Verkkosivuston hakukoneoptimointi


+80% KULUTTAJISTA TEKEE ENSIN HAUN GOOGLESSA

+90% KULUTTAJISTA VALITSEE PALVELUN 1. TULOSSIVULTA

VAIN 6% SIIRTYY GOOGLEN TOISELLE TULOSSIVULLE

LÖYDYTKÖ SINÄ GOOGLEN 1. TULOSSIVULTA?

Verkkosivuston hakukoneoptimointi — tehokkain tapa uusien, potentiaalisten asiakkaiden hankkimiseen

Hakukoneoptimointi eli sivuston sisällön optimointi, tuttavallisemmin SEO (Search Engine Optimization), tarkoittaa yrityksen löydettävyyden parantamista sekä verkkosivuston auktoriteetin rakentamista hyvien ja hyödyllisten, ennen kaikkea linkitettävien sisältöjen avulla. Sivuston optimoinnilla haetaan näkyvyyttä Googlen maksuttomista eli orgaanisista hakutuloksista, minkä lisäksi hakukoneoptimointi kasvattaa sivuston liikennettä sekä liidien ja kaupan määrää brändin tunnettuuden ohella.

Hyvin toteutettu verkkosivuston hakukoneoptimointi nostaa yrityksesi, tuotteesi ja tuottamasi palvelut orgaanisesti (ilman mainosrahaa) Googlen ensimmäiselle tulossivulle, jolloin myös uudet potentiaalit asiakkaat löytävät luoksesi.

 

Hakukoneoptimointi myynnin ja liiketoiminnan tukena

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa jokaista liiketoimintaa, sillä hakukoneoptimoiduilla sisällöillä voidaan tavoittaa kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat eli he, jotka etsivät tietoa tarjoamastasi palvelusta.

Orgaaniseksi näkyvyydeksi (ansaituksi näkyvyydeksi) kutsutaan niitä sisältöjä, jotka nousevat Googlen kärkipaikoille ilman maksullista SEM-mainontaa. Orgaaniset tulokset myös takaavat verkkosivuston jatkuvan kävijävirran ja kasvattavat näin brändin tunnettuutta.

 

hakukoneoptimointi

Kuvan graafi kertoo asiakkaan verkkosivuston SEO-näkyvyyden kehityksen tammikuusta 2020 alkaen, jolloin sivuston järjestelmällinen ja jatkuva hakukenoptimointi on aloitettu. 

Ansaittu näkyvyys saavutetaan lisensoidulla ohjelmalla tuotetun avainsana-analyysin avulla. Nimittäin, hyvin usein yritykset takertuvat omiin termehinsä, kun taas asiakkaat käyttävät Google-hauissaan aivan eri sanoja ja sanapareja. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää tunnistaa juuri ne oikeat avainsanat, joilla yrityksen palveluita haetaan ja jotta ko. palvelut myös löytyisivät hakukoneista.

Avainsana-analyysi hakukoneoptimoinnin tukena

Tiedätkö, millä hakusanoilla ja hakutermeillä asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita, tuotteita tai koulutusta? Tai luuletko tietäväsi? Oletko varma? Kysyn vielä kerran: tiedäkö varmasti, millä hakusanoilla ja hakutermeillä tuotteitasi haetaan?

Monet luulevat, että asiakkaat käyttävät juuri niitä lempisanoja, joita yrityksellä itsellään on tapana viljellä, mutta totuus on yleensä aivan toinen. Avainsana-analyysin tarkoituksena on todentaa ne avainsanat ja termit, joille hakukoneoptimointi tulee tuottaa, sillä vain avainsana-analyysi kertoo, haetaanko termiä “sisältösuunnitelma” enemmän kuin “sisältöstrategia”. Kumpaa sinä veikkaisit, jos lähtisit nyt SEO-optimoimaan sisältöä hakukoneille?

Millaisia tuloksia hakukoneoptimointi parhaassa tapauksessa tuottaa?

SEM-mainonnalle eli ostetulle mainonnalle on aina paikkansa etenkin kampanjoiden yhteydessä, mutta klikit voivat avainsanoista riippuen olla todella kalliita. Orgaanisen löydettävyyden ansiosta sisällöt nousevat parhaille paikoille ilman, että niille tarvitsee ostaa näkyvyyttä; ja sitä hakukoneoptimointi kiteytettynä tarkoittaa.

Yllä olevassa kuvassa on demottu erään asiakkuuden istuntojen määrän tuplaus muutaman kuukauden ajalta. Kuten kuvasta näkyy, käyntien määrä on lähes kolminkertaistunut. Toteutetaanko sama teidän kanssanne?

SEO

Ilmoittaudu hakukoneoptimoinnin SEO-verkkokurssille

Ilmoittaudu

Hakukoneoptimoinnin koulutus

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, vaikka kaikessa SEO-työssä kannattaakin panostaa ammattimaisen SEO-osaajan apuun. Jokaisen in-house sisällöntuottajan tulisi kuitenkin osata hakukoneoptimoinnin perusteet. Olen kouluttanut vuosien saatossa niin B2B- kuin B2C-puolen tekijöitä monilta eri aloilta niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Asiakkaiden joukkoon mahtuu niin kosmetiikka- ja rakennusalan johtavia yrityksiä kuin urheiluvälineitä ja vaatteita myyviä verkkokauppoja, teleoperaattoreita sekä useita IT-taloja, myös alihankinnan kautta monenlaisia asiakkuuksia eri digitoimoistojen ja sisältömarkkinointiin erikoistuneiden firmojen alaisuudessa.

Nämä samaiset opit olen nivonut kuusiosaisen SEO-verkkokurssin muotoon, jonka voi suorittaa hyvin omatoimisesti. SEO-verkkokurssi huipentuu lopputehtävään, jossa todennamme opitut asiat. Tutustu kuukausittain järjestettävään SEO-verkkokurssiin ja ilmoittaudu mukaan.

Yritykselle räätälöity SEO-koulutus

Yritykselle räätälöity SEO-koulutus sisältää sivuston SEO-analyysin sekä 5h koulutussession, jonka aikana käymme läpi hakukoneoptimoinnin perusteet ja harjoitteet. Kurssin päätteeksi kurssilaiset toimittavat konsultille tarkistukseen ja SEO-validointiin kirjoittamansa hakukoneoptimoidut sisällöt. Nämä sisällöt toimivat mallina tuleville teksteille, minkä lisäksi kurssilaiset saavat käyttöönsä SEO-kirjoittamisen PDF-oppaan, joka nivoo yhteen kaikki tärkeimmät vinkit ja neuvot. Mikäli kiinnostuit tai haluat kuulla lisää, ota yhteyttä.

Tekninen ja sisällöllinen hakukoneoptimointi

Jotta sivuston optimointi tuottaisi toivottuja tuloksia, eli sisällöt nousisivat Googlen hakutulosten kärkipäähän ja/tai liidien määrä kasvaisi, verkkosivuston pitää olla sekä teknisesti että sisällöllisesti optimoitu.

Teknisessä optimoinnissa ja SEO-auditoinnissa varmistetaan, ettei sivustolta löydy koodipoliittisia ongelmatekijöitä tai sivuston latausajan hidastajia. Myös sivuston auktoriteetti ja käytettävyys sekä Googlelle kirjoitetut meta-tiedot vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.

Toisin kuin ihmiset, jotka lukevat verkkosivustolta tekstiä ja katselevat kuvia sekä videoita, hakurobotit lukevat sivuston teknistä koodia HTML-lähdekoodista sivuston latausaikoihin asti. Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on taata hakuroboteille esteetön pääsy sisällön tutkimiseen ja crawlaamiseen, jotta ne myös voisivat nostaa sisältöjä Googlen kärkipaikoille. Teknisen hakukoneoptimoinnin ja toimivien uudelleen ohjauksien avulla varmistetaan, ettei hakurobotin polku katkea.

Sivuston “kunnon” eli laadun ja auktoriteetin sekä tekniset ongelmatekijät selvitetään SEO-auditin avulla. SEO-auditissa käydään läpi sivuston nykysisältö ja rakenne sekä annetaan selkeät next stepit tehtäviin korjauksiin. Voit tilata auditin verkkokaupasta.

Sisällöllinen hakukoneoptimointi menee suoraan asiaan: sisällön on oltava laadultaan innostavaa, kiinnostavaa ja lempeästi johdattelevaa – sellaista, ettei asiakas yksinkertaisesti pysty sivuuttamaan tarjoustasi. Aidoimmillaan sivuston hakukoneoptimointi tarkoittaakiin hyvän ja hyödyllisen tiedon levittämistä sekä uusia liidejä.

hakukoneoptimointi

Sisältöstrategia hakukoneoptimoinnin tukena

Vastauksena ylempään: sisältöstrategia-sanaa haetaan kuussa yli 200 kertaa enemmän kuin sisältösuunnitelmaa. Hakumäärät korreloivat suoraan käynteihin sivustollasi, joten avainsana-analyysi kannattaa ottaa tosissaan.

Hakukoneoptimointi perustuu jokaiselle yritykselle määriteltyyn sisältöstrategiaan, joka sisältää yrityksen kpi:t, teknisen seo:n ja sisällöllisen seo:n toimenpiteet, sisältösuunnitelman sekä työnkuvan marssijärjestyksen. Sisältöstragian ohella yrityksen koko nykysisältö käydään läpi ja sen pohjalta luodaan uusia sisältöideoita artikkelien, landing pagejen ja pillar pagejen muodossa. Sisältöstrategia on hakukoneoptimoinnin tärkein työkalu, joka järkeistää kaiken sivustolle tehtävän SEO:n.

 

Mihin hakukoneoptimointi perustuu?

Myös Googlella on kilpailijoita, vaikka sitä ei ihan alkuunsa ajattelisi. Jos Google ei tarjoa käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä, pahimmassa skenaariossa asiakkaat lopettavat Googlen käytön ja siirtyvät kilpailijan hakukoneisiin (Yahoo, Altavista, jne). Hakukoneoptimointi perustuu sekä sisällölliseen että tekniseen SEOon, jotka molemmt ovat tärkeässä roolissa hyvän hakukonelöydettävyyen kannalta. Sen vuoksi hakukoneoptimoitujen sisältöjen tulisi aina olla vähintään 300 sanan mittaisia, sillä ko. määrään tekstiä pystyy jo sisällyttämään tarpeeksi tärkeää tietoa asiasta, että se sisällöltään palvelee lukijaansa.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä

Olen työskennellyt sisällöntuottamisen, sisältösuunnittelun ja hakukoneoptimoinnin parissa pian yhdeksän vuoden ajan – pidempään, kuin moni muu alalla työskentelevä ammattilainen. Olen päässyt suunnittelemaan ja ohjaamaan pohjoismaiden suurimman urheiluvaatteita ja -välineitä myyvän verkkokaupan hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, suunnittelemaan verkkosisältökonsepteja ja tuottamaan hakukoneoptimoituja sisältöjä muun muassa Onnistuyrittäjänä.fi-palveluun sekä kouluttaa monien eri alojen sisällöntuottajia hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon osaajiksi. Seitsemän vuotta eri toimistoissa työskenneltyäni koin, että minun on viimein aika uskaltaa ja jättäytyä täyspäiväiseksi yrittäjäksi – ja se on takuulla ollut elämäni paras päätös!

Mikäli olet kiinnostunut omatoimisesta hakukoneoptimoinnin verkkokurssistakurkkaa kauppaaniJärjestän kerran kuussa hakukoneoptimoinnin SEO-verkkokurssin, jonka aikana opit kaiken tarpeellisen ja oleellisen hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisesta. Voit myös halutessasi ostaa käyttöösi pelkät SEO-kurssimateriaalit.

Jos taas olet kiinnostunut esimerkiksi verkkosivustosi SEO-auditoinnista, voit tilata myös sellaisen. Olen myös apunasi, mikäli tarvitset aiheesta konsultointitunteja, tai jos haluat minun validoivan sisältöjäsi. Saat kauttani myös tehokkaat avainsana-analyysit (40 tai 80 sanan listaukset).

Laita viestiä tai tarjouspyyntöä osoitteeseen hi@marinellahimari.fi.