SEO eli
hakukone-
optimointi

380

Uutta kilpailevaa verkkosivustoa julkaistaan joka minuutti. Tiedätkö, miten te sijoitutte?

50K

Hakukoneoptimoinnin avulla voit nostaa kävijäämärät ennennäkemättömiin lukuihin.


+80% KULUTTAJISTA TEKEE ENSIN HAUN GOOGLESSA

+90% KULUTTAJISTA VALITSEE PALVELUN 1. TULOSSIVULTA

GOOGLEN 2. SIVU ON PARAS PAIKKA PIILOTTAA RUUMIS

LÖYDYTKÖ SINÄ GOOGLEN 1. TULOSSIVULTA?

Hakukoneoptimointi — paras ja tehokkain tapa uusien ja potentiaalisten asiakkaiden hankinnassa

Hakukoneoptimointi eli sivuston optimointi, tuttavallisemmin SEO (Search Engine Optimization), tarkoittaa yrityksen löydettävyyden parantamista sekä verkkosivuston auktoriteetin rakentamista hyvien ja hyödyllisten, ennen kaikkea linkitettävien sisältöjen avulla. Hakukoneoptimoinnin perimmäinen tavoite on siis sivuston optimointi siten, että liikenteen ja liidien määrä kasvaa yrityksen tunnettuuden ohella.

Verkkosivuston hakukoneoptimointi nostaa yrityksesi, tuotteesi ja tuottamasi palvelut orgaanisesti (ilman mainosrahaa) Googlen ensimmäiselle tulossivulle, jolloin myös uudet potentiaalit asiakkaat löytävät luoksesi. Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, vaikka työssä kannattaakin panostaa osaavan SEO-konsultin ja sisältöammattilaisen apuun.

Jotta sivuston optimointi tuottaisi toivotun tuloksen, eli sisällöt nousisivat Googlen hakutulosten kärkipäähän, verkkosivuston pitää olla sekä teknisesti optimoitu että sisällöllisesti optimoitu. Tekninen hakukoneoptimointi varmistaa, ettei sivustolta löydy ongelmatekijöitä tai sivuston latausaikojen hidastajia, kun taas sisällöllinen hakukoneoptimointi menee suoraan asiaan: sisältöjen on oltava laadultaan innostavaa, kiinnostavaa ja lempeästi johdattelevaa – sellaista, ettei asiakas yksinkertaisesti pysty sivuuttamaan tarjoustasi. Aidoimmillaan sivuston hakukoneoptimointi tarkoittaakiin hyvän ja hyödyllisen tiedon levittämistä sekä kasapäin liidejä.

Avainsana-analyysi hakukoneoptimoinnin tukena

Tiedätkö, millä hakusanoilla ja hakutermeillä asiakkaat etsivät tarjoamiasi palveluita, tuotteita tai koulutusta? Tai luuletko tietäväsi? Oletko varma? Kysyn vielä kerran: tiedäkö varmasti, millä hakusanoilla ja hakutermeillä tuotteitasi haetaan?

Monet luulevat, että asiakkaat käyttävät juuri niitä lempisanoja, joita itse viljelee, mutta totuus on yleensä toinen. Avainsana-analyysin tarkoituksena on todentaa ne avainsanat ja termit, joille hakukoneoptimointi tulee tuottaa, sillä vain avainsana-analyysi kertoo, haetaanko termiä “sisältösuunnitelma” enemmän kuin “sisältöstrategia”. Kumpaa sinä veikkaisit, jos lähtisit nyt SEO-optimoimaan sisältöä hakukoneille?

Sisältöstrategia hakukoneoptimoinnin tukena

Vastauksena ylempään: sisältöstrategia-sanaa haetaan kuussa yli 200 kertaa enemmän kuin sisältösuunnitelmaa. Hakumäärät korreloivat suoraan käynteihin sivustollasi, joten avainsana-analyysi kannattaa ottaa tosissaan.

Hakukoneoptimointi perustuu jokaiselle yritykselle määriteltyyn sisältöstrategiaan, joka sisältää yrityksen kpi:t, teknisen seo:n ja sisällöllisen seo:n toimenpiteet, sisältösuunnitelman sekä työnkuvan marssijärjestyksen. Sisältöstragian ohella yrityksen koko nykysisältö käydään läpi ja sen pohjalta luodaan uusia sisältöideoita artikkelien, landing pagejen ja pillar pagejen muodossa. Sisältöstrategia on hakukoneoptimoinnin tärkein työkalu, joka järkeistää kaiken sivustolle tehtävän SEO:n.

Sivuston tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa sivustolle tehtävää SEO-auditointia, jossa selvitetään hakukoneoptimoinnin kannalta kriittiset ongelmatekijät sivuston nopeudesta URL-rakenteisiin, palvelimen vauhtiin, sekä teknisiin että sisällöllisiin virheilmoituksiin.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeä osa jokaista liiketoimintaa?

Miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää? Ja miten hakukoneoptimointi nostaa sisältösi Googlen parhaille paikoille ilman SEM-mainontaa? Orgaaniset sisällöt eli sisällöt, jotka nousevat hakukoneiden kärkeen avainsanojen avulla optimoidulla sisällöllä pitävät paikkansa, kun sisältöjä huoltaa, seuraa ja mittaa. Näin ollen, kun tiedät mitä kilpailijasi tekevät, voit pitää paikkasi Googlen kärjessä ja ohjata potentiaaliset asiakkaat aina ensin omalle verkkosivustollesi.

hakukoneoptimointi

Millaisia tuloksia hakukoneoptimointi parhaassa tapauksessa tuottaa?

SEM-mainonnalle eli ostetulle mainonnalle on aina paikkansa etenkin kampanjoiden yhteydessä, mutta klikit voivat avainsanoista riippuen olla todella kalliita. Orgaanisen löydettävyyden ansiosta sisällöt nousevat parhaille paikoille ilman, että niille tarvitsee ostaa näkyvyyttä; ja sitä hakukoneoptimointi kiteytettynä tarkoittaa.

Yllä olevassa kuvassa on demottu erään asiakkuuden istuntojen määrän tuplaus muutaman kuukauden ajalta. Kuten kuvasta näkyy, käyntien määrä on lähes kolminkertaistunut. Toteutetaanko sama teidän kanssanne?

Mihin hakukoneoptimointi perustuu?

Myös Googlella on kilpailijoita, vaikka sitä ei ihan alkuunsa ajattelisi. Jos Google ei tarjoa käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä, pahimmassa skenaariossa asiakkaat lopettavat Googlen käytön ja siirtyvät kilpailijan hakukoneisiin (Yahoo, Altavista, jne). Hakukoneoptimointi perustuu sekä sisällölliseen että tekniseen SEOon, jotka molemmt ovat tärkeässä roolissa hyvän hakukonelöydettävyyen kannalta. Sen vuoksi hakukoneoptimoitujen sisältöjen tulisi aina olla vähintään 300 sanan mittaisia, sillä ko. määrään tekstiä pystyy jo sisällyttämään tarpeeksi tärkeää tietoa asiasta, että se sisällöltään palvelee lukijaansa.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä

Olen työskennellyt sisällöntuottamisen, sisältösuunnittelun ja hakukoneoptimoinnin parissa pian yhdeksän vuoden ajan – pidempään, kuin moni muu alalla työskentelevä ammattilainen. Olen päässyt suunnittelemaan ja ohjaamaan pohjoismaiden suurimman urheiluvaatteita ja -välineitä myyvän verkkokaupan hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa, suunnittelemaan verkkosisältökonsepteja ja tuottamaan hakukoneoptimoituja sisältöjä muun muassa Onnistuyrittäjänä.fi-palveluun sekä kouluttaa monien eri alojen sisällöntuottajia hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon osaajiksi. Seitsemän vuotta eri toimistoissa työskenneltyäni koin, että minun on viimein aika uskaltaa ja jättäytyä täyspäiväiseksi yrittäjäksi – ja se on takuulla ollut elämäni paras päätös!

Mikäli olet kiinnostunut omatoimisesta hakukoneoptimoinnin verkkokurssistakurkkaa kauppaaniJärjestän kerran kuussa hakukoneoptimoinnin SEO-verkkokurssin, jonka aikana opit kaiken tarpeellisen ja oleellisen hakukoneoptimoidun sisällön tuottamisesta. Voit myös halutessasi ostaa käyttöösi pelkät SEO-kurssimateriaalit.

Jos taas olet kiinnostunut esimerkiksi verkkosivustosi SEO-auditoinnista, voit tilata myös sellaisen. Olen myös apunasi, mikäli tarvitset aiheesta konsultointitunteja, tai jos haluat minun validoivan sisältöjäsi. Saat kauttani myös tehokkaat avainsana-analyysit (40 tai 80 sanan listaukset).

Laita viestiä tai tarjouspyyntöä osoitteeseen hi@marinellahimari.fi.