Kasva. Näy. Menesty.

SEO:n avulla löydyt, kun palveluitasi
etsitään hakukoneista.

Maksuton sparrausMietin vielä

SEO-osaaja

Tämä SEO osaaja nelinkertaistaa sivustokäynnit 6 kk aikana – ilman maksettua mainontaa.

SEO osaaja ei vain kasvata sivustosi näkyvyyttä, vaan hän kasvattaa sivustosi näkyvyyttä potentiaalisilla asiakkailla.

Ammattitaitoinen SEO osaaja on apunasi, kun tavoittelet: 

  • sivuston löydettävyyden kasvua hakukoneissa
  • ostopolun eri vaiheiden optimointia
  • ja sitä kautta uusien potentiaalisten asiakkaiden tavoittamista
  • eli lisää kauppaa ja euroja viivan alle
  • lisää parempia liidejä
  • unohtamatta ajatusjohtajuuden vahvistamista
  • ja tunnettuuden kasvattamista (kattomarkkinointi)

Alla oleva esimerkki kuvastaa hienosti jatkuvan SEO-työn tuomia tuloksia. Olen kirjoittanut tästä case-esimerkistä tiivistelmän blogiimme.

seo osaaja

Tätä kaikkea SEO asiantuntijan rooli pitää sisällään

1. Varmista, että SEO osaajalla on kokemusta

Kokemus on kaiken A ja O.

Pisimpään optimoinnin parissa työskennelleet SEO osaajat ovat aina kartalla siitä, miten Googlen algoritmit muuttuvat ja toimivat.

Jos haluat lukea lisää minusta ja tiimistäni, kurkkaa tänne.

2. Kysy referenssejä

Kysy, millaisia tuloksia SEO osaaja on saanut aikaan.

Monet SEO-tekijät pystyvät kyllä auttamaan sivustosi nousemaan Googlen tuloksiin vähemmän kilpailuilla avainsanoilla, tai avainsanoilla, joilla ei ole lainkaan kilpailua.

Huomioi että brändi-nimelläsi löydyt aina, eli sitä ei erikseen optimoida eivätkä brändi-nimeen liittyvät haut ole näyte osaamisesta.

SEO osaaja pistetään kunnon laavakylpyyn siinä vaiheessa, kun halutaan löytyä avainsanoilla, joilla on tuhansia hakuja kuukaudessa.

seo osaaja

3. Onhan SEO osaaja huomioinut pitkän tähtäimen tekemisen?

Hakukoneoptimointi on aina pitkäjänteistä tekemistä, joka laadukkaasti toteutettuna maksaa hintansa takaisin uusissa asiakkaissa.

Hakutulosten parhaiden sijoitusten ansaitseminen vaatii huolellista SEO-työtä, ja sijoitusten vakiintuminen ensimmäiselle tulossivulle ottaa yleensä muutamia kuukausia.

Pilari-sivut ja niille alisteiset aiheklusterit ovat tämän päivän on-page optimointia. Sisältöjä ei siis enää tuoteta kuten ennen vanhaan, vaan hakukoneet suosivat tänä päivänä sisältökokonaisuuksia (ns. sisältöhubeja). Varmista, että SEO osaajalla on tästä tuore ymmärrys, jotta voit olla varma tilaavasi laadukkaan SEO-sisältöstrategian tai SEO-paketin.

Näistä työvaiheista SEO osaajan taidot koostuvat

Hakukoneoptimoijan työtehtävät pitävät sisällään paljon. Sen vuoksi on käytännössä mahdotonta, että sama tekijä voisi osata yhtä hyvin SEO:n ja SEM:in – ja juuri siksi SEM-mainontaa ei ole listattu alla olevassa tehtävälistassa.

Tässä listattuna tärkeimpiä hakukoneoptimoijan työtehtäviä:

  • Aktiivinen viestintä asiakkaan suuntaan
  • Sivuston tekninen auditointi
    • sivuston eheys
    • sivuston nopeus
    • sivuston virhekoodit
    • sivuston puurakenne
  • Sivuston sisällöllinen auditointi
    • sisällöt
    • meta-tiedot
    • schema
    • canonical-tagit
    • kannibaalit sisällöt
    • ikivihreät url-rakenteet
    • sivuston saavutettavuus
  • Kilpailija-analyysi
    • kilpailijan voittamat avainsanat
    • kilpailijan sijoitukset tärkeimmille avainsanoille
  • Hakusanatutkimus
    • avainsanat suhteessa yrityksen kpi:hin
    • avainsanat suhteessa kilpailijoihin
    • avainsanat suhteessa markkinaan
    • avainsanojen vaikeusaste
    • avainsanojen intressi
  • Yleisesti: On-page SEO
  • Yleisesti: Off-page SEO
  • Backlink-strategia
    • mitä linkkejä jo on ansaittu
    • mitä linkkejä voidaan ansaita orgaanisesti
    • miten monitoroit brändimaininnat ja käännät ne linkeiksi
  • Sivuston sisäinen linkkistrategia
    • jotta sivustolta ei löydy kuolleita sivuja
    • jotta sivustolta ei löydy orpoja sivuja
    • jotta sisällöt eivät painu yli kolmen klikin syvyyteen
  • Pilarisivut ja aiheklusterit
    • sisältökokonaisuudet per sisältöhubi
  • Analytiikan mittaaminen
    • onnistumiset kpi:den pohjalta
    • onnistumiset seo-projektin pohjalta
  • Tulosten raportointi
    • viikkotasolla
    • kuukausitasolla
    • kvartaaleittain
  • Muutosehdotukset dataan perustuen
    • miksi, mitä ja milloin pitää tehdä
  • Nykysisältöjen SEO-korjaaminen
    • miksi ja mitä korjataan
    • entä jos samalle avainsanalle on useampi osuma?
  • Uusien SEO-sisältöjen tuottaminen
    • miksi ja mitä kirjoitetaan
    • mille sanoille sisältöjä optimoidaan
    • millaisia sisältöjen tulee olla rakenteeltaan
  • Konversion kasvattaminen SEO:n avulla
    • mitä kävijämäärän kasvulla halutaan saavuttaa
    • mitkä toimenpiteet tukevat konversion kasvua
  • Ajatusjohtajuuden kasvattaminen SEO:n avulla
    • miten pääsemme asiakkaiden tietoisuuteen
  • Kattomarkkinoinnin toteuttaminen SEO:n avulla
    • miten pääsemme asiakkaiden tietoisuuteen
  • SEO-konsultointi
    • koko laajuudeltaan

Kuten huomaat, työnkuva pitää sisällään paljon.

Autan sinua mielelläni näiden aiheiden parissa, oli SEO-projektin aloitus pieni tai suuri – tärkeintä on, että se aloitetaan.


Varaa aika kalenterista »