On-page SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue
20.10.2023
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

Sivuston sisäiset linkit auttavat lukijaa löytämään lisää hyödyllistä sisältöä.

Miksi sisäiset linkit ovat tärkeitä?

Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

Suosi mallia, jossa jokaisella sisältösivulla on vähintään neljä (4) oman sivuston sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin. Näin rakennat tehokkaasti sivuston auktoriteettia ja käytettävyyttä.

Vaikuta Google-näkyvyyteen navigaatiolla. Pidä tärkeimmät sisältösivut maksimissaan kolmen klikkauksen päässä.

Linkitä etusivulta ja navigaatiosta tärkeimmille sisältösivuille

Vaikka etusivua ei optimoida, hakukoneet pitävät sitä sivuston tärkeimpänä yksittäisenä sisältösivuna. Linkittämällä etusivulta muille sisältösivuille kerrot hakukoneille näiden sisältösivujen tärkeydestä.

Joskus käy niin, etteivät uudet sisällöt tahdo indeksoitua. Tässä tilanteessa voit kokeilla lisätä etusivulle linkin ko. sisältöön. Pidä linkki etusivulla vähintään pari kuukautta tai niin kauan, kunnes sisältö indeksoituu hakutuloksiin. Yleensä tämä toimii, mutta jos ei, kyseessä voi olla haastavampi indeksointivirhe.

Sivuston sisäinen linkitys tulisi hoitaa niin, ettei sivustolta löydy orpoja eikä kuolleita sivuja.

Korjaa orvot ja kuolleet sivut

Orvolla sivulla tarkoitetaan sivua, jolle ei johda yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.

Hyvin usein käy niin, että julkaisemme innoissamme uuden hyvän tekstin, jolle myös toivomme näkyvyyttä. Jos kuitenkin unohdamme linkittää uuteen sisältöön oman sivuston sisäisesti (eli muilta samaa teemaa käsitteleviltä sivuilta), kerromme hakuroboteille, ettei sisältö itse asiassa ole kovin tärkeä.

Aina, kun julkaiset uuden sisällön, varmista, että linkität siihen oman sivuston sisäisesti.

Kuollut sivu tarkoittaa puolestaan sellaista sisältöä, josta ei johda yhtään linkkiä ulos. Tällä tarkoitetaan, ettet ole linkittänyt ko. sisällöstä mihinkään muuhun sisältöön omalla sivustollasi. Kuolleelta sivulta ei siis pääse eteenpäin, ei kävijä eikä hakurobotti.

Linkitä etusivulta ja navigaatiosta tärkeimmille sisältösivuille

Pitkillä sisältösivuilla, miksei myös lyhyemmillä, kannattaa hyödyntää ankkurisanoja.

Ankkurisana on tekstin sisällä toimiva linkki, jota klikatessa lukija pääsee tiettyyn kohtaan sisältösivua. Ankkurilinkkiä käytetään usein yksittäisen sisältösivun omassa sisällysluettelossa (Table of Content).

Ankkurisanoissa kannattaa käyttää sitä sanaa, joka liittyy kappaleeseen, johon se linkittää. Kuten kaikkien muidenkin linkkien kohdalla, myös ankkurilinkit ovat uniikkeja.

Sisällysluetteloon lisättävä koodipätkä näyttäisi tältä:
<a href=”#kappaleen-nimi”>Kappaleen nimi</a>

Ja itse sisältötekstissä tältä:
<a name=”kappaleen-nimi”></a>

KIRJOITTAJA

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn