-sisältöjen tuottaminen
    • miksi ja mitä kirjoitetaan
    • mille sanoille sisältöjä optimoidaan
    • millaisia sisältöjen tulee olla rakenteeltaan
  • Konversion kasvattaminen SEO:n avulla
    • mitä kävijämäärän kasvulla halutaan saavuttaa
    • mitkä toimenpiteet tukevat konversion kasvua
  • Ajatusjohtajuuden kasvattaminen SEO:n avulla
    • miten pääsemme asiakkaiden tietoisuuteen
  • Kattomarkkinoinnin toteuttaminen SEO:n avulla
    • miten pääsemme asiakkaiden tietoisuuteen
  • SEO-konsultointi
    • koko laajuudeltaan

Loppusanat

Kuten huomaat, SEO-työ pitää sisällään monenlaisia tehtäviä. Ja vaikka monet hakukoneoptimoijan tehtävät ovat samat kaikilla sivustoilla, tarvitaan kokemuksen kautta kertynyttä osaamista ja varmuutta – tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä tehdään, miksi tehdään ja mitä ei tarvitse tehdä nyt.

Tärkeintä on muistaa, että SEO-työ on aina jatkuva projekti, ei prosessi, joka tehdään kerralla kuntoon.

Toivottavasti näistä listauksista oli apua, olit sitten palkkaamassa SEO-osaajaa tai kehittämässä itsestäsi sellaista.

Optimoinnin iloa!

Marinella Himari
Marinella Himari
CEO & SEO Strategist

Olen SEO-maailman dinosaurus: aloitin optimoinnin silloin, kun avainsanat vielä lisättiin meta-keywordseihin (2008).

Instagram / Twitter / Facebook / LinkedIn / LinkedIn (personal)

Varaa ilmainen konsultointi

Käännetään SEO-haasteesi voitoksi.

Varaa aika kalenterista