SEO-opas / SEO-title

SEO-otsikko eli Page title

Sivun otsikko eli Page title on Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko. Se ei siis näy lukijalle sivustolla vaan ainoastaan Googlen hakutuloksissa.

SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen hakukoneoptimoinnissa. Ne kertovat sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä ko. sisältösivulla on kyse.

Mikäli SEO-titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei mitä todennäköisimmin nouse Googlen hakutuloksiin.

SEO-title tulee määrittää:

  • jokaiselle sisältösivulle
  • jokaiselle blogikirjoitukselle
  • jokaiselle tuotteelle
  • jokaiselle tuotekategorialle
  • eli joka ainoalle sisältösivulle!

Jokaisen sisällön SEO-title tulee siis hakukoneoptimoida itsenäisenä sisältönä. Lue täältä vinkit siihen, miten optimoit sivun otsikon oikeaoppisesti.

Muista nämä

  • Avainsanan valinta. Ennen kuin alat muokkaamaan nykyisiä sisältösivuja tai kirjoittamaan uusia, sinun tulee tietää, mille avainsanalle sisältö optimoidaan. Tämän tueksi tarvitset avainsana-analyysin.
  • SEO-titlet ovat aina uniikkeja. Jokaisella sivulla tulee olla oma uniikki otsikko. Myös avainsanat ovat uniikkeja: älä kirjoita kahta sisältöä samalle avainsanalle, sillä silloin ne kilpailevat keskenään. Hyödynnä sen sijaan alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja.
  • On kuitenkin tapauksia, jolloin useammalla sisältösivulla on sama sisältö ja otsikko. Tämä ilmenee etenkin verkkokauppojen tuotteissa, kun sama tuote esiintyy useammassa kuin yhdessä verkkokaupan tuoteryhmässä.

Duplikaattisisällöiltä välttyäkseksi sinun tulee määrittää Rel=”canonical”-tagillä saman sisällön sivut Googlelle ja asettaa aina vain yksi sivu ensisijaiseksi sivuksi.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensisijaiseksi valittu sivu nousee esiin Googlen hakutuloksissa.