SEO

Hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi kattaa kaikki tekniset asiat, joita hyödynnetään Google-näkyvyyden parantamisessa.

Teknisessä optimoinnissa ja SEO-auditoinnissa varmistetaan, ettei sivustolta löydy koodipoliittisia ongelmatekijöitä tai sivuston latausajan hidastajia. Myös sivuston auktoriteetti ja käytettävyys sekä Googlelle kirjoitetut meta-tiedot vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.

Toisin kuin ihmiset, jotka lukevat verkkosivustolta tekstiä ja katselevat kuvia sekä videoita, hakurobotit lukevat sivuston teknistä koodia HTML-lähdekoodista sivuston latausaikoihin asti. Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on taata hakuroboteille esteetön pääsy sisällön tutkimiseen ja crawlaamiseen, jotta ne myös voisivat nostaa sisältöjä Googlen kärkipaikoille. Teknisen hakukoneoptimoinnin ja toimivien uudelleen ohjauksien avulla varmistetaan, ettei hakurobotin polku katkea.

Sivuston “kunnon” eli laadun ja auktoriteetin sekä tekniset ongelmatekijät selvitetään SEO-auditin avulla. SEO-auditissa käydään läpi sivuston nykysisältö ja rakenne sekä annetaan selkeät next stepit tehtäviin korjauksiin. Voit tilata auditin verkkokaupasta. »

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen optimointi: title, meta ja url

Teknisen hakukoneoptimoinnin osa-alueisiin lukeutuvat myös varsinaisesta sisältötekstistä erillään olevat titlet, meta-kuvaukset ja URL-osoitteet. Nämä kolme elementtiä vaikuttavat myös kriittisesti sivuston Google-löydettävyyteen.

Title: Title eli SEO Title on artikkelin tai sisältösivun hakukoneille kirjoitettu ja optimoitu otsikko. Title poikkeaa sivustolla näkyvästä otsikosta, joka on yleensä luovempi ja sisältää avainsanan perusmuodossaan. Hakukoneille määriteltyyn titleen voidaan kuitenkin määritellä enemmän tai rinnasteisia avainsanoja, jotka auttavat sisällön indeksoitumisessa. Title yllä olevassa kuvassa on “Vaellusruoka: Retkiruoka-vinkit ja vaelluseväät mukaan tunturiin”. Titlen pituuden tulee olla 60-70 merkkiä. Tämän yli menevät merkit Google karsii pois, eivätkä ne näy käyttäjälle.

Voit halutessasi testata titlen pituuden Mozin ilmaisella työkalulla. »

URL: Avainsanan tulee AINA esiintyä artikkelin tai sisältösivun urlissa.

Meta-kuvaus: Yllä olevassa kuvassa, url-osoitteen alla näkyvä teksi on ko. artikkelille tai sisältösivulle määritelty meta-kuvaus. Mikäli meta-kuvausta ei määritellä käsin, Google nostaa sen tilalle mielivaltaisesti mitä tahansa ko. sisältösivulta ja yleisimmin sisältösivun 1-2 ensimmäistä lausetta, jotka eivät yleensä kerro tai ainakaan tiivistä tarpeeksi kiinnostavalla ja klikattavalla tavalla sivuston sisältöä. Avainsanan tulee löytyä titlen ja urlin ohella myös meta-kuvauksesta. Meta-kuvauksen tulee olla 160-170 merkin pituinen.

SEO

Tilaa SEO-auditointi

Tilaa

Muista sivuston uudelleenohjaukset

Mikäli olet toteuttamassa verkkosivuston uudistusta tai korjaamassa/optimoimassa jo julkaistua sisältöä, muista tehdä sisällöille 301-uudelleenohjaukset. Näin autat hakurobotteja löytämään oikeat sisällöt, sillä nekin eksyvät eivätkä osaa perille, jos tie on poikki tai sivustokartta hukassa.

Myös rikkinäisiä 404-sivuja voi syntyä sivustolle väärin kirjoitetun linkin vuoksi tai edellä mainittujen päivitysten yhteydessä. Esimerkiksi WordPress-pohjaisille sivustoille on tarjolla ilmaisia 301-redirect plugineja, joiden avulla urlit voi helposti ja näppärästi ohjata osoittamaan oikein.

404; älä unohda huumoria

404-sivujen ei tarvitse olla tylsiä ja tavallisia. Lisää sisältöön vähintään linkki etusivulle tai uusimpiin blogikirjoituksiin, tai tarjoa kävijälle vaikka linkkiä uusimpaan White Paperiin tai muuhun yrityksenne tuottamaan oppaaseen. Googlesta löytyy lukemattomia esimerkkejä, joita voi käydä katsomassa esimerkiksi tästä CreativeBlogin artikkelista.

 

404

 

Kaipaatko SEO-osaajaa ja apua hakukoneoptimointiin?

Siinä tapauksessa ota yhteyttä! Kerron mielelläni lisää hakukoneoptimoinnista ja siitä, miten voisimme parantaa teidän sivustonne ja/tai verkkokauppanne Google-näkyvyyttä.

hi@marinellahimari.fi