Verkon tiedonhaku perustuu linkeille – ja siksi jokaiseen sisältöön tulee linkittää
Jos sisältöön ei johda yhtään linkkiä, ainoa keino löytää ko. sisältö on osata kirjoittaa sen täydellinen URL-osoite hakukenttään.
Puhutaan tietenkin orvoista sivuista eli sivuista, joihin ei johda/osoita yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä.
Tässä tapauksessa orvolla sivulla tarkoitetaan nimenomaan sellaista sisältösivua, jolla haluttaisiin löytyä Googlesta.
Painotan sanaa: haluttaisiin.
Muista tämä jatkossa (jotta et luo orpoja sivuja)
Ajatellaan, että olet joko julkaissut uuden sisällön tai SEO-huoltanut vanhaa sisältöä, jonka haluaisit löytyvän hakutuloksista.
🔴 Jos et kuitenkaan edes itse linkitä tähän sisältöön oman sivuston sisäisesti, miksi hakubotitkaan nostaisivat ko. sisältösivun hakutuloksiin?
Oman sivuston sisäiset linkitykset nimittäin kertovat hakukoneille sisältöjen tärkeydestä.
🟢 Muista siis jatkossa linkittää ristiin niin uudet kuin vanhat samaa aihetta käsittelevät sisällöt.
Lisäksi: älä julkaise kuolleita sivuja
🔴 Kuollut sivu tarkoittaa sivua, jolta ei johda yhtään linkkiä eteenpäin.
🟢 SEO-optimoinnin parhaita käytäntöjä seuraten muistat jatkossa lisätä jokaiseen julkaisemaasi artikkeliin vähintään 3 (kolme) oman sivuston sisäistä linkkiä.
Ps. Huomioi, että tekstilinkki on eri arvoinen kuin esim. Related posts -widgetin linkki (kuten alla “Opiskele lisää”) eli niitä ei lasketa sisällön hakukoneoptimointiin.
Linkin pitää aina olla itse tekstissä.