Off-page SEO

Off-page SEO

Off-page optimoinnissa keskitytään muun muassa sivuston linkkirakenteiden huoltamiseen ja sivuston tekniseen toimivuuteen.

Verkkosivuston ulkoisen hakukone­optimoinnin tarkoituksena on kasvattaa sivuston auktoriteettia eli luotettavuutta hakukoneille. Tehokkaat linkkirakenteet ovat avainroolissa.

Google perustuu linkeille, minkä vuoksi on selvää, että se myös arvostaa linkkejä. Linkit ja linkittävät domainit ovat kuitenkin keskenään eriarvoisia: mitä luotettavampi sivustollesi linkittävä domain on, sitä arvokkaampi on myös itse linkki.

Esimerkiksi Casino-sivut, jotka koettavat ostaa linkkejä etenkin blogeista, ovat ennemmin haitaksi kuin hyödyksi. Sen sijaan esimerkiksi HS:n tai YLE:n kaltainen lähde on aivan omaa luokkaansa.

Sivuston auktoriteetin mittaaminen

Sivuston luotettavuuden voi tarkistaa useiden SEO-työkalujen kautta. Näitä ovat muun muassa AhrefsMajestic ja Moz.

Ahrefs kertoo verkkosivuston luotettavuuden Domain Rating -arvolla (DR) ja sivukohtaisen arvon URL Rating -arvolla (RR) sekä sivuston Ahrefs Rank -sijoituksen, joka tarkoittaa vahvuutta maailmanlaajuisesti.

Majestic Site Explorer puolestaan käyttää Trust Flow -arvoa (TF) niin verkkotunnuksille kuin yksittäisille sivuille.

Näitä tietoja hyödyntämällä pystyt selvittämään tärkeää lisätietoa omista kilpailjoista.

SEO-kieleen vakiintunut Domain Authority (DA) on myöskin verkkotunnuksen luotettavuutta kuvaava mittari. Page Authority (PA) sen sijaan ilmoittaa nimensä mukaisesti sivukohtaisen luotettavuuden.

Linkkitutkimus

Linkkitutkimuksen avulla selvitetään kilpailijoiden hakukone­näkyvyyttä parantavia ja tuloksiin vaikuttavia linkityksiä. Samalla selvitetään oman sivuston ulkoiset linkitysmahdollisuudet.

Kuten edellä mainittu, linkit ovat sivuston luotettavuuden mittari ja auttavat verkkosivustoa saavuttamaan kärkipään sijoituksia hakukoneissa.

Linkkitutkimuksessa voi lähteä liikkeelle näin:

  • Tutki kilpailijoiden hakusanasuunitelmaa ja poimi hyödylliset hakusanat
  • Niputa kilpailijoiden linkit Ahrefsin SEO-työkalulla
  • Käy linkit läpi (manuaalisest) ja tutki omat mahdollisuudet
  • Kontaktoi ko. sivu ja sovi mahdollisuuksien mukaan linkkivaihdosta

Tehokkaat linkkirakenteet

Tehokkaat linkkirakenteet auttavat hakukoneoptimoinnissa ja nostavat sisältöjä Googlen parhaille paikoille. Linkit myös rakentevat luotettavuutta, minkä vuoksi linkkejä kannattaa seurata ja niitä kannattaa sopia jaettavaksi muiden verkkosivustojen kanssa.

Ajatellaan, että sinulla on yhtä pitkä ja yhtä hyvin optimoitu sisältösivu kuin kilpaijalla. Se, kummalla on enemmän jaettuja ja ansaittuja linkkejä, nousee toisen ohi Googlessa.

Tämän vuoksi tehokkaan linkkivaihdon tulisikin olla jokaisen sivuston prioriteetti off-page-hakukoneoptimoinnissa.

Mitä eroa on NoFollow ja DoFollow linkeillä?

Linkkien teknisellä rakenteella on väliä, sillä vain DoFollow-linkit vaikuttavat hakukonesijoituksiin.

Varmista siis linkkivaihdon yhteydessä, että ansaittu linkki on mallia DoFollow.

Do/NoFollow linkit voi seuloa esimerkiksi selaimeen asennettavan SEOquake-lisäosan avulla, joka yliviivaa automaattisesti NoFollow-attribuutilla varustetut linkit.

Vaikka No-follow-linkit eivät suoraan vaikuta hakukonesijoituksiin, niitäkin tarvitaan ja niitä saa olla. Mikään verkkosivusto ei kerää ainoastan DoFollow-linkkejä, se olisi outoa jopa hakukoneiden silmissä.

Miten DoFollow ja NoFollow linkit eroavat toisistaan?

1) Google Bot ja muut hakukonebotit seuraavat DoFollow-linkkejä
2) Google Bot ja muut hakukonebotit eivät seuraa NoFollow-linkkejä

3) DoFollow-linkkikoodi näyttää tältä:
<a href=”https://marinellahimari.fi/” >marinellahimari.fi</a>

4) Ja NoFollow-linkkikoodi tältä:
<a href=”https://marinellahimari.fi/” rel=”nofollow”>marinellahimari.fi</a>