Kohti tuloksia vuonna 2022!

Hakukoneoptimointi – mitä se on?

Hakukoneoptimointi on avain menestykseen. Goole optimoinnin tarkoituksena on tavoittaa orgaanisesti (ilman maksettua mainontaa) enemmän potentiaalisia asiakkaita, rakentaa omaa asiantuntijuutta ja ajatusjohtajuutta sekä kasvattaa sivuston auktoriteettia Googlen silmissä.

Tämä hakukoneoptimointiopas on päivitetty 11/2021

Hakukoneoptimointi avattuna

Miten hakukoneoptimointi toimii? Mitä hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa? Miten voin nousta Googlen tuloshaun ensimmäisille sijoille?

Hakukoneoptimointi (lyhenne englanninkielisestä käsitteestä Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivuston sisäisesti ja ulkoisesti toteutettavia toimenpiteitä, joiden avulla kyseisellä sivustolla on mahdollisuus nousta Googlen tuloshaun parhailla sijoituksille niillä avainsanoilla, jotka ovat liiketoiminnalle tärkeimpiä. Hakusanatutkimus on tässä tärkeässä roolissa.

Ilman laadukasta hakusanatutkimusta on siis mahdoton päästä tulosten kärkeen. Parhaat arvauksetkaan eivät yleensä kanna kovin pitkälle.

Esimerkki: Osaisitko sanoa, kumpaa haetaan enemmän, kotisivut yritykselle vai nettisivut yritykselle? Toista nimittäin haetaan n. 1600 kertaa kuussa ja toista 590 kertaa kuussa. (Löydät vastauksen hakusanatutkimus-osiosta.)

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Google hakukoneoptimointi koostuu siis monista eri tehtävistä, jotka jakautuvat sivuston sisäisiin (on-page SEO) ja ulkoisiin (off-page SEO) toimenpiteisiin.

On-page optimoinnissa sivustolle tuotetaan uutta sisältöä avainsana-analyysin avulla. Samoja avainsanoja hyödynnetään myös nykysisällön korjaamisessa. Lisäksi on-page optimointi tarkoittaa sivuston metatietojen, URL-rakenteiden ja latausnopeuden parantamista.

Off-page optimoinnissa puolestaan keskitytään muun muassa sivuston linkkirakenteiden huoltamiseen ja sivuston tekniseen toimivuuteen.

Google hakukoneoptimoinnin tavoite on siis kasvattaa sivustokävijöiden määrää, kuten alla olevassa graafissa on projektikohtaisesti demottu. Huolellisesti toteutettu avainsana-analyysi ja SEO-sisältöstrategia auttavat pääsemään haluttuihin tuloksiin ja toivottuihin lukuihin.

hakukoneoptimointi

Yllä olevasta graafista näet sivuston kävijämäärän kasvun orgaanisen hakukoneoptimoinnin ja jatkuvan SEO-työn avulla alkaen maaliskuusta 2020.

Miksi kerromme tämän kaiken?

Netistä löytyy monenlaisia hakukoneoptimointioppaita, ja aiheesta kiinnostuneet kyllä löytävät kaiken oleellisen tiedon, kun näkevät sen eteen hieman vaivaa. Miksemme siis tarjoaisi vuodelle 2022 päivitettyää Google hakukoneoptimointiopasta ja helpottaisi eri sivustojen välillä klikkailua. Joten, ja pidemittä puheitta, toivottavasti tästä SEO-oppaasta on apua hakukoneoptimoinnin tueksi!

Etsitkö strategista SEO-kumppania?

Mikäli kuitenkin etsit itsellesi strategista kumppania ja SEO-konsulttia, ota meihin yhteyttä! Voit varata 30 minuutin ilmaisen konsultointiajan, jonka aikana käymme läpi, mitä SEO-palveluja yrityksenne tarvitsisi tuloksia tuovan hakukoneoptimoinnin tueksi.

Luomme tehokkaita SEO-strategioita, auditoimme sivustosi teknisesti ja sisällöllisesti, tuotamme strategiset avainsana-analyysit ja tarvittaessa myös hakukoneoptimoidut sisällöt. Halutessasi koulutamme sisällöntuottajistasi SEO-osaajia.

Varaa aika

Hakukoneoptimointi vuonna 2022

Ja miksi sinun pitäisi tietää, mitä MUM (Multitask Unified Model) tarkoittaa.

MUM (Multitask Unified Model)

MUM (Multitask Unified Model) muuttaa hakukoneiden maailmaa.

Hiljattain järjestetyssä Googlen Search On 2021 -tapahtumassa kerrottiin uusista muutoksista, joiden avulla Google-haut tulevat käyttämään uusimpia tekoälyinnovaatioita tarjotakseen ihmisille entistä parempia sisältöjä.

Näin siksi, että meille on koko ajan tarjolla entistä enemmän tietoa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa. Tekoälyn edistyminen tulee muuttamaan radikaalisti sitä tapaa, jolla haemme tietoa; Googlen tarkoituksena on tarjota entistä enemmän uusia oivalluksia ns. ”perussisällön” lisäksi. (Kuvakaappaukset: blog.google)

Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Lue blogikirjoitus aiheesta!

MUM (Multitask Unified Model) hakukoneoptimointi vuonna 2022

Mitä on hakukoneoptimointi?

Ja miksi se on tärkeää?

Mitä on hakukoneoptimointi?

Kaikkea, mitä tämä SEO-opas pitää sisällään! Hakukoneoptimoinnin SEO-opas avaa sinulle selkeästi ja kiertelemättä kaiken oleellisen hakukoneoptimoinnista. Olemme koonneet tälle sivulle hakukoneotpimoinnin tärkeimmät tiedot ja taidot, jotka sinun tulee hallita, kun tavoittelet menestystä tuovia sijoituksia Googlen ensimmäisellä tulossivulla.

Aloitetaan!

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Kaikki hakukoneet lista

Tiesitkö, että YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone? Ja että sen lisäksi maailmasta löytyy muitakin hakukoneita kuin Google.

Tässä lista kaikista hakukoneista suosituimmuusjärjestyksessä vuonna 2021:

  • Google
  • Microsoft Bing
  • Yahoo
  • Baidu
  • Yandex
  • DuckDuckGo
  • Ask.com
  • Ecosia

Google hakukoneoptimointi perustuu avainsanoihin

Hakukoneoptimoidut sisällöt nostavat SEO-sisällöt Googlen parhaille paikoille ilman mainosrahaa eli SEM-markkinointia. Hakukoneoptimoitujen sisältöjen etu on siinä, että ne tuovat kävijäliikennettä myös silloin, kun sivustolle ei tuoteta aktiivisesti uutta sisältöä.

SEO hakukoneoptimointi perustuu avainsanoihin, sillä avainsanat ohjaavat hakuliikennettä. Huolellisella avainsana-analyysillä todennetut hakutermit auttavat potentiaalisia asiakkaita löytämään tuotteesi ja palvelusi, kun he etsivät niitä. Lisäksi avainsanat ohjaavat hakurobotteja ja kertovat niille, mille hakusanalle kyseinen sisältösivu on hakukoneoptimoitu.

Google hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä tekemistä

Google hakukoneoptimointi ei ole pikavoittoja vaan huolellisesti jatkuvan tekemisen mallilla toteutettua SEO-sisällöntuotantoa. Hakukoneoptimointi tuottaa pitkässä juoksussa kestävää SEO-näkyvyyttä ja tuo siten sivustolle jatkuvasti uusia potentiaalisia asiakkaita.

Hakukoneoptimointi on sekä sisällöllistä että teknistä SEO-optimointia. Hyvin tuotettujen SEO-sisältöjen lisäksi sivuston pitää olla nopea, helposti saavutettava ja käytettävä.

On-page ja off-page optimointi

Hakukoneoptimoitujen sisältöjen lisäksi myös sivusto tulee olla teknisesti hakukoneoptimoitu. Tämä tarkoittaa, että sivuston tulee toimia moitteetta, nopeasti ja kaikilla päätelaitteilla.

Yli 60% kaikista Google-hauista tehdään nykyisin mobiililaitteilla, minkä vuoksi hyvä mobiilikäytettävyys on äärimmäisen tärkeässä roolissa, kun sivustoa halutaan ja aiotaan hakukoneoptimoida.

Hakukoneoptimoiduissa SEO-sisällöissä on aina huomioitu:

  • avainsana-strategia
  • tekstisisältön pituus ja laajuus
  • pilarisivut
  • alisteiset aiheklusterit
  • sisältöjen meta-kuvaukset
  • sisältöjen page titlet
  • sisältöjen ikivihreät osoiterakenteet
  • verkkosivuston nopeus
  • verkkosivuston auktoriteetti
  • sisäisten linkkien määrä ja laatu
  • ulkoisten linkitysten määrä ja laatu

Huolellisesti toteutettu SEO optimointi kasvattaa sivuston auktoriteettia Googlen silmissä, mikä edesauttaa sivuston löydettävyyttä hakukoneista. Tarvittavat SEO-toimenpiteet todennetaan aina sivuston auditoinnin avulla.

Hakukoneoptimointi vaatii tuekseen SEO-strategian

SEO-strategiassa määritellään, mitä ja millaisia sisältöjä sivustolle tulee tuottaa ja mille avainsanoille ne kirjoitetaan. Yksittäiset artikkelit ovat historiaa, minkä vuoksi sivuston sisällöt tulee muotoilla Pillar page -tyylin mukaan.

SEO-strategiassa määritellään:

  • Miksi sisältöjä julkaistaan
  • Millaisia sisältöjä julkaistaan
  • Mitkä ovat sisältöjen päämäärät
  • Millaiset yleisöt haluamme tavoittaa
  • Mitä yleisöjen halutaan missäkin viestipolun vaiheessa tekevän
  • Mistä kanavista yleisöt tavoitetaan
  • Millaisia sisältötyyppejä hyödynnetään
  • Milloin ja millä resursseilla sisältöjä julkaistaan

Miksi sisältöjä ja sivustoa optimoidaan?

Hakukoneoptimoinnin perusteet

Miksi hakukoneoptimointi on kannattavaa?

Hakukoneoptimointi on kannattavaa, sillä se on pitkässä juoksussa paras ja myös edullisin tapa tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. SEO optimoinnilla voidaan myös rakentaa omaa ajatusjohtajuutta sekä kasvattaa tunnettuutta niin vanhojen kuin uusien asiakkaiden keskuudessa.

SEO optimoinnilla (jota siis kutsutaan myös Google hakukoneoptimoinniksi) halutaan totta kai myös parantaa oman verkkosivuston auktoriteettiä hakukoneiden silmissä. Kun kaikki SEO asetukset ja muut tarvittavat toimenpiteet on tehty oikein, mikään ei estä sivustoasi nousemaan hakutulosten parhaille paikoille!

On-page optimointi

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Hakusanatutkimus optimoinnin tukena

Tiedätkö, millä hakusanoilla ja hakutermeillä asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita? Vai luuletko tietäväsi? Oletko varma? Tiedäkö varmasti, millä hakusanoilla ja hakutermeillä tuotteitasi haetaan?

Monet luulevat, että asiakkaat käyttävät juuri niitä lempisanoja, joita yrityksellä itsellään on tapana viljellä, mutta totuus on yleensä aivan toinen. Lisäksi, vaikka hakusanan hakuvolyymi olisi korkea, sille ei kannata tuottaa sisältöjä, ellei hakusana ole omalle liiketoiminnalle oleellinen. Kaikkein tärkeintä onkin käyttää hyödykseen ja hakukoneoptimoida sisältöjä niille sanoille, jotka ovat omalle liiketoiminnalle kriittisiä.

Hakusanatutkimuksen tarkoituksena on todentaa ne hakusanat ja avainsanat, joille hakukoneoptimointi tulee tuottaa. Vain huolellisesti toteutulla avainsana-analyysillä pystytään todentamaan, haetaanko esimerkiksi termiä “sisältösuunnitelma” enemmän kuin “sisältöstrategia”. Kumpaa sinä veikkaisit, jos lähtisit nyt SEO-optimoimaan sisältöä hakukoneille?

hakukoneoptimoinnin koulutus eli seo-kurssi

Hakusanasuunnitelma ohjaa kaikkea SEO-sisällöntuotantoa

Hakusanasuunnitelma on avainsanojen ympärille rakennettu strategia, joka kertoo, miten valittuja hakutermejä käytetään sivuston sisällöissä.

Hakusanojen valinnassa käytetään kriteereinä:

  • hakusanojen osuvuutta
  • hakuvolyymiä
  • hakusanan vaikeusastetta
  • omaa tietämystä
  • omaa harkintakykyä

Hakusanat ja avainsanat

Hakusanat ja avainsanat tulee aina valita huolella. Jokaiselle sisältösivulle tulee valita vain yksi päätason avainsana, jota tukemaan voidaan valita muutama alisteinen aihetta tukeva alisteinen avainsana. Myös pitkän hännän avainsanat toimivat alisteisina avainsanoina, mutta niille on silti tehokkainta tuottaa omia sisältöjä; mitä useammalle hakutermille pystyt tuottamaan SEO hakukoneoptimoidun sisällön, sitä enemmän pystyt keräämään sivustollesi liikennettä.

Muista, ettei hakusanoja ja avainsanoja kannata valita pelkästään suuren hakuvolyymin perusteella. Tärkeämpää on, että hakutermi sopii sille kirjoitetulle sisällölle.

Tehokkaan avainsanan anatomia

Hakusanan tulee aina kuvata ko. sivun tai tuotteen sisältöä. Kaikki avainsanat eivät ole yhtä haettuja, muta se ei tässä tapauksessa ole mikään ongelma: pitkän hännän avainsanoilla tavoitetaan niitä Google-osumia, jotka nimenomaan kuvastavat ko. aihetta.

Kun sisältöjä aletaan hakukoneoptimoida, on hyvä aloittaa juuri pitkän hännän avainsanoista, jotka eivät ole yhtä kilpailtuja kuin muut. Kun nämä hakutermit voittaa itselleen, ja kun tätä toistaa, näkyvyys alkaa kasvaa eksponentiaalisesti, minkä jälkeen myös vaikeampien ja kilpailtujen hakutermien optimointi on helmpompaa.

Hakusanatutkimuksella todennetaan myös ne potentiaaliset termit, joita käyttämällä voidaan tavoittaa uudenlaisia asiakkaita. Toisin sanoen, hakutermit voivat olla myös kysymyksiä, vastauksia asiakkaan ongelmaan tai inspiraatiosisältöä.

SEO-otsikot eli Page titlet

Sivun otsikko eli Page title on Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko. Se ei siis näy lukijalle vaan ainoastaan Googlen tuloksissa.

Page titlellä on merkittävä rooli sisältöjen hakukoneoptimoinnissa: Page titlet kertovat sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä ko. sisältösivulla on kysymys. Mikäli Page titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei myöskään mitä todennäköisimmin nouse Googlen hakutuloksiin.

Page title tulee aina määrittää:

  • jokaiselle sisältösivulle
  • jokaiselle blogikirjoitukselle
  • jokaiselle tuotteelle
  • jokaiselle tuotekategorialle
  • eli joka ainoalle sisältösivulle!

Jokainen sisältö tulee siis hakukoneoptimoida itsenäisenä sisältönä. Katsotaan seuraavaksi vinkit siihen, miten optimoit sivun otsikon oikeaoppisesti!

page title eli seo title

Muista nämä

  • Avainsanan valinta. Ennen kuin alat muokkaamaan nykyisiä sisältösivuja tai kirjoittamaan uusia, sinun tulee tietää, mille avainsanalle sisältö optimoidaan. Tähän tarvitset tueksi avainsana-analyysin.
  • Page titlet ovat aina uniikkeja. Jokaisella sivulla tulee olla oma uniikki otsikko. Myös avainsanat ovat uniikkeja: älä kirjoita kahta sisältöä samalle avainsanalle, sillä silloin ne kilpailevat keskenään. Hyödynnä sen sijaan alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja.
  • On kuitenkin tapauksia, jolloin useammalla sisältösivulla on sama sisältö ja otsikko. Tämä ilmenee etenkin verkkokauppojen tuotteissa, kun sama tuote esiintyy useammassa kuin yhdessä verkkokaupan tuoteryhmässä.

Duplikaattisisällöiltä välttyäkseksi sinun tulee määrittää Rel=”canonical”-tagillä saman sisällön sivut Googlelle ja asettaa aina vain yksi sivu ensisijaiseksi sivuksi.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensisijaiseksi valittu sivu nousee esiin Googlen hakutuloksissa. Voit lukea aiheesta lisää kohdasta tärkeimmät uudelleen­ohjaukset ja html-tagit.

Meta-kuvaukset, miksi ne ovat tärkeitä?

Meta-kuvaukset ovat parhaita kävijägeneraattoreita! Meta-kuvaus eli meta-description on Googlen hakutuloksissa Page titlen alla näkyvä lyhyt kuvaus ko. sivun sisällöstä.

Meta-kuvaus ei enää vaikuta sivuston sijoituksiin hakukoneissa, mutta se on silti oleellinen osa hakukone­optimointia.

Miksi meta-kuvaus tulee määrittää?

Meta-kuvauksella vaikutetaan suoraan klikkiprosenttiin ja siihen, kuinka moni käyttäjä päätyy omalle sivustolle. Toisin sanoen, meta-kuvaus on paras paikka ansaita klikki markkinoida kyseisen sisältösivun erinomaista sisältöä!

Meta-kuvaus kannattaa pitää selkeänä, kuvaavana ja kiinnostavana. Sellaisena, että se herättää halun paneutua aiheeseen syvemmin. Mitä kiinnostavampi meta-kuvaus on, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa sen kautta sivustollesi.

meta-kuvaus

Näin kirjoitat meta-kuvauksen oikein

Vaikka meta-kuvaus ei enää vaikuta suoranaisesti hakukonenäkyvyyteen, siihen kannattaa upottaa ko. sisältösivulla käytetty avainsana. Näin siksi, että Google lihavoi hakua vastaavat sanat ja siten sivustosi erottuu myös paremmin tulossivulla.

Lisäksi meta-kuvaukseen kannattaa sisällyttää toimintakehotus eli call-to-action, joka voi olla esim: Ota vinkit talteen!, Tutustu tarjouksiin », jne.

metakuvaus ja seo-title

Meta-kuvauksen pituus

Meta-kuvauksen pituus on rajoitettu noin 165 merkkiin välilyönnit mukaan laskettuna. Tosiasiassa meta-kuvauksen todellinen pituus riippuu kuitenkin aina hakutulostyypistä.

Esimerkiksi: Jos sivustosi päivityspäivämäärä näkyy hakutuloksessa, meta-kuvaukselle varattu tila on hieman lyhyempi ja Google katkaisee meta-kuvauksen kolmella pisteellä …

Tee näin: Kirjoita 120-165 merkkiä pitkä meta-kuvaus kaikille sivuille. Muista, että meta-kuvauksen tulisi olla uniikki. Muista myös sisällyttää avainsana kuvauksen alkuun, jotta se varmasti näkyy hakutuloksissa. Älä siis laita avainsanaa meta-kuvauksen loppuun.

Hyvä tietää: Vaikka määrittäisit meta-kuvauksen itse, Google voi vaihtaa näytettävän meta-kuvauksen. Näin tapahtuu silloin, kun haettu avainsana osuu sivun sisältöön mutta ei suoraan asettamaasi kuvaukseen.

Meta-kuvauksen asettaminen sivulle

Suurimmalla osalla julkaisujärjestelmistä on mahdollisuus asetettaa meta-kuvaus suoraan sivuston hallinnassa. Mikäli sivustosi on asennettu WordPressin päälle, sinun kannattaa asentaa esimerkiksi ilmainen YOAST-plugin, jonka avulla meta-kuvaus ja myös Page title voidaan määrittää helposti.

Jos sivustollasi ei ole mahdollista hyödyntää helppoja plugineja, aseta koodipätkä manuaalisesti kyseisen sisältösivun koodin HEAD-osioon. Jos avainsanana olisi ”WordPress-kotisivut”, koodi voisi silloin näyttää tältä:

<head>
<meta name=”description” content=”Tilaa mobiiliystävälliset WordPress-kotisivut yrityksellesi kustannustehokkaaseen hintaan! Lue lisää ja pyydä tarjous.”/>
</head>

Sisältöjen hakukoneoptimointi

On-page optimointi, osa 2

Hakukoneoptimointiopas

Hakukone­optimoidun sisällön kirjoittaminen nojaa aina hakusanatutkimuksen pohjalta tunnistettuihin tehokkaisiin hakutermeihin ja niiden käyttöön ko. sisältötekstissä.

Tiesitkö tätä? Ennen aikaan avainsanat syötettiin kaikki mahdolliset termit sisältävänä avainsanarimpsuna html-koodin sekaan, mutta onneksi Google arvottaa nykyisin oikeasti hyödyllistä ja yhdelle aiheelle hakukoneoptimoitua sisältöä. Sanoja saattoi peräkkäin jopa 30.

Meta keywordsit eivät kuitenkaan enää toimi, joten niitä ei tule lisätä html-koodin sekaan.

hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi vuonna 2022

Nykyisin hakukoneoptimointi tarkoittaa oikeasti laadukasta ja lukijaa palvelevaa sisältöä, jossa valittu avainsana on leivottu tekstisisällön sekaan.

Tämän vuoksi on tärkeää, kuinka monta kertaa valittu avainsana on upotettu tekstiin. Kuitenkin avainsanojakin tärkeämpää on aina tuottaa hyvää ja laadukasta sisältöä. Pelkillä avainsanojen viljelyllä ei ansaita parhaita paikkoja, mikäli sisältö ei ole laadukasta.

Sisällön laatuun ja runsauteen kannattaa panostaa erityisesti, jos kilpailet samoilla hakusanoilla luotettavampien sivustojen kanssa. Oikeasti hyvä sisältö tietysti myös myy huomattavasti tehokkaammin.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sisältö tulee kirjoittaa sivuston käyttäjille, eikä ainoastaan Googlelle. Hakusanoja tulee käyttää luonnollisissa paikoissa ja oikeissa sanamuodoissa, mikä tapahtuu lähes itsestään sivun sisällön ollessa hyödyllinen ja tarjotessa kattavasti vastauksia valituille hakutermeille.

Kuinka monta kertaa avainsanan tulee esiintyä tekstissä?

Hakukoneoptimoitua sisältöä kirjoittaessa avainsanaa tulee käyttää järkevissä määrin. Älä siis ylioptimoi. Avainsanoja tulee aina käyttää harkiten ja niille oikeasti sopivissa kohtaa tekstiä.

Ajatellaan, että haluat päästä Googlessa ohi kilpailijasi, joka on kirjoittanut hyvän, jo Googlesta löytyvän eli hakutuloksiin indeksoituneen sisältötekstin. Tällöin sinun tulee tarkastella, kuinka pitkän tekstin kilpailija on kirjoittanut ja kuinka monta kertaa avainsana esiintyy itse sisällössä sekä H1-, H2- ja H3-otsikoissa.

Vinkki: Ota käyttöön ilmainen selaimeen asennettava SEOquake-työkalu, jonka avulla pystyt selvittämään kilpailijan sisällön laadun.

Jos haluat tietää tarkan hakusanapitoisuuden tekstillesi, on suositeltavaa tehdä hieman tutkimustyötä. Etsi hakusanoillasi ensimmäiseksi sijoittuvat sivustot ja tarkastele niiden hakusanapitoisuuksia, sivun sisällön määrää ja sivuston luotettavuutta. SEOquake-työkalu nopeuttaa kilpailijoiden sisällön tutkimista huomattavasti.

Hyvä tietää: Mikäli kilpailevan sivuston luotettavuus eli Domain Rating on korkeampi kuin oman sivustosi, tarvitset mitä todennäköisimmin enemmän laadukasta sisältöä kuin kilpailija on kirjoittanut.

Sama pätee hyvin yleisesti muutenkin: jos kilpailija on kirjoittanut 200 sanan pituisen tekstin, kirjoita sinä vähintään 300 sanan mittainen teksti. Kolmesataa sanaa on myös Googlen antama laatumääre, eli kaikkien hakukoneoptimoitavien SEO-sisältöjen tulisi aina olla vähintään tämän pituisia.

Kuinka pitkä hakukoneoptimoidun sisällön tulee olla?

Hakukoneoptimoitavien sisältöjen tarvittava pituus on suoraan verrannollinen kilpailutilanteeseen: mitä enemmän käytetylle avainsanalle on jo tuotettu laadukasta ja hyvin hakukoneoptimoitua SEO-sisältöä, sitä enemmän sinun tulee tuottaa tekstiä.

Pitkät ja informatiiviset, 600 sanan tai useamman tuhannen sanan potuiset artikkelit, joilla on myös hyvä linkkirakenne, nousevat Googlen kärkipaikoille. Verkkokaupoissa käytetty tuoteryhmäkuvausten pituus on sen sijaan yleensä noin 200–600 sanan pituinen.

Älä kirjoita tuplasisältöä

Jokainen sivu on uniikki niin urliltaan kuin sisällöltään. Sama sisältö ei siis voi olla omalla sivustolla kahden eri urlin alla, vaan kaikki sisältö tulee olla hakukoneoptimoitu yhdelle termille. Tuplasisällöt vaikuttavat negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen, joten niitä ei yksinkertaisesti saa tehdä.

Hakukoneoptimoidun sisällön otsikot

Otsikot (etenkin väliotsikot) helpottavat ja selkeyttävät lukukokemusta sekä auttavat hakukoneita ymmärtämään sisältösivun eri osiot. Otsikot ovat siis sekä visuaalisia että SEO-elementtejä.

Hakukoneoptimoitavan sisällön parhaat käytännöt menevät näin:

  • H1 (heading one) on sivun pääotsikko
  • H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
  • H3 ja H4 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä

Vaikka Google osaa nykyisin lukea sivuja paremmin, ja vaikka monet käyttävät sivustolla useampaa H1-otsikkoa, suosittelen silti pitäytymään yhdessä H1-otsikossa ja useammassa sille alisteisessa otsikkotyypissä. Näin olen itse saanut aikaan satoja Googlen parhailta paikoilta löytyviä sisältöjä.

Tässä vielä avattuna, miltä eri otsikkotyypit näyttävät visuaalisesti ja koodinäkymässä tarkasteltuina:

H1: Sivun nimi eli pääotsikko
<h1>Sivun nimi eli pääotsikko</h1>

H2: Sivun tärkeimmät sisältöosiot
<h2>Sivun tärkeimmät sisältöosiot</h2>

H3: Tärkeimpien sisältöosioiden alaotsikot
<h3>Tärkeimpien sisältöosioiden alaotsikot</h3>

H4: Alaotsikoiden alaotsikot (tarvitaan vain todella pitkissä sisällöissä)
<h4>Alaotsikoiden alaotsikot</h4>

Käytä avainsanoja myös otsikoissa

Avainsanojen käyttö otsikoissa on suositeltavaa, sillä siten voit kertoa Googlelle, että olet huomioinut avainsanan käytön myös sisältötekstin rakenteessa eli rungossa.

Otsikoissa kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää myös alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja. Myös kysymysmuotoja kannattaa suosia otsikkotyypeissä, sillä silloin on mahdollista, että Google haluaa tarjoata juuri nimenomaisen vastauksen aihetta googlaaville käyttäjille.

Muista nämä!

  • Kirjoita sisältö aina asiakkaalle, mutta huomioi myös hakukoneet
  • Sisällytä tekstiin avainanan synonyymejä, voit myös taivuttaa hakusanaa
  • Yleensä mitä pidempi sisältö on, sen paremmmin se indeksoituu Googleen
  • Älä kirjoita tuplasisältöä (muista myös canonical-tagi)
  • Älä ylioptimoi: hakusanatiheyden yleinen sääntö on 2%
  • Kirjoita aina hyvää ja hyödyllistä sisältöä

Sivuston sisäinen linkitys

Verkkosivuston sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia. Sen lisäksi, että sisäisillä linkeillä saatetaan lukija hyödyllisen lisäsisällön pariin, linkit myös rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

Best practices SEO:ssa suosittellaan, että jokaisella sisältösivulla tulisi aina olla vähintään neljä sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin.

Linkitä etusivulta aina kaikista tärkeimmille sisältösivuille. Hakukoneet pitävät etusivua sivuston luotettavimpana sivustona, joten linkittämällä siltä eteenpäin kerrot hakukoneille myös muiden sisältösivujen tärkeän merkityksen. Muista linkittää muista sisällöistä myös omalle etusivulle.

Tehokkaat ankkurisanat sisäisessä linkityksessä

Pitkillä sivuilla, miksei myös lyhyemmillä, kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan ankkurisanoja. Ankkurisana on teksisisällön sisällä oleva linkki, jota klikattaessa pääset oikeaan kohtaan sivua. Tästä hyvänä esimerkkinä tämän sivun oikeanpuoleinen sisällysluettelo, jonka otsakkeita klikkaamalla pääset eri kohtiin tätä hakukoneoptimoinnin SEO-opasta.

Ankkurilinkkejä käytetään aina yhden ja saman sisältösivun sisällä, eli sillä ei linkitetä toisille sisältösivuille.

Hyvä tietää: Liitä ankkurisanoihin mahdollisuuksien mukaan sivulla käytettävä hakusana. Älä kuitenkaan käytä sanaa väärin, vaan hyödynnä sitä vain silloin, kun se on luonnollista.

Näin määrität ankkurilinkin

Sisällysluettelossa koodipätkä näyttäisi tältä:
<a href=”#sisäinen-linkitys”>Sisäinen linkitys</a>

Ja itse sisältötekstissä tältä:
<h2><a name=”sisäinen-linkitys”></a>Sivuston sisäinen linkitys</h2>

Off-page optimointi

Sivuston ulkoinen optimointi

Sivuston linkkisuunnitelma

Verkkosivuston ulkoisen hakukone­optimoinnin tarkoituksena on kasvattaa sivuston auktoriteettia eli luotettavuutta hakukoneille. Tehokkaat linkkirakenteet ovat avainroolissa.

Google perustuu linkeille, minkä vuoksi on selvää, että se myös arvostaa linkkejä. Linkit ja linkittävät domainit ovat kuitenkin keskenään eriarvoisia: mitä luotettavampi sivustollesi linkittävä domain on, sitä arvokkaampi on myös itse linkki.

Esimerkiksi Casino-sivut, jotka koettavat ostaa linkkejä etenkin blogeista, ovat ennemmin haitaksi kuin hyödyksi. Sen sijaan esimerkiksi HS:n tai YLE:n kaltainen lähde on aivan omaa luokkaansa.

Sivuston auktoriteetin mittaaminen

Sivuston luotettavuuden voi tarkistaa useiden SEO-työkalujen kautta. Näitä ovat muun muassa Ahrefs, Majestic ja Moz.

Ahrefs kertoo verkkosivuston luotettavuuden Domain Rating -arvolla (DR) ja sivukohtaisen arvon URL Rating -arvolla (RR) sekä sivuston Ahrefs Rank -sijoituksen, joka tarkoittaa vahvuutta maailmanlaajuisesti.

Majestic Site Explorer puolestaan käyttää Trust Flow -arvoa (TF) niin verkkotunnuksille kuin yksittäisille sivuille.

Näitä tietoja hyödyntämällä pystyt selvittämään tärkeää lisätietoa omista kilpailjoista.

SEO-kieleen vakiintunut Domain Authority (DA) on myöskin verkkotunnuksen luotettavuutta kuvaava mittari. Page Authority (PA) sen sijaan ilmoittaa nimensä mukaisesti sivukohtaisen luotettavuuden.

Linkkitutkimus

Linkkitutkimuksen avulla selvitetään kilpailijoiden hakukone­näkyvyyttä parantavia ja tuloksiin vaikuttavia linkityksiä. Samalla selvitetään oman sivuston ulkoiset linkitysmahdollisuudet.

Kuten edellä mainittu, linkit ovat sivuston luotettavuuden mittari ja auttavat verkkosivustoa saavuttamaan kärkipään sijoituksia hakukoneissa.

Linkkitutkimuksessa voi lähteä liikkeelle näin:

  • Tutki kilpailijoiden hakusanasuunitelmaa ja poimi hyödylliset hakusanat
  • Niputa kilpailijoiden linkit Ahrefsin SEO-työkalulla
  • Käy linkit läpi (manuaalisest) ja tutki omat mahdollisuudet
  • Kontaktoi ko. sivu ja sovi mahdollisuuksien mukaan linkkivaihdosta

Tehokkaat linkkirakenteet

Tehokkaat linkkirakenteet auttavat hakukoneoptimoinnissa ja nostavat sisältöjä Googlen parhaille paikoille. Linkit myös rakentevat luotettavuutta, minkä vuoksi linkkejä kannattaa seurata ja niitä kannattaa sopia jaettavaksi muiden verkkosivustojen kanssa.

Ajatellaan, että sinulla on yhtä pitkä ja yhtä hyvin optimoitu sisältösivu kuin kilpaijalla. Se, kummalla on enemmän jaettuja ja ansaittuja linkkejä, nousee toisen ohi Googlessa.

Tämän vuoksi tehokkaan linkkivaihdon tulisikin olla jokaisen sivuston prioriteetti off-page-hakukoneoptimoinnissa.

Mitä eroa on NoFollow ja DoFollow linkeillä?

Linkkien teknisellä rakenteella on väliä, sillä vain DoFollow-linkit vaikuttavat hakukonesijoituksiin.

Varmista siis linkkivaihdon yhteydessä, että ansaittu linkki on mallia DoFollow.

Do/NoFollow linkit voi seuloa esimerkiksi selaimeen asennettavan SEOquake-lisäosan avulla, joka yliviivaa automaattisesti NoFollow-attribuutilla varustetut linkit.

Vaikka No-follow-linkit eivät suoraan vaikuta hakukonesijoituksiin, niitäkin tarvitaan ja niitä saa olla. Mikään verkkosivusto ei kerää ainoastan DoFollow-linkkejä, se olisi outoa jopa hakukoneiden silmissä.

Miten DoFollow ja NoFollow linkit eroavat toisistaan?

1) Google Bot ja muut hakukonebotit seuraavat DoFollow-linkkejä
2) Google Bot ja muut hakukonebotit eivät seuraa NoFollow-linkkejä

3) DoFollow-linkkikoodi näyttää tältä:
<a href=”https://marinellahimari.fi/” >marinellahimari.fi</a>

4) Ja NoFollow-linkkikoodi tältä:
<a href=”https://marinellahimari.fi/” rel=”nofollow”>marinellahimari.fi</a>

Tekninen hakukoneoptimointi

Sivuston toiminnallisuudet

Hakukoneoptimointiopas

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston koodin ja toiminnallisuuksien laadun tarkastelua ja korjauksia annettujen parannusehdotusten mukaan.

Sivuston nopeus vaikuttaa kriittisesti hakukonenäkyvyyteen. Latausnopeus onkin yksi Googlen nimeämistä ranking factoreista.

Hyvä tietää: Sivun latausajan tulisi olla alle kaksi sekuntia.

Sen lisäksi, että hidas käytettävyys harmittaa sivustolle saapuvia, yksikin lisäsekunti latausajan kestossa voi pienentää konversiota jopa 7 %. Jos otetaan esimerkiksi verkkokauppa, jonka myynti on 10 000 € päivässä, yritys voi menettää myynnistään 255 500 € vuodessa yhden sekunnin viiveen vuoksi.

Miten voin parantaa sivuston latausaikaa?

Visuaaliset, suurilla kuvilla ja liikkuvilla elementeillä varustetut verkkosivut ovat auttamattoman hitaita. Toisin sanoen, mitä kevyempi sivuston rakenne on, sitä nopeammin ne myös lataavat.

Kuvia optimoimalla voidaan vähentää sivuston kokoa merkittävästi. Erinomainen plugin, jota voin hyvin suositella (WordPress-sivustoille), on Imagify. Automaattinen kuvanpienennys laskee sivuston latausaikaa huomattavasti.

Lisäksi hitauteen vaikuttavat negatiivisesti palvelimen hitaus, turha koodi ja liian monet uudelleenohjaukset.

Kannattaa siis miettiä, tarvitseeko sivustolla välttämättä olla monenlaisia liikkuvia osia, suuria videoita tai sosiaalisen median feedejä. Niillekin kun voi ohjata kätevästi jo pelkkien kuvakkeiden avulla.

Sivuston mobiililatausaikaa kannattaa testata Page Speed -työkalulla. (Desktop-latausajan mittaamista ei enää päivitetä, joten älä tuijota niitä lukuja). Page Speed -työkalulla voidaan tarkastella koko sivuston latausaikaa mutta myös yksittäisten sisältösivujen latausaikaa; lisää hakukenttään se url, mitä haluat testata.

Muista siis nämä:

  • Optimoi kuvakoot
  • Poista turha ja korjaa rikkinäinen CSS/HTML/JS-koodi
  • Karsi turhat uudelleen­ohjaukset
  • Hyödynnä selaimen välimuisti (esim. SuperCache-pluginilla)
  • Käytä nopeaa palvelinta, ja vaihda tarvittaessa nopeampaan web-hotelliin

 

hakukoneoptimointi

 

Mobiili­käytettävyys

Tiestitkö, että yli puolet kaikista Google-hauista tehdään mobiililla?

Hyvin ja moitteetta mobiilissa toimivat verkkosivustot saavuttavat parempia tuloksia. Mobiilikäytettävyys on myös yksi Googlen ranking factoreista, mikä tarkoittaa, että jokaisen sivuston (joka mielii Googlen parhaille paikoille) tulee olla mobiiliystävällisesti hakukoneoptimoitu.

Mobiilikäytettävyyden suunnittelussa voidaan käyttää kahta vaihtoehtoa:

  • sivustolle voidaan koodata oma palvelu mobiilikäyttäjille
  • sivuston koodissa voidaan hyödyntää responsiivisia eli skaalautuvia elementtejä

Selkeät URL-osoitteet

Sivustolla käytetty selkeä URL-rakenne parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja tekee sivustolla liikkumisen helpoksi.

Hyvä URL-osoite on muotoa:

domain.fi/kategoria/aihe
domain.fi/päätuoteryhmä/alatuoteryhmä/yksittäinen-tuote

WordPress-sivustoilla voi ottaa käyttöön selkeän URL-rakenteen navigoimalla dashboardilla kohtaan Asetukset > Osoiterakenne. Muista, että jos vaihdat URL-osoitteiden tyyliä, sinun tulee tehdä uudelleenohjaukset.

Monilla sivustoilla näkee edelleen riisuttuja URL-rakenteita, jotka eivät kerro hakukoneille, mille avainsanalle ko. sivu on kirjoitettu. Tämän tunnistaa numeraalisesta päätteestä, joka on mallia: domain.fi/?p=123

 

hakukoneoptimointi

 

Uudelleen­ohjaukset

Uudelleenohjauksella käyttäjä ohjataan automaattisesti tietylle sivulle. Uudelleenohjauksia tarvitaan etenkin silloin, jos vanha sivu poistetaan tai jos URL-osoite muuttuu/vaihtuu. Tyypillisin syy URL-osoitteen vaihtumiseen on siirtyminen SSL-suojaukseen (lue lisää täältä), jolloin URLit muuttuvat http://-versiosta muotoon https://. Uudelleenohjauksia tarvitaan myös silloin, kun verkkokauppa-alusta vaihtuu tai sivusto uusitaan.

Mikäli uudelleenohjausta ei määritellä, käyttäjä löytää itsensä 404-sivulta. Massiivinen 404-sivujen armada vaikuttaa negatiivisesti hakukonelöydettävyyteen, minkä vuoksi ohjaukset tulee tehdä.

Hyvä tietää: Väärin toteutetut uudelleenohjaukset ovat yleisin syy, miksi sivuston orgaaninen hakukonenäkyvyys romahtaa yllättäen.

Yleisimmät HTTP-koodit:

  • 3xx – Uudelleenohjaus
  • 4xx – Client error (sivuston sisäinen virhe)
  • 5xx – Server error (palvelimen virhe)

Näin käytät Canonical-tagia oikein

Rel=”canonical”, eli canonical-tagi on Googlen kehittämä ratkaisu tuplasisältöjen merkitsemiseen. Canonical-tagin avulla hakukoneet tietävät, mikä sivuista on ensijainen sivu, joka sen tulisi näyttää hakutuloksissa.

Canonical-tageilla on hakukoneoptimoinnin kannalta erittäin suuri merkitys, sillä tuplasisältösivut heikentävät hakusijoituksia. Tagi tulee siis asettaa kaikille niille sivuille, jotka sisältävät tuplasisältöä.

Verkkokaupan tilanteessa, jolloin sama tuote voi löytyä useasta tuoteryhmästä, hakukoneille määritetään yksi ja paras vaihtoehto. Canonical-tagit tulee siis asettaa kaikille toissijaisille sivuille.

Monet julkaisualustat tukevat Canonical-tageja ja tagien asettaminen onnistuu sivun hallintapaneelissa. Kehittyneemmillä verkkosivustoilla tagien asettaminen onnistuu “rasti ruutuun” -tyyppisellä tavalla, jolloin tagit ilmestyvät itsestään muille sivuille.

Mikäli sinulla on käytössäsi vanha julkaisujärjestelmä eikä järjestelmä tarjoa tällaisia ominaisuuksia, tagit tulee asettaa manuaalisesti jokaisen tuplasisältöä sisältävän sivun HEAD-osioon.

Esimerkiksi: Koodi <link rel=”canonical” href=”https://marinellahimari.fi/hakukoneoptimointi/” /> tulee asettaa jokaisen sivun koodiin, joka sisältää kopion tästä sivusta.

Google optimoinnin strategia

Varmista SEO-työn tuloksekkuus

Hakukoneoptimoinnin strategia

Jotta sivuston optimointi tuottaisi toivottuja tuloksia, eli sisällöt nousisivat Googlen hakutulosten kärkipäähän ja/tai liidien määrä kasvaisi, verkkosivuston pitää olla sekä teknisesti että sisällöllisesti optimoitu. Site auditissa käydään läpi sivuston nykysisältö ja rakenne sekä annetaan selkeät next stepit tehtäviin korjauksiin.

Site Auditin avulla varmistetaan, ettei sivustolta löydy koodipoliittisia ongelmatekijöitä tai sivuston latausajan hidastajia. Myös sivuston auktoriteetti ja käytettävyys sekä Googlelle kirjoitetut meta-tiedot vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.

Toisin kuin ihmiset, jotka lukevat verkkosivustolta tekstiä ja katselevat kuvia sekä videoita, hakurobotit lukevat sivuston teknistä koodia HTML-lähdekoodista sivuston latausaikoihin asti. Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on taata hakuroboteille esteetön pääsy sisällön tutkimiseen ja crawlaamiseen, jotta ne myös voisivat nostaa sisältöjä Googlen kärkipaikoille. Teknisen hakukoneoptimoinnin ja toimivien uudelleen ohjauksien avulla varmistetaan, ettei hakurobotin polku katkea.

Kiitos!

Jos luit tänne asti, haluat selvästi opiskella itsesi SEO-velhoksi! Sen lisäksi, että tämä hakukoneoptimointi opas toivottavasti auttaa sinua matkalla kohti parempia tuloksia, haluan tarjota sinulle alennuksen Hakukoneoptimoinnin verkkokurssista, jonka aikana paneudumme entistä syvemmälle Google optimoinnin saloihin. Käytä tilauslomakkeella koodia SEOGURU2022 ja saat kurssista 80 euron alennuksen!

Mikäli taas koet, että tarvitset apua tehokkaaseen hakukoneoptimoiniin, ota meihin yhteyttä tai varaa suoraan puolen tunnin ilmainen konsultaatio, niin nosteaan sivustosi yhdessä Googlen parhaille sijoituksille.

Varaa etäpalaveri
hakukoneoptimointi
Hakukonelöydettävyys

MUM (Multitask Unified Model): Näin Google-haut muuttuvat vuonna 2022

MUM (Multitask Unified Model) muuttaa hakukoneiden maailmaa. Mutta mitä tämä…
Hakukonelöydettävyys

Pienen yrityksen suuri harppaus hakutuloksissa

SEO-projektit määritellään aina asiakkaan tarpeen mukaan ja käytössä olevat resurssit…
Hakukonelöydettävyys

Mitä kannibaalit tuplasisällöt tarkoittavat?

Mitä kannibaalit tuplasisällöt tarkoittavat? Ja miksi sinun pitäisi olla varma,…
tausta
Hakukonelöydettävyys

Tehokkaat SEO-titlet ja meta-kuvaukset

CTR, eli click through rate, on terminä monille tuttu maksetusta…