Skip to main content

Google Search On '21

MUM (Multitask Unified Model) muuttaa hakukoneiden maailmaa. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Lue, miten Google-haut muuttuvat vuonna 2022!

Hiljattain järjestetyssä Googlen Search On 2021 -tapahtumassa kerrottiin uusista muutoksista, joiden avulla Google-haut tulevat käyttämään uusimpia tekoälyinnovaatioita tarjotakseen ihmisille entistä parempia sisältöjä.

Näin siksi, että meille on koko ajan tarjolla entistä enemmän tietoa kuin koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa. Tekoälyn edistyminen tulee muuttamaan radikaalisti sitä tapaa, jolla haemme tietoa; Googlen tarkoituksena on tarjota entistä enemmän uusia oivalluksia ns. ”perussisällön” lisäksi.

Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

MUM (Multitask Unified Model) muuttaa hakukoneiden maailmaa

Google ilmoitti aiemmin tänä vuonna Google I/O:ssa, kuinka he ovat onnistuneet tavoittamaan aivan uudenlaisen virstanpylvään tiedonhaun ymmärtämisessä Multitask Unified Modelin eli MUM:n avulla.

MUM (Multitask Unified Model) -teknologian avulla etenkin tuotehaut tulevat helpottumaan suuresti, sillä tunnistavan kuvahaun (Google Lens) ansiosta mistä tahansa kuvasta voidaan esittää kysymyksiä tai vaihtoehtoisesti etsiä kuvassa esiintyviä vastaavia tuotteita, tai jopa pelkkiä kuoseja! Kuvakaappaukset: blog.google

MUM (Multitask Unified Model) hakukoneoptimointi vuonna 2022

Miten MUM vaikuttaa sisällöntuotantoon?

Uusia tuotteita ja palveluita lanseerataan koko ajan. Sisällöntuotannon näkökulmasta jokaisen sisältöjä kirjoittavan tulisikin miettiä, mitä uudesta tuotteesta tai palvelusta todennäköisesti tullaan kysymään. Lisäksi näille kysymyksillä tulee tarjota valmiita vastauksia.

Yksi pitkä informatiivinen julkaisu onkin järkevämpää palastella aiheklustereiksi, jolla voidaan vastata mahdollisimman moniin aihetta käsitteleviin julkaisuihin. Tehokkaiden avainsanojen paino pysyy kuitenkin entisellään.

Googlen antamassa esimerkissä, jossa käyttäjä hakee tietoa akryylitaulun maalaamisesta, tuloshaussa tullaan jatkossa nostamaan uusia sisältönostoja, jotka tarjoavat rinnaisteista sisältöä haetulle aiheelle.

Näitä rinnasteisia aiheita voivat esimerkiksi olla taiteilijat, jotka jo tekevät akryylitauluja, sekä kaupat, jotka myyvät tarvikkeita akryylitaulujen maalaamiseen.

Vuonna 2022 onkin tärkeä varmistaa, että käytössäsi on huolellisesti suunniteltu avainsana-strategia. Kuva lainattu: blog.google

Google MUM

MUMin (Multitask Unified Model) avulla haettille sisällöille voidaan siis tarjoa entistä enemmän aihetta käsitteleviä muita ideoita, mitkä omalta osaltaan tarkentavat ja laajentavat tehtyjä hakuja ja siten myös hakutuloksia.

Akryylitaulu-esimerkissä rinnasteisia sisältöjä voivat olla myös kokonaan uudet ja toisenlaiset maalaustekniikat. Inspiraatio-sisällölle on siis entistä enemmän kysyntää vuonna 2022!

Jos mietit, mistä lähteä liikeelle vuoden 2022 SEO-sisältöjen suunnittelussa, ota yhteyttä tai varaa maksuton puolen tunnin konsultaatio kalenteristani. Meiltä saat apua tehokkaiden SEO-sisältöjen suunnitteluun!

Varaa aika
Marinella

Marinella

Marinella on pitkän linjan SEO-konsultti, joka on aloittanut hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.