Tämä on yksi yleisimmistä harhaluuloista

Yksi asiakkaiden keskuudessa sikiävä harhaluulo on seurannut SEO-konsultin uraani sen alkuajoilta asti. Se kuuluu: ”En tarvitse optimointia, löydyn jo yritykseni nimellä Googlesta.”

Alustan aihetta ensin lyhyesti ja vastaan sitten tarkemmin otsikon väitteeseen ja yllä olevaan lainaukseen. 

Keplottelun kultainen aikakausi

Oli aika, jolloin SEO-toimistot keplottelivat tuloksia eli laskivat kaiken orgaanisen (eli ansaitun; maksuttoman) sivustoliikenteen hakukoneoptimoinnilla ansaituksi liikenteeksi.

Tällä tarkoitetaan sitä, että myös kaikki yrityksen brändinimellä tehdyt haut, kuten esimerkiksi ”Iittalan maljakko” tai ”Fiskarsin kirves” laskettiin mukaan SEO-työn voitoksi.

Olen valitettavasti ollut todistamassa tätä itsekin.

Brändinimellä varustetut haut eivät ole sitä, mitä SEO-projektissa seurataan.

Ne asiakkaat, jotka jo tuntevat yrityksesi, osaavat kyllä hakea brändinimelläsi Googlesta.

Siksi tämä tarkoittaa sitä, että brändihauilla toteutuneet kaupat tai liidit eivät yleensä koskaan ole SEO-työn tuloksia. SEM-mainonnan tuloksia ne toki voivat olla, mutta silloin olet maksanut näkyvyydestä, et ansainnut sitä.

Miksi pääotsikon väite on virheellinen?

”En tarvitse optimointia, löydyn jo yritykseni nimellä Googlesta.”

Tämä ajatus on valitettavasti täysin väärä. Suurin osa asiakkaista, etenkin niistä potentiaalisista uusista asiakkaista, ei ole koskaan kuullut yrityksestäsi.

Nämä asiakkaat eivät tiedä:

  • brändinimeäsi
  • mitä palveluita myyt
  • mitä tuotteita myyt
  • miten voit auttaa heitä ratkaisemaan ongelmansa

Jos luotat vain brändinimeesi, uudet asiakkaat eivät koskaan löydä sinua Googlesta.

Jos ajatellaan edellisen kappaleen esimerkkejä, eli hakutermejä ”Iittalan maljakko” tai ”Fiskarsin kirves”, näille potentiaalisia SEO-työllä voitettavia avainsanoja voisivat esimerkiksi olla:

  • sininen maljakko
  • leveä maljakko ruusuille
  • kevyt kirves vaellukselle
  • pitkävartinen kirves

SEO-työn tarkoituksena on todentaa nimenomaan sellaisia hakutermejä, joita asiakkaat käyttävät etsiessään tietoa, tuotteita ja palveluja Googlesta.

Nämä hakutermit myös ovat sellaisia, joilla yritys haluaa omia sijoituksen omalle tuotteelle.

Olisihan tyhmää, jos Iittala tai Fiskars, vaikka niin tunnettuja brändejä ovatkin, jättäisivät SEO-optimoinnilla ansaittavat uudet hakuosumat käyttämättä.

Sillä kuinka moni vaeltaja tietää, että Fiskarsilla on retkikirveitä? Tai tarkemmin, kevyitä retkikirveitä.

Kuinka moni tietää, että Iittalalla on nimenomaan turkoosi maljakko?

Osa toki tietää, mutta monet eivät.