Hakukoneoptimointi 2023

Selkokielinen SEO-opas aloittelijoille

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) on? 📊

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston orgaanisen löydettävyyden kasvattamista hakukoneissa.

Optimoinnin avulla:

  • ansaitaan enemmän potentiaalisia asiakkaita
  • vahvistetaan brändin ajatusjohtajuutta ja tunnettuutta
  • kasvatetaan sivuston auktoriteettia Googlen silmissä.

Verkkosivuston omistajana sinun ei tarvitse olla tietoinen kaikista algoritmimuutoksista. Sinun on kuitenkin tärkeä ymmärtää Basic SEO:n periaatteet ja parhaat käytännöt, jos haluat aloittaa optimointityön itse.

SEOhubin Hakukoneoptimointi-opas sisältää selkeässä muodossa kaiken sen, mitä sinun tulee tietää optimoinnista.

Ehkä mietit, miksi kerromme tämän kaiken? Totuus on, että kaikki tieto on joka tapauksessa kaikkien saatavilla. Sen tutkiminen vaatii kuitenkin melko paljon aikaa. Joten.. miksi emme paketoisi tietoa selkeään muotoon juuri sinua varten!

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua hakukoneoptimoinnin tueksi. Optimoinnin iloa!

SEO-opas 🚀


SISÄLLYSLUETTELO


Hakukoneoptimointi tarkoittaa:

  1. Sivuston orgaanisten näkyvyyden kasvattamista hakutuloksissa
  2. Uusien kävijöiden ohjaamista omalle sivustolle
  3. Brändin tunnettuuden kasvattamista
  4. Brändin ajatusjohtajuuden kasvattamista
  5. Konversion kasvattamista
  6. Sivuston teknisen kunnon huoltamista
  7. Sisäisten linkkien rakentamista
  8. Ulkoisten linkkien ansaitsemista
  9. Laadukkaan SEO-sisällön tuottamista

hakukoneoptimointi

Etsitkö muuta?

En tarvitse opasta, haluan tilata SEO:n palveluna 💹

SEO-paketit →SEO-koulutus →

Osa 1

Strateginen SEO 📈

Pääset ensiksi lukemaan SEO:n merkittävyydestä, minkä jälkeen paneudumme tarkemmin toimenpiteisiin.

Miksi SEO on tärkeä osa jokaista liiketoimintaa?

Hakukoneoptimointi on olennainen osa digitaalista markkinointia. Tänä päivänä sen ei enää pitäisi olla vain yksittäinen projekti vaan kiinteä osa jokaista liiketoimintaa.

Ihmiset tekevät vuosittain miljardeja hakuja, enenevissä määrin myös kaupallisessa mielessä löytääkseen tietoa tuotteista ja palveluista.

Haut ovat brändien ensisijainen liikenteen lähde

Hakuja täydennetään muun muassa:

Hakutulokset ovat kuitenkin viime vuosien aikana kehittyneet siten, että Google pyrkii vastaamaan suoraan käyttäjän tekemään hakukyselyyn.

Tämä tarkoittaa, ettei kävijän välttämättä tarvitse siirtyä aihetta käsittelevälle sisältösivulle.

Alla oleva kuvakaappaus on hyvä esimerkki siitä, mitä tällä tarkoitetaan: kysyjä saa suoraan tietoonsa, kuinka monta majakkaa Suomessa on.

hakukoneoptimointi

Tämä ei kuitenkaan suoraan tarkoita, etteikö näin suorille kysymyksille välttämättä kannattaisi tuottaa sisältöjä tai etteikö hakukoneoptimointi kannattaisi.

Erilaiset SERP-tulokset ja tietopaneelit (kuten ”Ihmiset kysyvät myös”) voivat lisätä sisältöjesi näkyvyyttä ja tarjota siten käyttäjille lisätietoa yrityksestäsi ja palveluistasi. Tai vaikka kirjoittamastasi artikkelista Suomen majakoista.

SEO-strategia on SEO-työn perusta

Hakukoneoptimointi on aina tavoitteellista tekemistä, ja tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan strategia.

SEO-strategiassa määritellään, mitä ja millaisia sisältöjä sivustolle tuotetaan ja mille avainsanoille ne kirjoitetaan.

Yksittäiset artikkelit ovat historiaa, minkä vuoksi sivuston sisällöt tulee rakentaa sisältöhubeina ja muotoilla Pillar page -tyylin mukaan.

Miten MUM vaikuttaa SEO-sisällöntuotantoon? Uusia tuotteita ja palveluita lanseerataan koko ajan. Sisällöntuotannon näkökulmasta jokaisen sisältöjä kirjoittavan tulisikin miettiä, mitä uudesta tuotteesta tai palvelusta todennäköisesti tullaan kysymään. Lisäksi näille kysymyksillä tulee tarjota valmiita vastauksia. Yksi pitkä informatiivinen julkaisu onkin järkevämpää palastella aiheklustereiksi, jolla voidaan vastata mahdollisimman moniin aihetta käsitteleviin julkaisuihin. Tehokkaiden avainsanojen paino pysyy kuitenkin entisellään. Googlen antamassa esimerkissä, jossa käyttäjä hakee tietoa akryylitaulun maalaamisesta, tuloshaussa tullaan jatkossa nostamaan uusia sisältönostoja, jotka tarjoavat rinnaisteista sisältöä haetulle aiheelle. Näitä rinnasteisia aiheita voivat esimerkiksi olla taiteilijat, jotka jo tekevät akryylitauluja, sekä kaupat, jotka myyvät tarvikkeita akryylitaulujen maalaamiseen. Vuonna 2022 onkin tärkeä varmistaa, että käytössäsi on huolellisesti suunniteltu avainsana-strategia.  Kuva lainattu: blog.google MUMin (Multitask Unified Model) avulla haettille sisällöille voidaan siis tarjoa entistä enemmän aihetta käsitteleviä muita ideoita, mitkä omalta osaltaan tarkentavat ja laajentavat tehtyjä hakuja ja siten myös hakutuloksia. Akryylitaulu-esimerkissä rinnasteisia sisältöjä voivat olla myös kokonaan uudet ja toisenlaiset maalaustekniikat. Inspiraatio-sisällölle on siis entistä enemmän kysyntää vuonna 2022!

Hakukoneoptimointi vuonna 2023

Tulevaisuuden Google-haut käyttävät tekoälyä tarjotakseen ihmisille entistä parempia sisältöjä. Näin siksi, että meille on koko ajan tarjolla entistä enemmän tietoa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa.

Tekoälyn edistyminen tulee siis väistämättä muuttamaan radikaalisti sitä tapaa, jolla haemme tietoa. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Lue blogikirjoitus aiheesta!

Kiinnostavia lukuja SEO:sta

  • Google on maailman suurin hakukone 92,18%% osuudella hauista. (Oberlo)
  • 68% kaikesta liikenteestä alkaa hauilla. (BrightEdge)
  • Mobiilihaut kattavat 58.03% kaikista hauista. (StatCounter)
  • 50% kaikista hauista on pituudeltaan neljä (4) sanaa tai enemmän. (WordStream)
  • 53% kaikesta liikenteestä syntyy orgaanisesti, ja maksetun mainonnan osuus on vain 27%. (HigherVisibility)
  • Yli 25% käyttäjistä klikkaa Googlen ensimmäistä tulosta. (Search Engine Journal)
  • Viisi ensimmäistä tulosta (sijat 1-5) saavat 67,6% kaikista klikeistä. (Zero Web Limit)
  • 97% ensimmäiselle tulossivulle päässeistä artikkeleista sisältävät vähintään yhden kuvan. (SEO Tribunal)
  • Yritykset, joilla on blogi, ansaitsevat 434% enemmän indeksoituneita sisältöjä. (HubSpot)
  • Artikkelit, joiden H1-otsikko on 7 sanaa tai vähemmän (kuitenkin alle 14 sanaa) saavat 36% paremman näkyvyyden. (Semrush)

Osa 2

Yleisimmät SEO-kysymykset ☝️

Tästä osiosta löydät tiiviit vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli SEO) tarkoittaa verkkosivuston sisäisesti (On-page SEO) ja ulkoisesti (Off-page SEO) toteuttavia toimenpiteitä, joiden avulla sivustolla on mahdollisuus nousta Googlen tuloshaun parhailla sijoituksille niillä avainsanoilla, jotka ovat liiketoiminnalle tärkeimpiä.

Erilaiset SEO asetukset määrittävät tarvittavia toimenpiteitä ja näistä asetuksista pääset lukemaan tästö SEO oppaasta.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

SEO eli hakukoneoptimointi toimii siten, että sisältöjä ja sivuston rakennetta korjataan Googlen antamien parhaiden käytäntöjen mukaan.

Googlella ja brändeillä on siis sama tehtävä: palvella tiedonhakijaa mahdollisimman hyvillä ja osuvilla sisällöillä. Ja juuri siksi SEO:n avulla pyritään parantamaan verkkosivun orgaanisen liikenteen määrää ja laatua.

SEO jaotellaan kolmeen osa-alueeseen:

  • Tekninen SEO
  • Sivustolla tapahtuva optimointi (On-page SEO)
  • Sivujen ulkopuolella tapahtuva optimointi (Off-page SEO)

hakukoneoptimointi ja seo asetukset

Kuinka monta hakukonetta on olemassa?

Tiesitkö, että YouTube on maailman toiseksi suurin ja suosituin hakukone? Ja että maailmasta löytyy muitakin hakukoneita kuin Google?

Entä tiedätkö, mikä on ollut hakonemaailman suurin moka tai miten Googlesta kasvoi maailman suurin hakukone? Jos et, lue tämä artikkeli!

Suosituimmat hakukoneet vuonna 2023

Suosituimmat hakukoneet vuonna 2023:

  1. Google
  2. YouTube
  3. Microsoft Bing
  4. Yahoo
  5. Baidu
  6. Yandex
  7. DuckDuckGo
  8. Ask.com
  9. Ecosia

Miten hakukoneet toimivat?

Mikä on sivuston hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe?

Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe on todella tärkeä: sinun pitää varmistaa, että hakubotit pääsevät tutkimaan verkkosivustosi sisältöä esteittä.

Hyvätkään sisällöt eivät pelasta eikä avainsanoilla ole väliä, jos sivusto ei toimi moitteetta kaikilla päätelaitteilla ja sen koodi ei ole eheää. Tämä voi siis tarkoittaa, että sivusto pitää uusia tai sen rakennetta pitää vähintäänkin korjata.

Paras tapa tutkia sivuston toimivuutta on luoda ilmainen Google Search Console -tili.

Kuinka paljon Googlen tulokset saavat klikkejä?

Luku saattaa yllättää; edes paras sija ei saa kaikkia klikkejä (CTR). Ja sen vuoksi on tärkeä löytyä useilla avainsanoilla Googlen kärjestä.

  1. eli parhaan orgaanisen sijoituksen CTR on 28,5%
  2. sijoituksen CTR on enää 15,7%
  3. sijoituksen CTR on vain 11%

Googlen ensimmäinen sija

SEO vs. SEM

Otetaan esimerkki:

Talvirenkaat-sanalla haetaan kuukaudessa 12 100 kertaa.

Jos Googlen #1 sijoitus saa noin 20% klikeistä, tuo 20% olisi talvirenkaat-sanan hakumäärästä 2 420.

Jos sinulla olisi rengasliike, ja jos löytyisit talvirenkaat-avainsanalla Googlen ykköspaikalta, voisit ansaita kuukausittain 2 420 orgaanista kävijää sivustollesi.

Luku on ihan huima.

Mieti myös säästöjä:

Jos mainosklikki maksaisi euron, maksaisit tästä näkyvyydestä 2 420 euroa.

Jos klikkihinta olisi 50 senttiä, maksaisit siltikin vielä 1 210 euroa.

Ja jos pääsisit todella edulliseen klikkihintaan (10-30 snt), summa laskisi vielä vähän lisää, MUTTA kävijöitä tulisi sivustolle vain silloin, kun mainostat

Ogaaniset tulokset ovat aina kustannustehokkaampia ja myös pitkäikäisempiä.

hakukoneoptimointi

Miksi optimointi kannattaa?

Hakukoneoptimoidut sisällöt nostavat SEO-sisällöt Googlen parhaille paikoille ilman mainosrahaa eli SEM-markkinointia.

Hakukoneoptimoitujen sisältöjen lyömätön etu piilee siinä, että ne tuovat kävijäliikennettä myös silloin, kun sivustolle ei aktiivisesti tuoteta uutta sisältöä.

Mitkä ovat parhaat SEO-työkalut?

Jos minulta kysytään, kaikista tärkein SEO-työkalu on ilmainen Google Search Console. Siksi se myös saa ykkössijan alla olevassa listauksessa.

Kaikki loput työkalut on kuitenkin listattu aakkosjärjestyksessä.

  1. Google Search Console
  2. Ahrefs
  3. Answer The Public
  4. Fat Rank
  5. Google Trends
  6. Keywords Everywhere
  7. KWFinder
  8. Majestic
  9. MozPro
  10. Serpstats
  11. Screaming Frog
  12. Siteliner
  13. Semrush
  14. SEOQuake
  15. SpyFu
  16. Ubersuggest
  17. Woorank

Osa 3

Avainsanat 🔎

Tässä osiossa paneudumme avainsanojen käyttöön tekstissä ja title tageissa.

Avainsanat ohjaavat kaikkea hakuliikennettä

SEO-optimointi eli hakukoneoptimointi perustuu avainsanoihin, sillä avainsanat ohjaavat hakuliikennettä. Hakutermien käyttö tulee siis huomioida niin yksittäisen sisällön kuin koko sivuston SEO asetuksissa.

Huolellisella hakusanatutkimuksella todetut hakutermit auttavat potentiaalisia asiakkaita löytämään tuotteesi ja palvelusi silloin, kun he etsivät niitä.

Lisäksi avainsanat ohjaavat hakubotteja ja kertovat niille, mille hakusanalle kyseinen sisältösivu on hakukoneoptimoitu.

avainsanatutkimus
Esimerkki kotisivujen tekemiseen liittyvistä avainsanoista.

Hakusanojen hakutyypit

Avainsanat ovat eri tyyppisiä, minkä vuoksi niille tulee aina kirjoittaa haun intentiota vastaavaa sisältöä. Jos avainsanatutkimuksesta on esimerkiksi selvinnyt, että avainsanan intentio on ”commercial”, tälle avainsanalle kirjoitettu sisältö kannattaisi kirjoittaa myyntikulmalla.

Voisit esimerkiksi esitellä tuotteitasi ja linkittää ko. optimoituun sisältöön tuotenostoja, sillä niitähän kävijä on etsinyt.

Hakutyyppejä ovat:

🔵 Informational – haut, joilla haetaan tietoa/vastausta kysymykseen
🟡 Commercial – myyntitapahtumaa edeltävät haut
🟢 Transactional – haut, joilla halutaan ostaa jotain
🟣 Navigational – haut tietyn verkkosivun löytämiseksi

Lue lisää avainsanojen hakutyypistä tästä mini-oppaasta.

hakukoneoptimointi ja pitkän hännän avainsanat
Esimerkki pitkän hännän avainsanoista.

Pitkän hännän avainsanat

Pitkän hännän avainsanoilla tarkoitetaan sellaisia hakutermejä, jotka yleensä koostuvat 3-5 sanasta.

Pitkän hännän avainsanat saavat myös yleensä vähemmän kuukausittaisia hakuja (esim. 40–120 hakua per kk) mutta vain siksi, että ne ovat niin tarkkoja.

Tällaisia hakuja voivat mm. olla:

  • ”minkä kokoinen pyörä lapselle?”
  • ”kuinka vaihtaa jarrupalat?”
  • ”perunan idätys siemenestä”

Hakukoneoptimointi kannattaa aina aloittaa pitkän hännän avainsanoista, sillä ne on usein helpompi voittaa. Ja mitä enemmän voitat näitä avainsanoja, sitä nopeammin sivustosi näkyvyys kasvaa.

Hakusanatutkimus

Hakusanatutkimus tarkoittaa oman liiketoiminnan kannalta parhaiden aihekohtaisten hakutermien etsimistä.

Vaikka hakusanan kuukausittainen hakuvolyymi on itsessään tärkeä tekijä, pelkästään sitä ei tule tuijottaa: avainsanojen tulee olla mahdollisimman osuvia ja vastata haun intentioon.

Kilpailijan käyttämät hakusanat (SEM)

Tiesitkö, että voit tutkia kilpailijan käyttämiä avainsanoja myös maksetuissa mainoksissa. Tämän voi tarkistaa monissa SEO-työkaluissa mutta myös täysin ilmaiseksi.

Toimi näin:

  • Kirjoita Googleen hakutermi (jota kilpailijasi käyttäisi)
  • Klikkaa mainoksen URL-osoitteen perässä olevaa alaspäin näyttävää nuolta
  • Klikkaa “Katso lisää tämän mainostajan mainoksia”

sem mainos

Hakusanasuunnitelma

Hakusanatutkimuksen jälkeen luodaan hakusanasuunnitelma.

Hakusanasuunnitelmassa määritellään, miten valittuja hakutermejä käytetään sivustolla ja sen sisällöissä.

Osa 4

On-page SEO ⬅️

On-page SEO tarkoittaa verkkosivuston sisäistä optimointia

Tätä On-page SEO tarkoittaa

On-page SEO tarkoittaa kaikkia hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä, jotka voit tehdä itse oman sivuston sisäisesti.

Näihin toimenpiteisiin lukeutuvat mm.:

  • sisällöt
  • title tagit
  • meta-kuvaukset,
  • optimoidut URLit
  • sivuston sisäiset linkit
  • kuvien ALT-nimet

indeksoituneet sivut

Tarkista indeksoituneiden sivujen määrä

Tarkista helposti indeksoituneiden sisältöjen määrä:

  1. Kirjoita Googleen site:sivustosinimi.fi
  2. Tarkastele Noin-lukua; kuinka suuri luku on?

* kirjoita sivustosi domain sen nykyisellä päätteellä (com/fi/jne)

Tällä tavoin saat arvion hakutuloksiin indeksoituneiden sisältöjen määrästä.

Tieto ei toki yksinään riitä, sillä seuraavaksi haluat tarkistaa näiden sisältöjen sijoituksen suhteessa kilpailijoihin!

Luku antaa kuitenkin suuntaa sille, kuinka monella sisällöllä voisit (hyvän SEO-työn avulla) ansaita parhaita sijoituksia.

Ja jos tiedät, että sivustollasi on esim. noin 100 hyvää sivua, joiden pitäisi löytyä Googlesta, ja jos Noin-luku on silti vain muutama kymmenen, jotain pitäisi tehdä.

hakukoneoptimointi

Sivuston rakenne (Crawling depth)

Sivuston rakenteella on kriittinen merkitys sivuston käytettävyydelle ja siten myös sisältöjen löydettävyydelle.

Varmista, että kaikki tärkeimmät sisältösivut ovat korkeintaan kolmen (3) klikin päässä. Jos voit, suosi kahden tason mallia (tämä ei kuitenkaan aina ole mahdollista).

Mitä syvemmälle sivuston arkkitehtuurissa eli puurakenteessa sisällöt painuvat, sitä vähempiarvoiseksi hakubotit katsovat ne. Nosta siis tärkeimmät sisällöt päänavigaatioon ja maksimissaan kolmen klikin päähän.

näin kirjoitat seo-titlen

SEO-titlet (Page title)

Sivun otsikko eli SEO-title (Page title) on Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko. Sen pituus on maksimissaan 60 merkkiä (välilyönnit lasketaan). Se ei siis näy lukijalle sivustolla vaan ainoastaan Googlen tuloksissa.

SEO-titlellä on merkittävä rooli sisältöjen hakukoneoptimoinnissa: niiden avulla kerrot sekä hakukoneille että tietoa etsiville, mistä ko. sisältösivulla on kysymys.

liian pitkä meta-kuvaus

Meta-kuvaus

Mitä tarkoittaa meta, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista? Meta-kuvaus on paras paikka ansaita klikki! Ajattele metatekstiä aina parhaana mahdollisena hissipuheena ko. sisällöstä.

Metateksti eli meta-description on Googlen hakutuloksissa SEO-titlen alla näkyvä lyhyt kuvaus (160 merkkiä) ko. sivun sisällöstä.

urlin muuttaminen käsin

Sivuston URL-osoite

Mikä on URL? URL-osoite (esim. seohub.fi/hakukoneoptimointi) on jokaisella sisällöllä uniikki. URL-osoite muodostuu sisällön H1-otsikosta.

URL-osoitetta voidaan ja sitä yleensä kannattaakin muuttaa; pidä URL-osoite aina selkeänä, mieluiten 1-3 sanan pituisena. Sisällytä URL-osoitteeseen aina ko. sisällölle valittu avainsana.

Vinkki: Pidä URLit ikivihreinä, eli älä lisää URLiin vuosilukua.

Näin voit päivittää joka vuosi artikkeliasi esim. vuoden parhaista älypuhelimista, etkä menetä näkyvyyttä URLin ”vanhenemisen” vuoksi. URLin sijaan vaihdat vuosiluvun H1-otsikkoon, SEO-titleen ja meta-kuvaukseen.

SEO-sisällön kirjoittaminen

SEO-sisällön kirjoittaminen on itse asiassa termi, jota tulisi välttää. Googlen viime elokuisen algoritmipäivityksen myötä kaikki sisältö tulee kirjoittaa lukijalle, ei hakukoneille.

H1–H6-tason otsikot

Eri otsikot ovat eriarvoisia. Silti kaikista tärkein otsikko on mallia H1.

  • H1 (heading one) on sivun pääotsikko (vain yksi per sivu)
  • H2 (heading two) on pääotsikolle alisteinen alaotsikko (voi olla useampia)
  • H3–H6 ovat nimensä mukaisesti alaotsikkotyyppejä (voi olla useampia)

Väliotsikot toimivat sekä SEO-elementteinä että tahdittavat ja selkeyttävät lukukokemusta.

Tuplasisällön tarkistaminen

Sivustolla ei tulisi koskaan julkaista tuplasisältöä (duplicate content).

Voit tarkistaa tuplasisältöjä mm. seuraavien työkalujen avulla:

Sisällön pituus

Ei ole olemassa yhtä oikeaa suositusta sisällön pituudelle. Sisällön pituus ja sisällön kirjoitusmuoto ovat aina suhteessa ko. avainsanan kilpailutilanteeseen eli siihen, kuinka paljon sille on jo tuotettu sisältöä.

Kansainvälisesti Googlen parhaat sijoitukset ansaitaan n. 1400-sanan pituisilla sisällöillä. Myös Suomessa nähdään yhtä pitkiä sisältöjä, mutta parhaat sijoitukset voi silti voittaa myös maltillisemmalla määrällä sanoja.

Muista aina, että sisällön pituuttakin tärkeämpää on sisällön laatu.

Kuinka monta kertaa avainsana tulee lisätä tekstiin?

Osa suosittelee avainsanatiheydeksi 0.5%–0.8%. Toiset sanovat, että luvun pitää olla korkeampi, kuten esimerkiksi 0.5%–2.5%.

Joka tapauksessa järjestäen kaikki SEO-konsultit ovat sitä mieltä, että luvun pitää olla alle 3%.

Hubspotin esimerkeissä voit laskea avainsanatiheyden näin:

  • Jos sisältösi on 1000 sanaa pitkä, käytä avainsanaa 10 kertaa. Formula on tällöin: 10 / 1000 = .001
  • Toinen vaihtoehto on lisätä avainsana 1–2 kertaa jokaista 100 sanaa kohden. Tällöin avainsanatiheydeksi muodostuu noin 1–2%.

Sisäisen linkityksen tärkeys

Suosi mallia, jossa lisäät jokaiseen yksittäiseen sisältöön vähintään neljä (4) ko. aiheelle relevanttia oman sivuston sisäistä linkkiä. Näin rakennat sivuston auktoriteettia ja käytettävyyttä.

Tarkista siis aina, ettei sivustolta löydy:

  • orpoja sisältöjä, joihin ei osoita yhtään oman sivuston sisäistä linkkiä
  • kuolleita sisältöjä, joista et linkitä edelleen oman sivuston sisäisesti

Murupolku

Murupolku on linkkipolku, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneille sivuston rakenteen.

Murupolku voi esimerkiksi näyttää tältä: Etusivu > Palvelut > Verkkosivut yritykselle

Vaikka suurin osa käyttäjistä hyödyntää tänä päivänä back-komentoa mobiililla selatessa, murupolku on yleensä ainoa navigaatio, joka näkyy suoraan mobiilinäkymässä. Ja koska mobiilihaut kattavat jo yli 60% kaikista maailman hauista, murupolun rooli on tärkeä.

Sitemap eli XML-sivustokartta

Sivustolta tulee löytyä automaattisesti päivittyvä XML-sivustokartta, jonka käyt myös kertomassa Google Search Consolelle.

Huomioi, että sivustokarttoja voi olla useita (videoille, kuville, uutisille ja sisällöille).

XML-sivukartta kertoo hakuboteille sivuston rakenteen (eli se on ns. sivuston luuranko), ja juuri sivukartan avulla voidaan nopeuttaa sivuston sisältöjen indeksointumista Googlen hakutuloksiin.

Lue lisää sivukarttojen hallinnasta Googlessa.

Osa 5

Off-page SEO ➡️

Off-page SEO tarkoittaa verkkosivuston ulkoistaoptimointia

Tätä Off-page SEO tarkoittaa

Off-page SEO optimointi tarkoittaa sivuston ulkopuolisia optimoinnin toimenpiteitä, kuten backlinkejä ja brändisanojen mainintoja muilla sivuistoilla.

Sivuston luotettavuuden mittaaminen

Ulkoisen hakukone­optimoinnin (Off-page SEO) tarkoitus on parantaa sivuston luotettavuutta tiedonlähteenä. Sivuston luotettavuutta voidaan parantaa merkittävästi backlinkien avulla.

Huom: Kaikki linkit eivät kuitenkaan ole samanarvoisia, joten kiinnitä huomiota siihen, ketkä ja millaiset sivustot linkittävät sivustollesi sekä millaisille sivustoille itse linkität.

Linkkifarmaus

Linkkifarmaus eli linkkien ostaminen ja tägien väärinkäyttö voi romauttaa sivustosi näkyvyyden. Lue, miten dofollow-, nofollow-, sponsoroidut- ja ugc-linkit eroavat toisistaan ja miten käytät niitä oikein.

Backlinkien ansaitseminen

Backlink tarkoittaa toiselta sivustolta ansaittua linkkiä omalle sivustollesi. Pyri siis aina kirjoittamaan niin hyvää sisältöä, että joku haluaa linkittää siihen ja käyttää sitä lähdemateriaalina.

Google Search Advocate John Mueller arvioi, että backlinkien voimallisuus tulee laskemaan tulevaisuudessa: “Well, it’s something where I imagine, over time, the weight on the links at some point will drop off a little bit as we can figure out a little bit better how the content fits in within the context of the whole web.” (3.11.2022, Search Off The Record)

Brändimaininnat (Brand Signals)

Brändimaininnoilla tarkoitetaan sivustosi/brändisi nimen mainintaa muilla sivustoilla julkaistuissa sisällöissä.

Esimerkiksi Semrushissa voidaan monitoroida oman brändinimen osumia muualla verkossa: kun saat ilmoituksen, että toisella sivustolla on mainittu brändinimesi, voit kenties lähestyä ko. julkaisijaa ja kysyä itsellesi orgaanista linkkiä.

Linkkitutkimus

Linkkitutkimuksen avulla selvitetään kilpailevien sivustojen näkyvyyteen vaikuttavat linkit sekä oman sivuston uudet ja potentiaaliset ulkoiset linkitysmahdollisuudet.

Eli puhutaan edelleen backlinkeistä.

Ulkoiset linkit (backlinkit) ovat tärkeitä siksi, että ne auttavat verkkosivustoa saavuttamaan paremmat sijoitukset Google-haussa.

Linkkitutkimuksen pohjalta luodaan tehokas linkkistrategia sivuston auktoriteetin ja hakukonelöydettävyyden parantamiseksi.

Osa 6

Tekninen SEO ⚒️

Tekninen SEO tarkoittaa sivuston käytettävyyden kuntoa ja sen parantamista

Teknisen SEO:n elementtejä

Tekninen SEO on yksi Google-optimoinnin perustekijöistä. Se on prosessi, jonka avulla varmistetaan että verkkosivusto täyttää Googlen antamat tekniset vaatimukset.

Tekniseen SEOon liittyvät mm. seuraavat aiheet:

  • XML-sivukartta
  • Sivuston hierarkia
  • Mobiilikäytettävyys
  • Sivuston nopeus
  • Crawlaus ja indeksointi
  • SSL-suojaus
  • Kanonikaalit URLit
  • Kuvien optimointi

Google Search Console (GSC)

Google Search Console on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, jonka avulla voidaan tarkistaa sivuston tekniseen kuntoon ja suorituskykyyn liittyviä ominaisuuksia.

Näitä ovat mm.:

  • indeksoinnin tila
  • indeksointivirheet
  • hauista tullut liikenne
  • sivuston tehokkuus
  • sivuston käytettävyys

Lisäksi voit hyödyntää raportteja ja työkaluja sekä tutkia virheitä, jotka estävät sivustoasi
indeksoitumasta.

Google Search Console

Kuten yllä olevasta ruutukaappauksesta näkyy, kyseisen sivuston kannattaa tarkistaa, miksi hylättyjä URL-osoitteita löytyy 127 ja mitä nämä URLit ovat.

Tämä on tärkeää aina mutta etenkin siksi, ettei hylättyjen URLien joukosta löydy sellaisia sisältöjä, jotka ehdottomasti haluttaisiin indeksoituvan Googleen.

Alla oleva ruutukaappaus taas demoaa yksittäisen ongelman, joka tässä tapauksessa on mobiililaitteilla esiintyvä LCP-ongelma.

google optimointi

Uuden sisällön indeksoitumisen nopeuttaminen

Jos sivustosi on ns. staattinen, eli sille ei tuoteta jatkuvasti uutta sisältöä (sinulla ei esimerkiksi ole aktiivista yritysblogia), sinun kannattaa käydä kertomassa GSC:lle uusista muutoksista ja uusista sisällöistä.

Näin siksi, että hakubotit vierailevat useammin niillä sivuilla, jotka päivittyvät aktiivisesti.

Kun pyydät GSC:ltä uudelleen-crawlausta, korjattu tai uusi sisältö voi mahdollisesti indeksoitua nopeammin. Jos et käy kertomassa tätä tietoa GSC:lle, hakubotit vierailevat sivustolla, no, sitten kun vierailevat.

Näin pyydät sisällön indeksointia

  1. Copy-pastea uuden tai muokatun sisällön URL kohtaan ”Tarkista mikä tahansa resurssin *sivustosi nimi* URL-osoitteista”.
  2. Tämän jälkeen GSC hakee tietoa Googlen hakemistosta (eli odotat hetken).
  3. URL-osoite joko löytyy tai ei löydy Googlesta. Uusi sisältö ei tietenkään löydy heti. Olit sitten päivittänyt vanhaa sisältöä (joka jo löytyy Googlesta) tai tehnyt kokonaan uuden (jota ei vielä löydy Googlesta), klikkaa ”PYYDÄ INDEKSOINTIA”.
  4. Kun olet kertonut GSC:lle muutoksista, jäät odottamaan, että botit vierailevat sivustollasi. ?

Huomioi, että vain yksi indeksointipyyntö hyväksytään, eli samaa URLia ei tule yrittää indeksoida monta kertaa peräkkäin (tästä ei ole mitään hyöytä).

Vinkki: Jos haluat pyytää useiden uusien tai muutettujen sisältöjen indesointia samanaikaisesti, lähetä GSC:lle uusi sivustokartta, johon olet lisännyt päivitetyt sivut <lastmod>-koodilla.

Crawling-budjetti

Googlella on käytössään rajallinen “budjetti” yksittäisen sivuston ”crawlaamiseen”. Yksinkertaistettuna crawlaaminen tarkoittaa hakubottien vierailua sivustollasi, minkä perusteella ne joko nostavat tai eivät nosta sisältöjä indeksiin.

Jotta et turhaan kuluta crawling-budjettia vanhentuneisiin sisältöihin, vanhat sisältösivut kannattaa poistaa ja/tai uudelleenohjataan pysyvällä 301-komennolla uuteen sisältöön.

Voit tarkistaa crawlaamatta jätetyt sisältösi Google Search Consolesta:

  1. ”Kattavuus” > ”Kehitys”
  2. Tarkista ”Ohitettu”-osion sivut
  3. Tarkista ”Kehitys”-osiosta vähiten klikkauksia saavat sisällöt

Vanhojen sisältöjen muuttaminen tai uudelleenohjaaminen myös kertoo Googlelle, että sivuston sisältöjä huolletaan ja päivitetään.

Miten hakukoneet toimivat?

Sivuston auditointi

Sivuston auditoinnilla varmistetaan, että sivusto toimii moitteettomasti ja että hakubotit pääsevät tutkimaan sisältöjä esteettä. Jos sivustolta löytyy indeksoinnin estäviä virheitä, hakukoneoptimointi ei tuota toivottuja tuloksia.

Auditoinnissa tarkistetaan muun muassa sivuston:

  • suorituskyky
  • latausnopeus
  • mobiilitoimivuus
  • tietoturva
  • SLL-suojaus
  • Robots-text
  • sisäiset ja ulkoiset linkit
  • 4xx-/5xx-virheet
  • rikkinäiset linkit
  • indeksointiongelmat
  • SEO titlet ja pituudet
  • SEO titlejen dublikaatit
  • Meta-kuvaukset
  • Meta-kuvausten dublikaatit
  • H1- ja H2-tagien käyttö
  • H1-tagien dublikaatit

Sivuston auditoinnilla varmistetaan, että sivusto toimii moitteettomasti ja että hakubotit pääsevät tutkimaan sisältöjä esteettä.

Tekninen hakukoneoptimointi yhdistettynä toimiviin uudelleenohjauksiin mahdollistaa sen, ettei hakurobotin polku katkea.

Sivuston nopeus

Sivuston nopeus on yksi 200:sta Googlen näkyvyystekijästä (ranking factors). Suositus on, että sivusto latautuu alle kolmessa (3) sekunnissa. Suurin yksittäinen ongelma sivuston hitaaseen latautumiseen ovat liian suuret kuvat, joten muista aina optimoida kuvat web-muotoon.

Sivuston latausaikaa nopeuttaaksesi:

  • Optimoi kuvat eli varmista, että kuvat on julkaistu next generation muodossa (webp) ja että ne eivät ole yhtään sen suurempia kuin sivustosi sisältöalue on.
  • Pakkaa CSS, HTML ja JS-koodi.
  • Minimoi turhat/liiat uudelleen­ohjaukset, sillä jokainen uudelleen­ohjaus synnyttää ylimääräisen HTTP-kyselyn, joka puolestaan pidentää latausaikaa.
  • Hyödynnä selaimen välimuistitusta: WP-sivuilla esim. WP Rocket tai Super Cache ajavat tämän asian.
  • Palvelimen nopea vastausaika vaikuttaa sivujen lataamisaikaan, eli varmista, että käytössäsi on tarpeeksi tehokas palvelin.

Tarjolla on myös hyviä ilmaisia työkaluja sivuston nopeuden testaamiseen:

Mobiilikäytettävyys

Myös mobiilikäytettävyys on yksi tärkeimmistä Googlen näkyvyystekijöistä.

AMP-sivujen (verkkosivustojen erillisten mobiiliversioiden) sijaan kannattaa panostaa siihen, että sivustosi toimii moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, oli sen näyttöresoluutio mikä tahansa (läppäri, puhelin, tabletti).

Sivuston navigaatio

Sivustosi päänavigaatio on tärkeä SEO-elementti ja tärkeä myös käytettävyyden kannalta; navigaatiossa olevat linkit kertovat hakukoneille sisältöjen tärkeydestä, minkä lisäksi navigaation avulla käyttäjän on helppo liikkua sivustollasi.

Päänavigaatiota kannattaa miettiä myös brändimielikuvan puolesta; se mitä päänavigaatiossa on esillä kertoo kävijälle suoraan siitä, mitä sivustosi tarjoaa (ja mitä se ei tarjoa).

Rikkinäisten linkkien tarkistus

Varmista, että sivustoltasi ei löydy rikkonaisia linkkejä, jotka johtavat kävijän 404-sivulle.

Voit hyödyntää näitä työkaluja ja toimenpiteitä linkkien tarkistukseen:

  • Broken Link Checker (WordPress)
  • SEO Minion
  • Semrush
  • Ahrefs

Uudelleenohjaukset

Aina toisinaan sisällöt muuttuvat. Näin käy etenkin silloin, kun haluat SEO-korjata olemassa olevaa artikkelia.

Kun sisällön URL-osoite muuttuu, sinun tulee tehdä uudelleenohjaus. Ilman ohjausta käyttäjä päätyy ei-toivotulle 404-sivulle.

  • 301 > pysyvä uudelleenohjaus
  • 302 > väliaikainen uudelleenohjaus (ei kerrytä SEO-näkyvyyttä)

Canonical-tagi

Rel=”canonical”-tagin avulla voidaan määritellä samankaltaisista sisällöistä se tärkein.

Vaikka tuplasisältöjä ei lähtökohtaisesti tulisi koskaan julkaista, niitä ilmenee etenkin verkkokaupoissa ja tuotekategorioissa, jos sama tuote on esitetty monessa eri tuotekategoriassa tai jos sinulla on monta hyvin samanlaista tuotetta. Canonical-tagin avulla merkitään siis samanlaisista ja lähes samantyyppisistä sisällöistä tärkein, jonka Google saa indeksoida ja sivuuttaa muut.

Tagi tulee asettaa kaikille niille sivuille, joilta löytyy tuplasisältöä eli esimerkiksi hyvin samanlainen tuotekuvaus.

Riippuen käyttämästäsi julkaisualustasta, yksittäisen sisällön tai tuotteen SEO-ominaisuuksista löytyy yleensä kohta canonical-tagille. Lisää ensisijaisen tuotteen/sisällön URL (siis sen, jonka haluat indeksoituvan) kokonaisuudessaan toissijaisen tuotteen canonical-tagille varattuun kohtaan. Näin kerrot hakukoneille, mikä keskenään samanlaisista tai samantyyppisistä sisällöistä on tärkein.

SSL-salaus

SSL-salaus suojaa liikenteen sivuston palvelimen ja kävijän selaimen välillä, eli se voi parantaa kotisivujen tietoturvaa. SSL:n käyttöönotto on usein myös täysin ilmaista (esimerkiksi Really Simple SSL -lisäosan avulla).

Analytiikka

Muista luoda itsellesi uusi GA4-tili mahdollisimman pian. Uusi GA4 ei nimittäin tue vanhan Universal Analyticsin tietoja, eli mitä pidempään odotat, sitä vähemmän saat tuloksia talteen.

Voit lisätä Google Analytics -seurantakoodin sivustollesi tägejä tai lisäosia hyödyntämällä. Lue täältä Googlen ohjeen uuden GA4:sen käyttöönottoon.

Vaihtoehtoiset analytiikkatyökalut:

Lopuksi

Hyvä sinä! 🚀

Jos luit ajatuksella tänne asti, olet todella kiinnostunut SEO:sta!

Tämä sivu kannattaa pinnata suosikkeihin, sillä päivitämme sisältöjä kaiken aikaa; lisäämme jatkuvalla tahdilla vinkkejä ja linkkejä, joita julkaisemme myös SEO-blogin puolella.

Kuten huomaat, SEO pitää sisällään paljon, ja tämäkin opas kaipaa vielä täydennystä.

Tarkoituksenamme on ei vähempää kuin tarjota suomeksi kaikki tärkeä tieto yhdestä osoitteesta, sillä kuten alussa mainitsimme, kaikki tieto on joka tapauksessa kaikkien saatavilla.

Miksi emme helpottaisi selailuun kuluvaa aikaa ja parsisi kaikkea tietoa yhdeksi tehokkaaksi SEO-oppaaksi!

Jos koet, että haluat syventää osaamistasi entisestään, tutustu SEO-kursseihimme: