Verkon tiedonhaku perustuu linkeille – ja siksi jokaiseen sisältöön tulee linkittää

Jos sisältöön ei johda yhtään linkkiä, ainoa keino löytää ko. sisältö on osata kirjoittaa sen täydellinen URL-osoite hakukenttään.

Puhutaan tietenkin orvoista sivuista eli sivuista, joihin ei johda/osoita yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.

Tässä tapauksessa orvolla sivulla tarkoitetaan nimenomaan sellaista sisältösivua, jolla haluttaisiin löytyä Googlesta. 

Painotan sanaa: haluttaisiin.

Muista tämä jatkossa (jotta et luo orpoja sivuja)

Ajatellaan, että olet joko julkaissut uuden sisällön tai SEO-huoltanut vanhaa sisältöä, jonka haluaisit löytyvän hakutuloksista.

🔴 Jos et kuitenkaan edes itse linkitä tähän sisältöön oman sivuston sisäisesti, miksi hakubotitkaan nostaisivat ko. sisältösivun hakutuloksiin?

Oman sivuston sisäiset linkitykset nimittäin kertovat hakukoneille sisältöjen tärkeydestä.

🟢 Muista siis jatkossa linkittää ristiin niin uudet kuin vanhat samaa aihetta käsittelevät sisällöt.

Lisäksi: älä julkaise kuolleita sivuja

🔴 Kuollut sivu tarkoittaa sivua, jolta ei johda yhtään linkkiä eteenpäin.

🟢 SEO-optimoinnin parhaita käytäntöjä seuraten muistat jatkossa lisätä jokaiseen julkaisemaasi artikkeliin vähintään 3 (kolme) oman sivuston sisäistä linkkiä.

Ps. Huomioi, että tekstilinkki on eri arvoinen kuin esim. Related posts -widgetin linkki (kuten alla “Opiskele lisää”) eli niitä ei lasketa sisällön hakukoneoptimointiin.

Linkin pitää aina olla itse tekstissä.