1. Hakukone­optimoinnin opas

WILDER MIND MEDIAN SEO-opas avaa sinulle selkeästi ja kiertelemättä kaiken oleellisen hakukoneoptimoinnista. Olemme koonneet tälle sivulle hakukoneotpimoinnin tärkeimmät tiedot ja taidot, jotka sinun tulee hallita, kun tavoittelet menestystä tuovia sijoituksia Googlen ensimmäisellä tulossivulla.

Tämä hakukoneoptimoinnin SEO-opas on sinua varten, joka haluat hakukoneoptimoida sivujasi itse.

Mikäli etsit yrityksellesi strategista SEO-kumppania, tarjoamme konsultointia, On- & Off-Page-optimointia, sivuston teknisiä ja sisällöllisiä auditointeja, kilpailija-analyysejä, hakusanatutkimuksia, hakukoneystävällistä SEO-sisällöntuotantoa sekä hakukoneoptimoinnin koulutuksia.

HOX! Tätä opasta päivitetään. Sisällysluettelon *-merkityt sisällöt ovat työn alla ja valmistuvat huhtikuun aikana. Voit tallentaa sivun suosikkeihisi ja palata tänne pian.

Kaikki, mitä sinun tulee tietää hakukoneoptimoinnista

Löydät tästä SEO-oppaasta kaiken tiedon, mitä tarvitset hakukoneoptimoinnin tueksi. Saatat kuitenkin miettiä, miksi yrityksen, joka tarjoaa hakukoneoptiminnoin palveluita, kannattaa avata kaikki rehellisesti, joten totuus tulee tässä:

Jokainen voi tehdä paljon itse, mutta hakukoneoptimointi vaatii aina tuekseen strategista osaamista sekä avainsanoja ja lisensoituja SEO-työkaluja. Niiden kokonaishinta itselle ostettuna voi tulla kalliiksi, minkä lisäksi tekijällä tulee olla 120% prosenttinen ymmärrys siitä, miten hakukoneoptimoinnilla saadaan aikaan parhaat tulokset.

Toivottavasti tästä SEO-oppaasta on apua hakukoneoptimoinnin tueksi.

Mikäli kuitenkin etsit itsellesi strategista kumppania ja SEO-konsulttia, ota meihin yhteyttä! Voit varata 30 minuutin ilmaisen konsultointiajan, jonka aikana käymme läpi, mitä SEO-palveluja yrityksenne tarvitsisi tuloksia tuovan hakukoneoptimoinnin tueksi.

Varaa ilmainen konsultointi

1.1. Hakukoneoptimointi on menestyksen kulmakivi

Hakukoneoptimointi (eli SEO tai Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivustolla toteutettavia toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on auttaa sivuston sijoittuminen hakukoneiden luonnollisiin eli orgaanisiin hakutuloksiin oman liiketoiminnan kannalta tärkeimmillä avainsanoilla.

Verkkosivuston hakukoneoptimointi on kustannustehokkain ja kestävin tapa potentiaalisten asiakkaiden hankkimiseen. Hakukoneoptimoinnilla haetaan näkyvyyttä Googlen orgaanisista hakutuloksista, minkä lisäksi hakukoneoptimointi kasvattaa sivuston liikennettä sekä liidien ja kaupan määrää brändin tunnettuuden ohella. Sanotaanhan, että hakukoneoptimoitu verkkosivusto on yrityksen paras ja tehokkain myyjä, joka ei lomaile ja on aina käytettävissä.

Hyvin toteutettu verkkosivuston hakukoneoptimointi nostaa yrityksesi, tuotteesi ja palvelut orgaanisesti (ilman mainosrahaa) Googlen ensimmäiselle tulossivulle, jolloin myös uudet potentiaalit asiakkaat löytävät luoksesi.

Huolellisesti suunniteltu ja toteutettu hakukoneoptimointi on myös pitkässä juoksussa tuottavin ja kestävin tapa kasvattaa yrityksen menestystä.

 

hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan kasvattaa verkkosivuston kävijämäärää merkittävästi jo puolen vuoden aikana. Yllä olevassa graafissa näkyy verkkosivuston hakukoneoptimoinnin tuottamat tulokset jatkuvan SEO-työn mallilla.

 

1.2. Millaisia tuloksia hakukoneoptimointi parhaassa tapauksessa tuottaa?

SEM-mainonnalle eli ostetulle mainonnalle on paikkansa etenkin kampanjoiden yhteydessä, mutta klikit voivat avainsanoista riippuen olla todella kalliita. Orgaanisen hakukonelöydettävyyden ansiosta hakukoneoptimoidut sisällöt nousevat Googlen parhaille paikoille ilman, että niille tarvitsee ostaa näkyvyyttä, ja sitähän hakukoneoptimointi kiteytettynä tarkoittaakin.

Huolellisesti suunniteltua SEO-strategiaa noudattamalla sivuston auktoriteettia voidaan kasvattaa ja kävijämäärät jopa kolmin- tai nelinkertaistaa reilun puolen vuoden aikana. Tulokset puhuvat puolestaan, minkä vuoksi hakukoneoptimointi vaatii aina tuekseen analytiikan seuraamista ja kerätyn datan jalkauttamista SEO-sisällöntuotannon ja päätöksenteon tueksi.

Lue lisää SEO-strategiasta »

 

Google optimointi

1.3. Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoidut sisällöt nostavat SEO-sisällöt Googlen parhaille paikoille ilman mainosrahaa eli SEM-markkinointia. Hakukoneoptimoitujen sisältöjen etu on siinä, että ne tuovat kävijäliikennettä myös silloin, kun sivustolle ei tuoteta aktiivisesti uutta sisältöä.

1.3.1. Hakukoneoptimointi perustuu avainsanoihin

Hakukoneoptimointi perustuu avainsanoihin, sillä avainsanat ohjaavat hakuliikennettä. Huolellisella avainsana-analyysillä todennetut hakutermit auttavat ihmisiä löytämään tuotteesi ja palvelusi, kun he etsivät niitä. Lisäksi avainsanat ohjaavat hakurobotteja ja kertovat niille, mille hakusanalle kyseinen sisältösivu on hakukoneoptimoitu.

Lue lisää avainsana-tutkimuksesta »

1.3.2. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä tekemistä

Hakukoneoptimointi ei ole pikavoittoja vaan huolellisesti ja jatkuvan tekemisen mallilla toteutettua SEO-sisällöntuotantoa. Hakukoneoptimointi tuottaa pitkässä juoksussa kestävää SEO-näkyvyyttä ja tuo sivustolle jatkuvasti uusia potentiaalisia asiakkaita.

Tutustu jatkuvan SEO-työn malliin »

 

hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi on sekä sisällöllistä että teknistä SEO-optimointia. Hyvin tuotettujen SEO-sisältöjen lisäksi sivuston pitää olla nopea, helposti saavutettava ja käytettävä.

 

1.3.3. Sisällöllinen ja tekninen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoitujen sisältöjen lisäksi myös sivusto tulee olla teknisesti hakukoneoptimoitu. Tämä tarkoittaa, että sivuston tulee toimia moitteetta, nopeasti ja kaikilla päätelaitteilla. Yli 50% kaikista Google-hauista tehdään nykyisin mobiililaitteilla, minkä vuoksi hyvä mobiilikäytettävyys on äärimmäisen tärkeässä roolissa, kun sivustoa halutaan ja aiotaan hakukoneoptimoida.

Hakukoneoptimoiduissa SEO-sisällöissä on aina huomioitu: tekstisisältö, meta-kuvaukset ja page titlet, osoiterakenne, sivuston nopeus sekä sisäisten ja ulkoisten linkitysten määrä ja laatu.

Huolellisesti toteutettu hakukoneoptimointi kasvattaa sivuston auktoriteettia Googlen silmissä, mikä edesauttaa sivuston löydettävyyttä hakukoneista. Tarvittavat SEO-toimenpiteet todennetaan aina sivuston auditoinnin avulla.

Lue lisää Site Auditista »

1.3.4. Hakukoneoptimointi vaatii tuekseen SEO-strategian

SEO-strategiassa määritellään, mitä ja millaisia sisältöjä sivustolle tulee tuottaa ja mille avainsanoille ne kirjoitetaan. Yksittäiset artikkelit ovat historiaa, minkä vuoksi sivuston sisällöt tulee muotoilla Pillar page -tyylin mukaan.

Lue lisää SEO-strategiasta »

 

hakukoneoptimointi pilarisivuilla
Sivuston rakenne tulisi perustua Pillar page -malliin. Lähde ja kuva: Hubspot.com

 

1.4. Hakukoneoptimointi myynnin ja liiketoiminnan tukena

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa jokaista liiketoimintaa. Hakukoneoptimoidulla sisällöllä voidaan tavoittaa kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat eli he, jotka etsivät tietoa tuotteistasi ja palveluistasi.

Orgaaniseksi näkyvyydeksi (eli ansaituksi näkyvyydeksi) kutsutaan niitä sisältöjä, jotka nousevat Googlen kärkipaikoille ilman maksullista SEM-mainontaa. Orgaaniset tulokset myös takaavat verkkosivuston jatkuvan kävijävirran, vaikka sivustolle ei tuotettaisi aktiivisesti uutta sisältöä.

Ansaittu näkyvyys saavutetaan lisensoidulla ohjelmalla tuotetun avainsana-analyysin avulla. Nimittäin, hyvin usein yritykset takertuvat omiin termehinsä, kun taas asiakkaat käyttävät Google-haussa aivan eri sanoja ja sanapareja. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää tunnistaa juuri oikeat avainsanat, joilla yrityksen palveluita haetaan ja jotta ko. palvelut myös löytyisivät hakukoneista.

 

hakukoneoptimointi

Kuvan graafi kertoo asiakkaan verkkosivuston SEO-näkyvyyden kehityksen tammikuusta 2020 alkaen, jolloin sivuston järjestelmällinen ja jatkuva hakukenoptimointi on aloitettu. 

SEO

Tilaa avainsana-analyysi

Lue lisää

2. ON-PAGE hakukoneoptimointi


2.1. Hakusanatutkimus hakukoneoptimoinnin tukena

Tiedätkö, millä hakusanoilla ja hakutermeillä asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita? Vai luuletko tietäväsi? Oletko varma? Kysyn vielä kerran: tiedäkö varmasti, millä hakusanoilla ja hakutermeillä tuotteitasi haetaan?

Monet luulevat, että asiakkaat käyttävät juuri niitä lempisanoja, joita yrityksellä itsellään on tapana viljellä, mutta totuus on yleensä aivan toinen. Lisäksi, vaikka hakusanan hakuvolyymi olisi korkea, sille ei kannata tuottaa sisältöjä, ellei hakusana ole omalle liiketoiminnalle oleellinen. Kaikkein tärkeintä onkin käyttää hyödykseen ja hakukoneoptimoida sisältöjä niille sanoille, jotka ovat omalle liiketoiminnalle kriittisiä.

avainsana-analyysi

Avainsana-analyysin tarkoituksena on todentaa ne avainsanat ja termit, joille hakukoneoptimointi tulee tuottaa. Vain huolellisesti toteutulla avainsana-analyysillä pystytään todentamaan, haetaanko esimerkiksi termiä “sisältösuunnitelma” enemmän kuin “sisältöstrategia”. Kumpaa sinä veikkaisit, jos lähtisit nyt SEO-optimoimaan sisältöä hakukoneille?


2.2. Tehokkaan avainsanan anatomia

Hakusanan tulee aina kuvata ko. sivun tai tuotteen sisältöä. Kaikki avainsanat eivät ole yhtä haettuja, muta se ei tässä tapauksessa ole mikään ongelma: pitkän hännän avainsanoilla tavoitetaan niitä Google-osumia, jotka nimenomaan kuvastavat ko. aihetta.

Kun sisältöjä aletaan hakukoneoptimoida, on hyvä aloittaa juuri pitkän hännän avainsanoista, jotka eivät ole yhtä kilpailtuja kuin muut. Kun nämä hakutermit voittaa itselleen, ja kun tätä toistaa, näkyvyys alkaa kasvaa eksponentiaalisesti, minkä jälkeen myös vaikeampien ja kilpailtujen hakutermien optimointi on helmpompaa.

Hakusanatutkimuksella todennetaan myös ne potentiaaliset termit, joita käyttämällä voidaan tavoittaa uudenlaisia asiakkaita. Toisin sanoen, hakutermit voivat olla myös kysymyksiä, vastauksia asiakkaan ongelmaan tai inspiraatiosisältöä.

Lue lisää avainsana-tutkimuksesta »


2.3. Hakusanasuunnitelma ohjaa kaikea SEO-sisällöntuotantoa

Hakusanasuunnitelma on avainsanojen ympärille rakennettu strategia, joka kertoo, miten valittuja hakutermejä käytetään sivuston sisällöissä. Hakusanojen valinnassa käytetään kriteereinä hakusanojen osuvuutta, hakuvolyymiä, hakusanan vaikeusastetta sekä omaa tietämystä ja harkintakykyä.

Jokaiselle sisältösivulle tulee valita vain yksi päätason avainsana, jota tukemaan voidaan valita muutama alisteinen aihetta tukeva alisteinen avainsana. Myös pitkän hännän avainsanat toimivat alisteisina avainsanoina, mutta niille on silti tehokkainta tuottaa omia sisältöjä; mitä useammalle avainsanalle pystyt tuottamaan hakukoneoptimoidun sisällön, sitä enemmän pystyt keräämään sivustollesi liikennettä.

Muista, ettei avainsanoja kannata valita pelkästään suuren hakuvolyymin perusteella. Tärkeämpää on, että hakutermi sopii sille kirjoitetulle sisällölle.

2.3.1. Kevyt avainsana-analyysi

Mikäli SEO-sisällöntuottaminen on sinulle jo jonkin verran tuttua, voit tilata verkkokaupastani kevyesti hinnoiteltuja 20:n ja 40:n avainsanan listoja. Mikäli kuitenkin olet vasta tutustumassa SEO-kirjoittamiseen, voit osallistua kuukausittain järjestettävälle SEO-verkkokurssille. SEO-verkkokurssin aikana opit kaikki tärkeimmät taidot hakukoneista löydettävän sisällön tuottamiseen.

2.3.2. Avainsana-analyysi kilpailija-analyysin pohjalta

Tiedätkö, miten kilpailjasi tuottavat sisältöjä ja miksi he nousevat ohitsesi Googlessa? Mikäli yrityksenne tarvitsee laajemman, kilpailija-analyysin pohjalta toteutettavan kustomoidun avainsana-analyysin, tutustu alla oleviin vaihtoehtoihin ja lue lisää täältä.


2.4. Sivujen otsikot eli Page titlet

Sivun otsikko eli Page title on Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko. Se ei siis käy käyttäjälle itse verkkosivustolla vaan aina Googlen tuloksissa.

Page titlellä on merkittävä rooli sisältöjen hakukoneoptimoinnissa: Page titlet kertovat sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä ko. sisältösivulla on kysymys. Mikäli Page titlestä puuttuu sivulle määritelty hakutermi, sisältösivu ei myöskään mitä todennäköisimmin nouse Googlen hakutuloksiin.

Page titlet tulee aina määrittää, oli kyseessä sitten sisältösivu, blogikirjoitus tai tuotesivu. Toisin sanoen, jokainen sisältö tulee hakukoneoptimoida itsenäisenä sisältönä. Katsotaan seuraavaksi vinkit siihen, miten optimoit sivun otsikon oikeaoppisesti!

hakukoneoptimointi

1. Avainsanan valinta. Ennen kuin alat muokkaamaan nykyisiä sisältösivuja tai kirjoittamaan uusia, sinun tulee tietää, mille avainsanalle sisältö optimoidaan. Tähän tarvitset tueksi avainsana-analyysin.

2. Page titlet ovat aina uniikkeja. Jokaisella sivulla tulee olla oma uniikki otsikko. Myös avainsanat ovat uniikkeja: älä kirjoita kahta sisältöä samalle avainsanalle, sillä silloin ne kilpailevat keskenään. Hyödynnä sen sijaan alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja.

3. On kuitenkin tapauksia, jolloin useammalla sisältösivulla on sama sisältö ja otsikko. Tämä ilmenee etenkin verkkokauppojen tuotteissa, kun sama tuote esiintyy useammassa kuin yhdessä verkkokaupan tuoteryhmässä.

Duplikaattisisällöiltä välttyäkseksi sinun tulee määrittää Rel=”canonical”-tagillä saman sisällön sivut Googlelle ja asettaa aina vain yksi sivu ensisijaiseksi sivuksi.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensisijaiseksi valittu sivu nousee esiin Googlen hakutuloksissa. Voit lukea aiheesta lisää kohdasta tärkeimmät uudelleen­ohjaukset ja html-tagit.


2.5. Meta-kuvaukset kävijägeneraattoreina

Meta-kuvaus eli meta-description on Googlen hakutuloksissa Page titlen alla näkyvä lyhyt kuvaus ko. sivun sisällöstä. Meta-kuvaus ei enää vaikuta sivuston sijoituksiin hakukoneissa, mutta se on silti oleellinen osa hakukone­optimointia.

hakukoneoptimointi

2.5.1. Miksi meta-kuvaus tulee määrittää?

Meta-kuvauksella vaikutetaan suoraan klikkiprosenttiin ja siihen, kuinka moni käyttäjä päätyy omalle sivustolle. Toisin sanoen, meta-kuvaus on paras paikka markkinoida kyseisen sisältösivun erinomaista sisältöä!

Meta-kuvaus kannattaa pitää selkeänä, kuvaavana ja kiinnostavana. Sellaisena, että se herättää halun paneutua aiheeseen syvemmin. Mitä kiinnostavampi meta-kuvaus on, sitä todennäköisemmin käyttäjä klikkaa sen kautta sivustollesi.

2.5.2. Näin kirjoitat meta-kuvauksen oikein

Vaikka meta-kuvaus ei enää vaikuta suoranaisesti hakukonenäkyvyyteen, siihen kannattaa upottaa ko. sisältösivulla käytetty avainsana. Näin siksi, että Google lihavoi hakua vastaavat sanat ja siten sivustosi erottuu myös paremmin tulossivulla.

Lisäksi meta-kuvaukseen kannattaa sisällyttää toimintakehotus eli call-to-action, joka voi olla esim. Lue lisää!, Ota vinkit talteen!, Tutustu tarjouksiin », jne.

2.5.3. Meta-kuvauksen pituus

Meta-kuvauksen pituus on rajoitettu noin 165 merkkiin välilyönnit mukaan laskettuna. Tosiasiassa meta-kuvauksen todellinen pituus riippuu kuitenkin aina hakutulostyypistä.

Esimerkiksi: Jos sivustosi päivityspäivämäärä näkyy hakutuloksessa, meta-kuvaukselle varattu tila on hieman lyhyempi ja Google katkaisee meta-kuvauksen kolmella pisteellä …

Tee näin: Kirjoita 120-165 merkkiä pitkä meta-kuvaus kaikille sivuille. Muista, että meta-kuvauksen tulisi olla uniikki. Muista myös sisällyttää avainsana kuvauksen alkuun, jotta se varmasti näkyy hakutuloksissa. Älä siis laita avainsanaa meta-kuvauksen loppuun.

Hyvä tietää: Vaikka määrittäisit meta-kuvauksen itse, Google voi vaihtaa näytettävän meta-kuvauksen. Näin tapahtuu silloin, kun haettu avainsana osuu sivun sisältöön mutta ei suoraan asettamaasi kuvaukseen.

2.5.4. Meta-kuvauksen asettaminen sivulle

Suurimmalla osalla julkaisujärjestelmistä on mahdollisuus asetettaa meta-kuvaus suoraan sivuston hallinnassa. Mikäli sivustosi on asennettu WordPressin päälle, sinun kannattaa asentaa esimerkiksi ilmainen YOAST-plugin, jonka avulla meta-kuvaus ja myös Page title voidaan määrittää helposti.

Jos sivustollasi ei ole mahdollista hyödyntää helppoja plugineja, aseta koodipätkä manuaalisesti kyseisen sisältösivun koodin HEAD-osioon. Jos avainsanana olisi “WordPress-kotisivut”, koodi voisi silloin näyttää tältä:

<head>
<meta name=”description” content=”Tilaa mobiiliystävälliset WordPress-kotisivut yrityksellesi kustannustehokkaaseen hintaan! Lue lisää ja pyydä tarjous.”/>
</head>


SEO

Tilaa avainsana-analyysi

Lue lisää

2.6. Sisältöjen hakukoneoptimointi

Hakukone­optimoidun sisällön kirjoittaminen nojaa aina avainsana-analyysin pohjalta tunnistettuihin tehokkaisiin hakutermeihin ja niiden käyttöön ko. sisältötekstissä.

Ennen aikaan avainsanat syötettiin kaikki mahdolliset termit sisältävänä avainsanarimpsuna html-koodin sekaan, mutta onneksi Google arvottaa nykyisin oikeasti hyödyllistä ja yhdelle aiheelle hakukoneoptimoitua sisältöä. Sanoja saattoi peräkkäin jopa 30. Meta keywordsit eivät kuitenkaan enää toimi, joten niitä ei kannata tunkea koodin sekaan.

 

hakukoneoptimointi

 

Nykyisin hakukoneoptimointi tarkoittaa oikeasti laadukasta ja lukijaa palvelevaa sisältöä, jossa valittu avainsana on leivottu tekstisisällön sekaan.

Tämän vuoksi on äärimmäisen kriittistä, kuinka monta kertaa valittu avainsana on upotettu tekstiin.

Sisällön laatuun ja runsauteen kannattaa panostaa erityisesti, jos kilpailet samoilla hakusanoilla luotettavampien sivustojen kanssa. Oikeasti hyvä sisältö tietysti myös myy huomattavasti tehokkaammin.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sisältö tulee kirjoittaa sivuston käyttäjille, eikä ainoastaan Googlelle. Hakusanoja tulee käyttää luonnollisissa paikoissa ja oikeissa sanamuodoissa, mikä tapahtuu lähes itsestään sivun sisällön ollessa hyödyllinen ja tarjotessa kattavasti vastauksia valituille hakutermeille.

2.6.1. Kuinka monta kertaa avainsanan tulee esiintyä tekstissä?

Hakukoneoptimoitua sisältöä kirjoittaessa avainsanaa tulee käyttää järkevissä määrin. Älä siis ylioptimoi. Avainsanoja tulee aina käyttää harkiten ja niille oikeasti sopivissa kohtaa tekstiä.

Ajatellaan, että haluat päästä Googlessa ohi kilpailijasi, joka on kirjoittanut hyvän, jo Googlesta löytyvän eli hakutuloksiin indeksoituneen sisältötekstin. Tällöin sinun tulee tarkastella, kuinka pitkän tekstin kilpailija on kirjoittanut ja kuinka monta kertaa avainsana esiintyy itse sisällössä sekä H1-, H2- ja H3-otsikoissa.

Vinkki: Ota käyttöön ilmainen selaimeen asennettava SEOquake-työkalu, jonka avulla pystyt selvittämään kilpailijan sisällön laadun.

Jos haluat tietää tarkan hakusanapitoisuuden tekstillesi, on suositeltavaa tehdä hieman tutkimustyötä. Etsi hakusanoillasi ensimmäiseksi sijoittuvat sivustot ja tarkastele niiden hakusanapitoisuuksia, sivun sisällön määrää ja sivuston luotettavuutta. SEOquake-työkalu nopeuttaa kilpailijoiden sisällön tutkimista huomattavasti.

Hyvä tietää: Mikäli kilpailevan sivuston luotettavuus eli Domain Rating on korkeampi kuin oman sivustosi, tarvitset mitä todennäköisimmin enemmän laadukasta sisältöä kuin kilpailija on kirjoittanut.

Sama pätee hyvin yleisesti muutenkin: jos kilpailija on kirjoittanut 200 sanan pituisen tekstin, kirjoita sinä vähintään 300 sanan mittainen teksti. Kolmesataa sanaa on myös Googlen antama laatumääre, eli kaikkien hakukoneoptimoitavien SEO-sisältöjen tulisi aina olla vähintään tämän pituisia.

2.6.2. Kuinka pitkä hakukoneoptimoidun sisällön tulee olla?

Hakukoneoptimoitavien sisältöjen tarvittava pituus on suoraan verrannollinen kilpailutilanteeseen: mitä enemmän käytetylle avainsanalle on jo tuotettu laadukasta ja hyvin hakukoneoptimoitua SEO-sisältöä, sitä enemmän sinun tulee tuottaa tekstiä.

Pitkät ja informatiiviset, 600-useamman tuhannen sanan artikkelit, joilla on myös hyvä linkkirakenne, nousevat Googlen kärkipaikoille. Verkkokaupoissa käytetty tuoteryhmäkuvausten pituus on sen sijaan yleensä noin 200–600 sanan pituinen. Voit halutessasi kurkata, miten esimerkiksi Zalando on kirjoittanut tuotekuvauksiaan; ne ovat aina noin 600 sanan pituisia ja löytyvät tuotekategoriasivun alareunasta.

2.6.3. Älä kirjoita tuplasisältöä

Jokainen sivu on uniikki niin urliltaan kuin sisällöltään. Sama sisältö ei siis voi olla omalla sivustolla kahden eri urlin alla, vaan kaikki sisältö tulee olla hakukoneoptimoitu yhdelle termille. Tuplasisällöt vaikuttavat negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen, joten niitä ei yksinkertaisesti saa tehdä.

2.6.4. Hakukoneoptimoidun sisällön otsikot

Otsikot (etenkin väliotsikot) helpottavat ja selkeyttävät lukukokemusta sekä auttavat hakukoneita ymmärtämään sisältösivun eri osiot. Otsikot ovat siis sekä visuaalisia että SEO-elementtejä.

Hakukoneoptimoitavan sisällön parhaat käytännöt menevät näin:
H1 (heading one) on sivun pääotsikko
H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko
H3 ja H4 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä

Vaikka Google osaa nykyisin lukea sivuja paremmin, ja vaikka monet käyttävät sivustolla useampaa H1-otsikkoa, suosittelen silti pitäytymään yhdessä H1-otsikossa ja useammassa sille alisteisessa otsikkotyypissä. Näin olen itse saanut aikaan satoja Googlen parhailta paikoilta löytyviä sisältöjä.

Tässä vielä avattuna, miltä eri otsikkotyypit näyttävät visuaalisesti ja koodinäkymässä tarkasteltuina:

H1: Sivun nimi eli pääotsikko
<h1>Sivun nimi eli pääotsikko</h1>

H2: Sivun tärkeimmät sisältöosiot
<h2>Sivun tärkeimmät sisältöosiot</h2>

H3: Tärkeimpien sisältöosioiden alaotsikot
<h3>Tärkeimpien sisältöosioiden alaotsikot</h3>

H4: Alaotsikoiden alaotsikot (tarvitaan vain todella pitkissä sisällöissä)
<h4>Alaotsikoiden alaotsikot</h4>

2.6.5. Käytä avainsanoja myös otsikoissa

Avainsanojen käyttö otsikoissa on suositeltavaa, sillä siten voit kertoa Googlelle, että olet huomioinut avainsanan käytön myös sisältötekstin rakenteessa eli rungossa.

Otsikoissa kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää myös alisteisia avainsanoja ja pitkän hännän avainsanoja. Myös kysymysmuotoja kannattaa suosia otsikkotyypeissä, sillä silloin on mahdollista, että Google haluaa tarjoata juuri nimenomaisen vastauksen aihetta googlaaville käyttäjille.

2.6.6. Muista nämä!

♥ Kirjoita sisältö aina asiakkaalle, mutta huomioi myös hakukoneet
♥ Sisällytä tekstiin avainanan synonyymejä, voit myös taivuttaa hakusanaa
♥ Yleensä mitä pidempi sisältö on, sen paremmmin se indeksoituu Googleen
♥ Älä kirjoita tuplasisältöä (muista myös canonical-tagi)
♥ Älä ylioptimoi: hakusanatiheyden yleinen sääntö on 2%
♥ Kirjoita aina hyvää ja hyödyllistä sisältöä

SEO

Tilaa avainsana-analyysi

Lue lisää

2.7. Sivuston sisäinen linkitys

Verkkosivuston sisäinen linkitys on tärkeä osatekijä sivuston sisäistä hakukone­optimointia. Sen lisäksi, että sisäisillä linkeillä saatetaan lukija hyödyllisen lisäsisällön pariin, linkit myös rakentavat sivuston auktoriteettia hakukoneiden silmissä.

★ Oma suositukseni on, että jokaisella sisältösivulla tulisi aina olla vähintään neljä sisäistä linkkiä hyvän ja hyödyllisen lisäsisällön pariin.

Linkitä etusivulta aina kaikista tärkeimmille sisältösivuille. Hakukoneet pitävät etusivua sivuston luotettavimpana sivustona, joten linkittämällä siltä eteenpäin kerrot hakukoneille myös muiden sisältösivujen tärkeän merkityksen. Muista linkittää muista sisällöistä myös omalle etusivulle.

2.7.1. Tehokkaat ankkurisanat sisäisessä linkityksessä

Pitkillä sivuilla, miksei myös lyhyemmillä, kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan ankkurisanoja. Ankkurisana on teksisisällön sisällä oleva linkki, jota klikattaessa pääset oikeaan kohtaan sivua. Tästä hyvänä esimerkkinä tämän sivun oikeanpuoleinen sisällysluettelo, jonka otsakkeita klikkaamalla pääset eri kohtiin tätä hakukoneoptimoinnin SEO-opasta.

Ankkurilinkkejä käytetään aina yhden ja saman sisältösivun sisällä, eli sillä ei linkitetä toisille sisältösivuille.

Hyvä tietää: Liitä ankkurisanoihin mahdollisuuksien mukaan sivulla käytettävä hakusana. Älä kuitenkaan käytä sanaa väärin, vaan hyödynnä sitä vain silloin, kun se on luonnollista.

2.7.2. Näin määrität ankkurilinkin

Sisällysluettelossa koodipätkä näyttäisi tältä:
<a href=”#sisäinen-linkitys”>2.7. Sisäinen linkitys</a>

Ja itse sisältötekstissä tältä:
<h2><a name=”sisäinen-linkitys”></a>2.7. Sivuston sisäinen linkitys</h2>

SEO

Tilaa SEO-koulutus sisällöntuottajille

Lue lisää

3. OFF-PAGE OPTIMOINTI

Verkkosivuston ulkoisen hakukone­optimoinnin tarkoituksena on kasvattaa sivuston auktoriteettia eli luotettavuutta hakukoneille. Tehokkaat linkkirakenteet ovat tässä suuressa roolissa.

Google perustuu linkeille, minkä vuoksi on selvää, että se myös arvostaa linkkejä. Linkit ja linkittävät domainit ovat kuitenkin keskenään eriarvoisia: mitä luotettavampi sivustollesi linkittävä domain on, sitä arvokkaampi on myös itse linkki.

Esimerkiksi Casino-sivut, jotka koettavat ostaa linkkejä etenkin blogeista, ovat ennemmin haitaksi kuin hyödyksi. Sen sijaan esimerkiksi HS:n tai YLE:n kaltainen lähde on aivan omaa luokkaansa.

3.1. Sivuston auktoriteetin mittaaminen

Sivuston luotettavuuden voi tarkistaa useiden SEO-työkalujen kautta. Näitä ovat muun muassa Ahrefs, Majestic ja Moz.

Ahrefs kertoo verkkosivuston luotettavuuden Domain Rating -arvolla (DR) ja sivukohtaisen arvon URL Rating -arvolla (RR) sekä sivuston Ahrefs Rank -sijoituksen, joka tarkoittaa vahvuutta maailmanlaajuisesti.

Majestic Site Explorer puolestaan käyttää Trust Flow -arvoa (TF) niin verkkotunnuksille kuin yksittäisille sivuille.

Näitä tietoja hyödyntämällä pystyt selvittämään tärkeää lisätietoa omista kilpailjoista.

SEO-kieleen vakiintunut Domain Authority (DA) on myöskin verkkotunnuksen luotettavuutta kuvaava mittari. Page Authority (PA) sen sijaan ilmoittaa nimensä mukaisesti sivukohtaisen luotettavuuden.

3.2. Linkkitutkimus

Linkkitutkimuksen avulla selvitetään kilpailijoiden hakukone­näkyvyyttä parantavia ja tuloksiin vaikuttavia linkityksiä. Samalla selvitetään oman sivuston ulkoiset linkitysmahdollisuudet.

Kuten edellä mainittu, linkit ovat sivuston luotettavuuden mittari ja auttavat verkkosivustoa saavuttamaan kärkipään sijoituksia hakukoneissa.

Linkkitutkimuksessa voi lähteä liikkeelle näin:
1) Tutki kilpailijoiden/yhteistyökumppaneiden hakusanasuunitelmaa ja poimi sieltä itsellesi hyödylliset hakusanat
2) Niputa kilpailijoiden linkit Ahrefsin SEO-työkalulla
3) Käy linkit läpi (manuaalisest) ja tutki omat mahdollisuudet
4) Kontaktoi ko. sivu ja sovi mahdollisuuksien mukaan linkkivaihdosta

SEO

Tilaa kilpailija-analyysi

Lue lisää

3.3. Tehokkaat linkkirakenteet

Tehokkaat linkkirakenteet auttavat hakukoneoptimoinnissa ja nostavat sisältöjä Googlen parhaille paikoille. Linkit myös rakentevat luotettavuutta, minkä vuoksi linkkejä kannattaa seurata ja niitä kannattaa sopia jaettavaksi muiden verkkosivustojen kanssa.

Ajatellaan, että sinulla on yhtä pitkä ja yhtä hyvin optimoitu sisältösivu kuin kilpaijalla. Se, kummalla on enemmän jaettuja ja ansaittuja linkkejä, nousee toisen ohi Googlessa.

Tämän vuoksi tehokkaan linkkivaihdon tulisikin olla jokaisen sivuston prioriteetti off-page-hakukoneoptimoinnissa.

3.3.1. Mitä eroa on NoFollow ja DoFollow linkeillä?

Linkkien teknisellä rakenteella on väliä, sillä vain DoFollow-linkit vaikuttavat hakukonesijoituksiin.

Varmista siis linkkivaihdon yhteydessä, että ansaittu linkki on mallia DoFollow.

Do/NoFollow linkit voi seuloa esimerkiksi selaimeen asennettavan SEOquake-lisäosan avulla, joka yliviivaa automaattisesti NoFollow-attribuutilla varustetut linkit.

Vaikka No-follow-linkit eivät suoraan vaikuta hakukonesijoituksiin, niitäkin tarvitaan ja niitä saa olla. Mikään verkkosivusto ei kerää ainoastan DoFollow-linkkejä, se olisi outoa jopa hakukoneiden silmissä.

3.3.2. Miten DoFollow ja NoFollow linkit eroavat toisistaan?

1) Google Bot ja muut hakukonebotit seuraavat DoFollow-linkkejä
2) Google Bot ja muut hakukonebotit eivät seuraa NoFollow-linkkejä

3) DoFollow-linkkikoodi näyttää tältä:
<a href=”https://marinellahimari.fi/” >marinellahimari.fi</a>

4) Ja NoFollow-linkkikoodi tältä:
<a href=””https://marinellahimari.fi/”” rel=””nofollow””>marinellahimari.fi</a>

SEO

Tilaa Site Audit

Lue lisää

4. Tekninen hakukoneoptimointi

4.1. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus vaikuttaa kriittisesti hakukonenäkyvyyteen. Latausnopeus onkin yksi Googlen nimeämistä ranking factoreista.

Hyvä tietää: Sivun latausajan tulisi olla alle kolme sekuntia.

Sen lisäksi, että hidas käytettävyys harmittaa sivustolle saapuvia, yksikin lisäsekunti latausajan kestossa voi pienentää konversiota jopa 7 %. Jos otetaan esimerkiksi verkkokauppa, jonka myynti on 10 000 € päivässä, yritys voi menettää myynnistään 255 500 € vuodessa yhden sekunnin viiveen vuoksi.

4.1.2. Miten voin parantaa sivuston latausaikaa?

Visuaaliset, suurilla kuvilla ja liikkuvilla elementeillä varustetut verkkosivut ovat auttamattoman hitaita. Toisin sanoen, mitä kevyempi sivuston rakenne on, sitä nopeammin ne myös lataavat.

Kuvia optimoimalla voidaan vähentää sivuston kokoa merkittävästi. Erinomainen plugin, jota voin hyvin suositella (WordPress-sivustoille), on Imagify. Automaattinen kuvanpienennys laskee sivuston latausaikaa huomattavasti.

Lisäksi hitauteen vaikuttavat negatiivisesti palvelimen hitaus, turha koodi ja liian monet uudelleenohjaukset.

Kannattaa siis miettiä, tarvitseeko sivustolla välttämättä olla monenlaisia liikkuvia osia, suuria videoita tai sosiaalisen median feedejä. Niillekin kun voi ohjata kätevästi jo pelkkien kuvakkeiden avulla.

Sivuston mobiililatausaikaa kannattaa testata Page Speed -työkalulla. (Desktop-latausajan mittaamista ei enää päivitetä, joten älä tuijota niitä lukuja). Page Speed -työkalulla voidaan tarkastella koko sivuston latausaikaa mutta myös yksittäisten sisältösivujen latausaikaa; lisää hakukenttään se url, mitä haluat testata.

Muista siis nämä:
1) Optimoi kuvakoot
2) Poista turha ja korjaa rikkinäinen CSS/HTML/JS-koodi
3) Karsi turhat uudelleen­ohjaukset
4) Hyödynnä selaimen välimuisti (esim. SuperCache-pluginilla)
5) Käytä nopeaa palvelinta, ja vaihda tarvittaessa nopeampaan web-hotelliin

 

hakukoneoptimointi

 

4.2. Mobiili­käytettävyys

Tiestitkö, että yli puolet kaikista Google-hauista tehdään mobiililla?

Hyvin ja moitteetta mobiilissa toimivat verkkosivustot saavuttavat parempia tuloksia. Mobiilikäytettävyys on myös yksi Googlen ranking factoreista, mikä tarkoittaa, että jokaisen sivuston (joka mielii Googlen parhaille paikoille) tulee olla mobiiliystävällisesti hakukoneoptimoitu.

Mobiilikäytettävyyden suunnittelussa voidaan käyttää kahta vaihtoehtoa: 1) sivustolle voidaan koodata oma palvelu mobiilikäyttäjille, tai 2) sivuston koodissa voidaan hyödyntää responsiivisia eli skaalautuvia elementtejä. (Suosi jälkimmäistä.)

4.3. Selkeät URL-osoitteet

Sivustolla käytetty selkeä URL-rakenne parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä ja tekee sivustolla liikkumisen helpoksi.

Hyvä URL-osoite on muotoa:

domain.fi/kategoria/aihe
domain.fi/päätuoteryhmä/alatuoteryhmä/yksittäinen-tuote

WordPress-sivustoilla voi ottaa käyttöön selkeän URL-rakenteen navigoimalla dashboardilla kohtaan Asetukset > Osoiterakenne. Muista, että jos vaihdat URL-osoitteiden tyyliä, sinun tulee tehdä uudelleenohjaukset.

Monilla sivustoilla näkee edelleen riisuttuja URL-rakenteita, jotka eivät kerro hakukoneille, mille avainsanalle ko. sivu on kirjoitettu. Tämän tunnistaa numeraalisesta päätteestä, joka on mallia: domain.fi/?p=123

 

hakukoneoptimointi

 

4.5. Uudelleen­ohjaukset

Uudelleenohjauksella käyttäjä ohjataan automaattisesti tietylle sivulle. Uudelleenohjauksia tarvitaan etenkin silloin, jos vanha sivu poistetaan tai jos URL-osoite muuttuu/vaihtuu. Tyypillisin syy URL-osoitteen vaihtumiseen on siirtyminen SSL-suojaukseen (lue lisää täältä), jolloin URLit muuttuvat http://-versiosta muotoon https://. Uudelleenohjauksia tarvitaan myös silloin, kun verkkokauppa-alusta vaihtuu tai sivusto uusitaan.

Mikäli uudelleenohjausta ei määritellä, käyttäjä löytää itsensä 404-sivulta. Massiivinen 404-sivujen armada vaikuttaa negatiivisesti hakukonelöydettävyyteen, minkä vuoksi ohjaukset tulee tehdä.

Hyvä tietää: Väärin toteutetut uudelleenohjaukset ovat yleisin syy, miksi sivuston orgaaninen hakukonenäkyvyys romahtaa yllättäen.

Yleisimmät HTTP-koodit:
3xx – Uudelleenohjaus
4xx – Client error (sivuston sisäinen virhe)
5xx – Server error (palvelimen virhe)

4.5.1. Näin käytät ohjauskoodeja oikein

301

4.5.2. Näin käytät Canonical-tagia oikein

Rel=”canonical”, eli canonical-tagi on Googlen kehittämä ratkaisu tuplasisältöjen merkitsemiseen. Canonical-tagin avulla hakukoneet tietävät, mikä sivuista on ensijainen sivu, joka sen tulisi näyttää hakutuloksissa.

Canonical-tageilla on hakukoneoptimoinnin kannalta erittäin suuri merkitys, sillä tuplasisältösivut heikentävät hakusijoituksia. Tagi tulee siis asettaa kaikille niille sivuille, jotka sisältävät tuplasisältöä.

Verkkokaupan tilanteessa, jolloin sama tuote voi löytyä useasta tuoteryhmästä, hakukoneille määritetään yksi ja paras vaihtoehto. Canonical-tagit tulee siis asettaa kaikille toissijaisille sivuille.

Monet julkaisualustat tukevat Canonical-tageja ja tagien asettaminen onnistuu sivun hallintapaneelissa. Kehittyneemmillä verkkosivustoilla tagien asettaminen onnistuu “rasti ruutuun” -tyyppisellä tavalla, jolloin tagit ilmestyvät itsestään muille sivuille.

Mikäli sinulla on käytössäsi vanha julkaisujärjestelmä eikä järjestelmä tarjoa tällaisia ominaisuuksia, tagit tulee asettaa manuaalisesti jokaisen tuplasisältöä sisältävän sivun HEAD-osioon.

Esimerkiksi: Koodi <link rel=”canonical” href=”https://marinellahimari.fi/hakukoneoptimointi/” /> tulee asettaa jokaisen sivun koodiin, joka sisältää kopion tästä sivusta.


Hakukoneoptimoinnin strategia

Jotta sivuston optimointi tuottaisi toivottuja tuloksia, eli sisällöt nousisivat Googlen hakutulosten kärkipäähän ja/tai liidien määrä kasvaisi, verkkosivuston pitää olla sekä teknisesti että sisällöllisesti optimoitu.

Site Auditin avulla varmistetaan, ettei sivustolta löydy koodipoliittisia ongelmatekijöitä tai sivuston latausajan hidastajia. Myös sivuston auktoriteetti ja käytettävyys sekä Googlelle kirjoitetut meta-tiedot vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.

Toisin kuin ihmiset, jotka lukevat verkkosivustolta tekstiä ja katselevat kuvia sekä videoita, hakurobotit lukevat sivuston teknistä koodia HTML-lähdekoodista sivuston latausaikoihin asti. Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on taata hakuroboteille esteetön pääsy sisällön tutkimiseen ja crawlaamiseen, jotta ne myös voisivat nostaa sisältöjä Googlen kärkipaikoille. Teknisen hakukoneoptimoinnin ja toimivien uudelleen ohjauksien avulla varmistetaan, ettei hakurobotin polku katkea.

Sivuston “kunnon” eli laadun ja auktoriteetin sekä tekniset ongelmatekijät selvitetään SEO-auditin avulla. SEO-auditissa käydään läpi sivuston nykysisältö ja rakenne sekä annetaan selkeät next stepit tehtäviin korjauksiin.

Site Audit kertoo verkkosivuston nykytilan ja kehitysvinkit

Site Audit eli SEO Audit kertoo verkkosivuston nykytilan sekä kehitysvinkit sisällöllisen ja teknisen seo:n näkökulmasta. Site Auditissa pureudutaan sivuston teknisen optimoinnin kompastuskiviin ja niiden korjaamiseen sekä sisällön löydettävyyden parantamiseen.

Site Audit voidaan toteuttaa kevyempänä tai laajempana versiona riippuen siitä, minkä kokoinen sivusto on kyseessä. Tutustu alla oleviin vaihtoehtoihin ja varaa ilmainen konsultaatio, minkä aikana selvitämme, mikä malleista sopii verkkosivuillenne parhaiten.

Kilpailija-analyysillä Googlen kärkipaikoille

Tiedätkö, miten kilpailjasi tuottavat sisältöjä ja miksi he nousevat ohitsesi Googlessa?

Kilpailija-analyysillä todennetaan, miten kilpailijat tuottavat sisältöjä ja mitä avainsanoja he käyttävät tavoitellessaan Googlen parhaita paikkoja. Kilpailija-analyysi kertoo myös kunkin kilpailijan verkkosivuston nykytilanteen löydettävyyden.

Tilaa kilpailija-analyysi »