Skip to main content

CTR, eli click through rate, on terminä monille tuttu maksetusta mainonnasta ja julkaisujen lopuissa olevista kehotuksista toimia: ottaa yhteyttä, ostaa tai ladata vaikkapa opas.

Todellisuudessa CTR tulisi huomioida aiheena myös jokaisen yksittäisen sisällön SEO-titlessä ja meta-kuvauksessa.

Näin siksi, että meta-tietojen optimoinnilla pyritään luomaan mahdollisimman hyviltä ja kiinnostavilta näyttäviä hakutuloksia nimenomaan Googlen hakutuloksissa – ei blogissa tai sisältösivulla, sillä nämä tiedot eivät näy lukijalle, vaan nimenomaan tulossivuilla, joita robottien lisäksi myös ihmiset lukevat ja joka itseasissa on paras paikka ansaita klikki omalle sivustolle. 💡

SEO-titlellä on kaksi tehtävää

SEO-title on Googlen hakutulossivulla näkyvä sisällön otsikko (title tag), joka näkyy sinisellä. Suositeltava pituus SEO-titlelle on noin 65 merkkiä, sillä se todennäköisesti näkyy kokonaisena kaikilla päätelaitteilla, ilman että otsikko katkeaa kolmeen pisteeseen…

SEO-titlellä on kaksi tehtävää: Sen tulee kiinnittää lukijan huomio ja siinä tulee esiintyä sivulle valittu avainsana. Avainsana kannattaa aina sijoittaa SEO-titlen alkuun. Hyvänä vinkkinä kerrottakoon, että kysymyksellä varustetut SEO-titlet keräävät 14.1% korkeamman CTR:n kuin ”tavan otsikot”.

metakuvaus ja seo-title

Ja sitten Google söi sanansa

Backlinkon teettämästä tutkimuksesta selvisi kuitenkin se kiinnostava fakta että SEO-titlet, joiden pituus asettuu 15 ja 40 merkin välille, saavat korkeamman klikkiprosentin (tutkimuksessa 8,6%).

Search Egine Journalin artikkelin mukaan SEO-titlelle ei kuitenkaan anneta pituutta Googlen toimesta. Hetkinen! Luit oikein.

Vaikka SEO-titlen pituudella ei olisi väliä, ja vaikka Google ei ”enää” antaisi sille oikeaa pituutta, ajattele lukijaa ja sitä, mitä hän kirjoittamastasi otsikosta pääsee (ja todennäköisetsi haluaa päästä) lukemaan.

Ajattele, millaista otsikkoa itse klikkaisit ja mitä metakuvauksesta haluaisit lukea. Mikä saisi sinut toimimaan?

Meta-kuvauksella on yksi tehtävä

Metakuvauksella on yksi tehtävä: Sen tulee olla niin hyvin muotoiltu, että se houkuttelee klikkaamaan. Toisin sanoen, metakuvaus (yhdessä SEO-titlen kanssa) on paras paikka ja tapa ansaita klikki Googlen hakutuloksissa.

Metakuvaus näkyy hakutuloksissa sinisen otsikon alla, ja sen suositeltu pituus on noin 140-160 merkkiä välilyönteineen. Kuten SEO-titlessä, myös metakuvauksessa liian pitkät tekstit katkeavat kolmeen pisteeseen…

Vaikka metakuvaukset eivät enää vaikuta hakutuloksiin, Google boldaa niissä käytetyt avainsanat, joita käyttäjä on hakenut. Tällaisella korostuksella voidaan siis parhaassa tapauksessa erottua omista kilpailijoista myös visuaalisesti. (Esimerkissä on haettu Googlesta termillä ”paras pullataikina”.)

Sisältöjen SEO-auditoinnissa käydään läpi nämäkin tulokset

Sisältöjen SEO-auditoinnissa käydään läpi sivuston sisällöt, niiden pituudet, SEO-titlet, metakavaukset, sisältöjen ja titlejen ja metojen duplikaatit, sekä kaikki muut asiat, jotka vaikuttavat sisältöjesi näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa.

Voit halutessasi varata puolen tunnin pituisen maksuttoman konsultoinnin, jonka aikana voimme käydä läpi sivustoasi ja jutella tarvittavista SEO-toimenpiteistä.

Varaa alkukartoitus
Marinella

Marinella

Marinella on pitkän linjan SEO-konsultti, joka on aloittanut hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.