On-page SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue
20.10.2023
Senio SEO-konsultti Marinella Himari

Näin kirjoitat SEO-titlen eli Page titlen.

SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen optimoinnissa

Sivun otsikko eli SEO title tai Page title on hakutuloksissa näkyvä sisällön otsikko.

SEO title kertoo sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä sisältösivulla puhutaan. Mikäli titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei välttämättä nouse toivotuille sijoille.

SEO title tulee määrittää:

  • jokaiselle sisältösivulle
  • jokaiselle blogikirjoitukselle
  • jokaiselle tuotteelle
  • jokaiselle tuotekategorialle
  • eli joka ainoalle sisältösivulle!

Otsikolla on kaksi tehtävää

  1. sen tulee kiinnittää lukijan huomio
  2. siinä tulee esiintyä sivulle valittu avainsana.

Tiesitkö, että kysymyksellä varustetut titlet keräävät 14% korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”. Hyödynnä siis kysymyksiä mahdollisuuksien mukaan, niillehän ihmiselo ja Google perustuvat.

Search Egine Journalin mukaan titlelle ei ole olemassa maksimipituutta. “Liian pitkä” otsikko kuitenkin katkeaa kolmella pisteellä… Varmista siis aina, että “pihvi” on titlen alussa.

Ajattele myös, millaista otsikkoa itse klikkaisit ja mitä metatekstistä haluaisit lukea. Mikä saisi sinut toimimaan?

Muista tämä

  • Avainsanan valinta
    • Ennen kuin alat muokkaamaan nykyisiä sisältösivuja tai kirjoittamaan uusia, sinun tulee tietää, mille avainsanalle sisältö optimoidaan.
  • SEO-titlet ovat uniikkeja.
    • Jokaisella sivulla tulee olla oma uniikki otsikko. Myös avainsanat ovat uniikkeja: älä kirjoita kahta sisältöä samalle avainsanalle, muutoin ne kilpailevat keskenään. Hyödynnä sen sijaan alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja.
    • On kuitenkin tapauksia, jolloin useammalla sisältösivulla on sama sisältö ja otsikko. Tämä ilmenee etenkin verkkokauppojen tuotteissa, kun sama tuote esiintyy useammassa kuin yhdessä verkkokaupan tuoteryhmässä.

Duplikaattisisällöiltä välttyäkseksi sinun tulee määrittää Rel=”canonical”-tagillä saman sisällön sivut Googlelle ja asettaa aina vain yksi sivu ensisijaiseksi sivuksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensisijaiseksi valittu sivu nousee esiin Googlen hakutuloksissa.

KIRJOITTAJA

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn