Hakukoneoptimointi (SEO)

Löydytkö, kun potentiaalinen asiakas etsii palveluitasi?

Hakukoneoptimointi tavoittaa asiakkaat


Verkkosivuston hakukoneoptimointi (SEO) nostaa yrityksesi, tuotteesi ja tuottamasi palvelut näkyvälle paikalle Googlessa, jolloin myös uudet, potentiaalit asiakkaat löytävät luoksesi.

Hienoa, että löysit tänne

(hakukoneoptimointi on siis onnistunut)

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, vaikka siihen tarvitaankin aina SEO- ja sisältöammattilaisten apua. Olet siis löytänyt aivan oikeaan paikkaan, ja kun totta puhutaan, tottakai se oli minun tarkoituksenikin.

Tämä on työ jota rakastan, ja jonka parissa olen työskennellyt jo vuodesta 2008 asti, minkä puolesta voin hyvillä mielin sanoa kuuluvani Suomen pitkä-aikaisimpiin SEO-konsultteihin. Aiempia asiakkuuksiani ovat eri sisältö- ja SEO-taloissa olleet muun muassa Fonecta, Telia, Saarionen, XXL, TUI pienempiä paikallisyrityksiä unohtamatta. Heistä monet osallistuvat SEO-verkkokurssilleni, joka on etenkin pienyrittäjille tarkoitettu kattava kurssi, jonka aikana opit hyvän ja löydettävän sisällön tuottamisen sekä analytiikan perusteet.

Toki ei yksinään riitä, että verkkosivustosi löytyy Googlen hakutulosten kärkipaikoilta: sisällön tulee olla innostavaa, kiinnostavaa ja lempeästi johdattelevaa – sellaista, ettei asiakas yksinkertaisesti pysty sivuuttamaan tarjoustasi eli hakukoneoptimointi aidoimmillaan tarkoittaa tottakai hyvän ja hyödyllisen tiedon levittämistä mutta sen on myös tarkoitus johtaa positiivisiin ostotapahtumiin.

  • Kurssipalautteena voin sanoa, että oli todella iso hyöty kurssista! Ihanan helpot ohjeet ja selkeästi käyty läpi asiat. Sähköpostiapuna olit korvaamaton ja tietotaito on kohentunut huomattavasti kurssin aikana. Oon todella tyytyväinen että kurssin ostin, kevään paras sijoitus. 🙂
    Kurssipalaute, 2/2018
  • Kurssisi on ollut upea, monipuolinen, rakentavasti ohjautuva ja sisältää paljon käytännön tekemistä ja hoksaamisia, joista on jatkossa vain ja ainoastaan hyötyä!
    Kurssipalaute, 2/2018
  • Ensimmäistä kertaa ymmärsin, mitä SEO oikeasti tarkoittaa. Saat minulta täydet viisi tähteä, kiitos!
    Kurssipalaute, 2/2018

Tutustu SEO-palveluihin

Kauppaan »

Kuinka SEO-konsultiksi tullaan

(eli voiko osaamiseeni luottaa)

Oli vuosi 2008. Lähdin Erasmus-vaihtoon Italian Faenzaan, Istituto Superiore per le Industrie Artistiche -muotoilukouluun. Suoritin Kuopion Muotoiluakatemian teollisen muotoilun (BA) vapaasti valittavia kursseja kuten keramiikkaa, italian kieltä sekä graafista suunnittelua. Vaihto-opiskelu piti tottakai dokumentoida, ja koska olin kirjoittanut ensimmäistä blogiani jo vuodesta 2004, ehdotin, että voisin muutamien A4-liuskojen sijaan kirjoittaa vaihdostani reaali-ajassa. Kukaan ei ollut tehnyt niin aiemmin, mutta sain luvan: syntyi KAUKOKAIPUU, josta kasvoi Suomen palkituin matkablogi. Sivusto on sittemmin toiminut sisältöreferenssinäni kaikki nämä vuodet – ja edelleen tänäkin päivänä.

hakukoneoptimointi

Mutta miten hakukoneoptimointi tuli mukaan kuvioihin? Kiinnostuin siitä, miten saisin juttuni nousemaan Googlen kärkisijoille. Asetin itselleni selkeitä tavoitteita: halusin päästä matkavinkeilläni ohi Rantapallon, sillä en uskonut, että kävijämäärät voisivat vaikuttaa lopulliseen tulokseen (vielä kävijämääriltään pieni blogi vs. massiivinen verkkosivusto). Pääsin tavoitteeseeni eli onnistuin, ja tein saman uudestaan. Jatkoin optimointiharjoittelua, sisällönjulkaisemista, hakukoneoptimoinnin opiskelua ja kirjoittamista.

Case Rantapallo oli testi: Minulla ei ollut eikä edelleenkään ole sen suurempaa tarvetta ohittaa Rantapalloa hakukoneissa, sillä bisnesmallimme ovat erilaiset. Oli kuitenkin hauska testata, olisiko minun mahdollista onnistua tavoitteessani.

Monet kysyvät, kuinka olen jaksanut niin kauan hakukoneoptimoinnin parissa. Vastaus on helppo, sillä tässä hommassa parasta on varmasti työn haasteellisuus sekä palkitsevuus; kun näet, että kirjoittamasi jutut rankkaavat Googlen ensimmäiselle tulossivulle. Se tuntuu vähän samalta, kuin ne täydelliset treffit, jolloin kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan. Ja jokainen teistä voi vamasti samaistua tuohon tunteeseen. Eikö?

Olen työskennellyt sisällöntuottamisen, sisältösuunnittelun, some-kanavien ja hakukoneoptimoinnin parissa pian kymmenen vuoden ajan – pidempään, kuin moni muu Suomessa alalla vaikuttava ammattilainen.

Työtehtäväni ovat olleen monenlaisia: Olen suunnitellut ja ohjannut yhden pohjoismaiden suurimman urheiluvaate- ja välinevalmistajan verkkokaupan hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, tuottanut Onnistuyrittäjänä.fi-sivuston sisältösuunnitelman sivuston julkaisun ja lanseerauksen yhteydessä, sekä kouluttaa monien eri alojen sisällöntuottajia hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon osaajiksi.

Tutustu SEO-palveluihin

Kauppaan »