SEO-opas / Sivuston sisäinen linkitys

Sivuston sisäinen linkitys

Sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia. Sisäiset linkit saattavat lukijan hyödyllisen lisäsisällön pariin ja rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

Suosi mallia, jossa jokaisella sisältösivulla on aina olla vähintään neljä (4) oman sivuston sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin. Näin rakennat tehokkaasti sivuston auktoriteettia ja käytettävyyttä.

Tarkista siis aina, ettei sivustolta löydy:

  • orpoja sisältöjä, joihin ei osoita yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä
  • kuolleita sisältöjä, joista et linkitä edelleen oman sivuston sisäisesti

Etusivu on sivuston voimakkain sivu

✅ Linkitä etusivulta aina kaikista tärkeimmille sisältösivuille.

Vaikka etusivua ei optimoida, hakukoneet pitävät etusivua sivuston tärkeimpänä yksittäisenä sisältösivuna, joten linkittämällä etusivulta muille sisältösivuille kerrot hakukoneille linkitettävien sisältösivujen tärkeyden.

💡 Vinkki: Joskus uudet sisällöt eivät tahdo indeksoitua Googleen. Lisää tällöin etusivulta linkki uuteen sisältöön ja pidä ko. linkki etusivulla vähintään pari kuukautta tai niin kauan, kunnes sisältö indeksoituu hakutuloksiin.

Tehokkaat ankkurisanat sisäisessä linkityksessä

Pitkillä sisältösivuilla, miksei myös lyhyemmillä, kannattaa hyödyntää ankkurisanoja.

Ankkurisana on teksisisällön sisällä oleva linkki, jota klikattaessa pääset oikeaan kohtaan samalla sisältösivulla. Ankkurilinkkiä käytetään usein myös yksittäisen sisältösivun omassa sisällysluettelossa.

💡 Hyvä tietää: Liitä ankkurisanoihin mahdollisuuksien mukaan sivulla käytettävä hakusana. Älä kuitenkaan käytä sanaa väärin tai liian usein, vaan hyödynnä sitä vain silloin, kun se on luonnollista.

Näin määrität ankkurilinkin

Sisällysluettelossa koodipätkä näyttäisi tältä:
<a href=”#sisäinen-linkitys”>Sisäinen linkitys</a>

Ja itse sisältötekstissä tältä:
<h2><a name=”sisäinen-linkitys”></a>Sivuston sisäinen linkitys</h2>