Tekninen SEO

Tekninen SEO

Optimoitujen sisältöjen lisäksi myös sivusto tulee olla teknisesti hakukoneoptimoitu. Tämä tarkoittaa, että sivuston tulee toimia moitteetta, nopeasti ja kaikilla päätelaitteilla.

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston koodin ja toiminnallisuuksien laadun tarkastelua ja korjauksia annettujen parannusehdotusten mukaan.

Sivuston nopeus vaikuttaa kriittisesti hakukonenäkyvyyteen. Latausnopeus onkin yksi Googlen nimeämistä ranking factoreista.

Hyvä tietää: Sivun latausajan tulisi olla alle kaksi sekuntia.

Sen lisäksi, että hidas käytettävyys harmittaa sivustolle saapuvia, yksikin lisäsekunti latausajan kestossa voi pienentää konversiota jopa 7 %. Jos otetaan esimerkiksi verkkokauppa, jonka myynti on 10 000 € päivässä, yritys voi menettää myynnistään 255 500 € vuodessa yhden sekunnin viiveen vuoksi.

Miten voin parantaa sivuston latausaikaa?

Visuaaliset, suurilla kuvilla ja liikkuvilla elementeillä varustetut verkkosivut ovat auttamattoman hitaita. Toisin sanoen, mitä kevyempi sivuston rakenne on, sitä nopeammin ne myös lataavat.

Kuvia optimoimalla voidaan vähentää sivuston kokoa merkittävästi. Erinomainen plugin, jota voin hyvin suositella (WordPress-sivustoille), on Imagify. Automaattinen kuvanpienennys laskee sivuston latausaikaa huomattavasti.

Lisäksi hitauteen vaikuttavat negatiivisesti palvelimen hitaus, turha koodi ja liian monet uudelleenohjaukset.

Kannattaa siis miettiä, tarvitseeko sivustolla välttämättä olla monenlaisia liikkuvia osia, suuria videoita tai sosiaalisen median feedejä. Niillekin kun voi ohjata kätevästi jo pelkkien kuvakkeiden avulla.

Sivuston mobiililatausaikaa kannattaa testata Page Speed -työkalulla. (Desktop-latausajan mittaamista ei enää päivitetä, joten älä tuijota niitä lukuja). Page Speed -työkalulla voidaan tarkastella koko sivuston latausaikaa mutta myös yksittäisten sisältösivujen latausaikaa; lisää hakukenttään se url, mitä haluat testata.

Muista siis nämä:

  • Optimoi kuvakoot
  • Poista turha ja korjaa rikkinäinen CSS/HTML/JS-koodi
  • Karsi turhat uudelleen­ohjaukset
  • Hyödynnä selaimen välimuisti (esim. SuperCache-pluginilla)
  • Käytä nopeaa palvelinta, ja vaihda tarvittaessa nopeampaan web-hotelliin

 

hakukoneoptimointi

 

Mobiili­käytettävyys

Tiestitkö, että yli puolet kaikista Google-hauista tehdään mobiililla?

Hyvin ja moitteetta mobiilissa toimivat verkkosivustot saavuttavat parempia tuloksia. Mobiilikäytettävyys on myös yksi Googlen ranking factoreista, mikä tarkoittaa, että jokaisen sivuston (joka mielii Googlen parhaille paikoille) tulee olla mobiiliystävällisesti hakukoneoptimoitu.

Mobiilikäytettävyyden suunnittelussa voidaan käyttää kahta vaihtoehtoa:

  • sivustolle voidaan koodata oma palvelu mobiilikäyttäjille
  • sivuston koodissa voidaan hyödyntää responsiivisia eli skaalautuvia elementtejä

Selkeät URL-osoitteet

Sivustolla käytetty selkeä URL-rakenne parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja tekee sivustolla liikkumisen helpoksi.

Hyvä URL-osoite on muotoa:

domain.fi/kategoria/aihe
domain.fi/päätuoteryhmä/alatuoteryhmä/yksittäinen-tuote

WordPress-sivustoilla voi ottaa käyttöön selkeän URL-rakenteen navigoimalla dashboardilla kohtaan Asetukset > Osoiterakenne. Muista, että jos vaihdat URL-osoitteiden tyyliä, sinun tulee tehdä uudelleenohjaukset.

Monilla sivustoilla näkee edelleen riisuttuja URL-rakenteita, jotka eivät kerro hakukoneille, mille avainsanalle ko. sivu on kirjoitettu. Tämän tunnistaa numeraalisesta päätteestä, joka on mallia: domain.fi/?p=123

 

hakukoneoptimointi

 

Uudelleen­ohjaukset

Uudelleenohjauksella käyttäjä ohjataan automaattisesti tietylle sivulle. Uudelleenohjauksia tarvitaan etenkin silloin, jos vanha sivu poistetaan tai jos URL-osoite muuttuu/vaihtuu. Tyypillisin syy URL-osoitteen vaihtumiseen on siirtyminen SSL-suojaukseen (lue lisää täältä), jolloin URLit muuttuvat http://-versiosta muotoon https://. Uudelleenohjauksia tarvitaan myös silloin, kun verkkokauppa-alusta vaihtuu tai sivusto uusitaan.

Mikäli uudelleenohjausta ei määritellä, käyttäjä löytää itsensä 404-sivulta. Massiivinen 404-sivujen armada vaikuttaa negatiivisesti hakukonelöydettävyyteen, minkä vuoksi ohjaukset tulee tehdä.

Hyvä tietää: Väärin toteutetut uudelleenohjaukset ovat yleisin syy, miksi sivuston orgaaninen hakukonenäkyvyys romahtaa yllättäen.

Yleisimmät HTTP-koodit:

  • 3xx – Uudelleenohjaus
  • 4xx – Client error (sivuston sisäinen virhe)
  • 5xx – Server error (palvelimen virhe)

Näin käytät Canonical-tagia oikein

Rel=”canonical”, eli canonical-tagi on Googlen kehittämä ratkaisu tuplasisältöjen merkitsemiseen. Canonical-tagin avulla hakukoneet tietävät, mikä sivuista on ensijainen sivu, joka sen tulisi näyttää hakutuloksissa.

Canonical-tageilla on hakukoneoptimoinnin kannalta erittäin suuri merkitys, sillä tuplasisältösivut heikentävät hakusijoituksia. Tagi tulee siis asettaa kaikille niille sivuille, jotka sisältävät tuplasisältöä.

Verkkokaupan tilanteessa, jolloin sama tuote voi löytyä useasta tuoteryhmästä, hakukoneille määritetään yksi ja paras vaihtoehto. Canonical-tagit tulee siis asettaa kaikille toissijaisille sivuille.

Monet julkaisualustat tukevat Canonical-tageja ja tagien asettaminen onnistuu sivun hallintapaneelissa. Kehittyneemmillä verkkosivustoilla tagien asettaminen onnistuu “rasti ruutuun” -tyyppisellä tavalla, jolloin tagit ilmestyvät itsestään muille sivuille.

Mikäli sinulla on käytössäsi vanha julkaisujärjestelmä eikä järjestelmä tarjoa tällaisia ominaisuuksia, tagit tulee asettaa manuaalisesti jokaisen tuplasisältöä sisältävän sivun HEAD-osioon.

Esimerkiksi: Koodi <link rel=”canonical” href=”https://marinellahimari.fi/hakukoneoptimointi/” /> tulee asettaa jokaisen sivun koodiin, joka sisältää kopion tästä sivusta.