SEO

Hakukoneoptimointi

Avainsanatutkimus ja tehokkaiden avainsanojen valinta

Näkyvyys Googlen hakutuloksissa ja muissa hakukoneissa määräytyy käytettyjen avainsanojen perusteella.

Olen vuosien saatossa törmännyt hyvin usein tilanteeseen, jossa yrityksen edustaja on vakaasti sitä mieltä, että he kyllä tietävät, millä termeillä yrityksen tuotteita ja palveluita haetaan. Lähempi tutkimus ja avainsana-analyysi kuitenkin lähes poikkeuksetta osoittavat parhaankin mutu-tuntuman ohi parhaiten ja korkeimman hakuvolyymin tavoittavien avainsanojen, jotka on ovat kriittisiä Google-löydettävyyden ja hakukonenäkyvyyden kannalta.

Toki yrityksen edustajilla on monesti hyvä mutu-tuntuma omasta bisnes-kentästään, ja avainsana-analyysin onkin tarkoitus tukea koko pakettia; ei ole yhtä oikeaa tapaa ja termiä hakea tiettyä tuotetta ja/tai palvelua, minkä vuoksi vain lisensoidulla ohjelmalla ammattilaisen toimesta tuotettu avainsana-analyysi todentaa ne avaintermit ja hakusanat, joita oikeasti kannattaa käyttää SEM-markkinoinnissa ja joille kannattaa tuottaa hakukoneoptimoitua sisältöä.

Avainsanojen valinta ja siihen liittyvä avainsanatutkimus voidaan tehdä useallakin tavalla – tärkeintä on kuitenkin valita sellaisia sanoja, joiden käyttöaste voidaan todentaa, eli joita oikeasti käytetään. Pahin sudenkuoppa onkin valita avainsanat pelkästään omien mieltymysten mukaan, jolloin sanojen käytöstä tai tuottavuudesta ei ole mitään takeita.

 

avainsana-analyysi

 

Mitä avainsanat ovat?

Avainsanat ovat niitä sanoja ja termejä, joilla ihmiset hakevat tiettyjä asioita. Kun nämä avainsanat on tunnistettu avainsana-analyysin avulla, sanoja aletaan sijoitella tietoisesti ja tietyn kaavan mukaan verkkosivuston sisältöihin, meta-kuvauksiin, titleihin sekä otsikoihin ja alt-teksteihin.

Mistä lähteä liikkeelle avainsana-analyysissä?

Sivuston optimointi kannattaa yleensä aloittaa myytävistä tuotteista ja/tai palveluista sekä suosituimmista sisällöistä ja aiheista, joilla yrityksellä on jo jonkinlaista näkyvyyttä ja tunnettuutta. Täysin uudenkaan sivuston optimointi ei ole ongelma, sillä domainin ikä ei enää vaikuta hakukonenäkyvyyteen (vaikka siitä toki etua onkin).

Avainsana-ananlyysillä todennetaan ne termit, joilla tuotteita ja palveluita haetaan. Avainsana-analyysistä saatavat sanat ja termit soveltuvat sekä SEO-optimointiin että SEM-markkinointiin, joten tilaamalla avainsana-analyysin saat periaatteessa kaksi etua yhden hinnalla.

Tehokkaat avainsana-listat

Löydät verkkokaupastani 40 avainsanan ja 80 avainsanan listoja, jotka on hinnoiteltu kevyesti niin että niitä voi tilata itselleen ja yritykselleen ilman sen suurempaa sitoutumista. Näitä avainsana-tuotteita kannattaa hyödyntää etenkin silloin, kun itsellä on jo jonkinlainen käsitys sivuston ja sen sisältöjen hakukoneoptimoinnista. Mikäli aihe on vasta alkanut kiinnostamaan, voit myös osallistua kuukausittain järjestettävälle hakukoneoptimoinnin SEO-verkkokurssille, jonka mukana saat itsellesi 20 tärkeintä avainsanaa, jotka tukevat yrityksesi ja liiketoimintasi tuotteita ja sisältöjä.

Mistä löydän avainsanoja?

Avainsanoja voi etsiä ilmaiseksi Googlen Keywords planner– ja Trends-työkaluista, jotka tarjoavat tietoa avainsanojen hakumääristä ja niiden synonyymeistä.

Kaipaatko SEO-osaajaa ja apua hakukoneoptimointiin?

Siinä tapauksessa ota yhteyttä! Kerron mielelläni lisää hakukoneoptimoinnista ja siitä, miten voisimme parantaa teidän sivustonne ja/tai verkkokauppanne Google-näkyvyyttä.

hi@marinellahimari.fi