Skip to main content

Mitä kannibaalit tuplasisällöt tarkoittavat? Ja miksi sinun pitäisi olla varma, ettei tätä tapahdu verkkosivustollasi?

Kannibaalit sisällöt syövät toisiaan, eli ne syövät toistensa hakukonelöydettävyyttä. Toisin sanoen, virhe ilmenee, kun kahdessa tai useammassa sisällössä käytetään samaa avainsanaa.

Tällöin hakukoneet eivät tiedä, mikä sisällöistä on tärkein ja mikä niiden tulisi nostaa ensisijaiseksi, eli kyseiselle avainsanalle kirjoitetuksi sisällöksi. 👇

avainsana-kannibaali

Mitä avainsanojen kannibalisaatio aiheuttaa?

Kannibaali-avainsanojen tuloksena on aina heikko näkyvyys, sillä mikäli Google ei tarjoa lukijoille parasta mahdollista sisältöä, se ei myöskään tee työtään kovin hyvin.

Lähes jokaisessa sisältöauditissa ilmenee sama ongelma: yritys nousee jollakin hakusanalla kahdelle eri sijoitukselle, sanotaan vaikkapa sijoille 8. ja 10. Vaikka äkkiseltään voisi luulla, että tilanne on näkyvyyden kannalta hyvä asia, se on sitä hyvin harvoin. 🆘

Yhdistämällä kaksi toistaan syövää sisältöä yhdeksi hyvin optimoiduksi artikkeliksi (tai miksi tahansa muuksi sisältösivuksi) ko. sisällöllä on mahdollisuus entistä parempiin sijoituksiin. Koska kaikista klikeistä yli 70% ansaitaan sijoituksilla 1-3, sisältöjen huolellinen tuottaminen, korjaaminen ja seottaminen on ensiarvoisen tärkeää. (Alla oleva kuva: Backlinko.com)

ctr

Tätä tuplasisältö tarkoittaa

Google pyrkii aina suosimaan alkuperäistä sisältöä. Yksi hyvä esimerkki on muotoilijan bio-kuvaus, joka kopioidaan toiselta sivustolta, joka myös myy kyseisen muotoilijan tuotteita. Näin käy yleensä ja tahattomasti siksi, että halutaan kunnioittaa alkuperäistä bio-tekstiä. Ja loogiseltahan se tuntuukin.

Todennäköisesti kyseinen bio-kuvaus löytyy alkuperäisenä esimerkiksi muotoilijan omilta sivuilta (joka tapauksessa joltain sivulta, missä se on julkaistu ensin), mistä se on taas edelleen kopioitu toisaalle. Sisältö tulisi siis aina kirjoittaa itse (ei kuitenkaan niin että asiasisältö muuttuu, puhutaanhan ihmisen henkilökohtaisesta taustasta).

Tuplasisältö on etenkin verkkokauppojen kompastuskivi

Edellä mainittu pätee myös tuotekuvauksiin, joista muodostuu kompastuskivi etenkin verkkokaupoille.

Totta sekin, että esimerkiksi tietyt ainesosat tai tekniset tiedot joudutaan kirjoittamaan juuri siten kuin ne on jälleenmyyjälle annettu. Näillä tiedoilla kilpaileminen ei siis toimi Googlessa.

Yrityksen tulisi tässä tapauksessa tarjota tunnistetuille avainsanoille optimoitua sisältöä, joka vastaa ko. tuotetta tai palvelua koskeviin kysymyksiin, haasteisiin tai vaikkapa oireisiin, joihin kuluttajat aina lopulta etsivät ratkaisua. 🔍

Milloin tuplasisältö ei ole haitaksi?

Vaikka tuplasisällön käyttämistä ei suositella, on tilanteita, joissa se ei aiheuta ongelmia. Sivustolla voidaan siis käyttää samoja tekstikappaleita. Tällöin sisältö on kuitenkin aina optimoitu tietylle avainsanalle, eli se on uniikkia. On myös hyvä huomioida, ettei tärkeimpiä avainsanoja kannata käyttää läpi sivuston otsikoissa, SEO-titleissä ja meta-kuvauksissa.

Kuinka tuplasisällöt tulee korjata?

Yhdistämällä sisällöt. Näin ne eivät pääse kannibalisoimaan toisiaan eli kilpailemaan sijoituksista Googlen hakutuloksissa. Sisältöjen yhdistäminen tarjoaa myös lähes aina paremman ja kattavamman yhden sisällön, josta lukija löytää kaiken tarvittavan ja myös etsimänsä tiedon.

Muutetut ja poistetut sisällöt tulee kuitenkin aina uudelleenohjata pysyvällä 301-ohjauksella uuteen päivitettyyn sisältöön. 🔗

301-uudelleenohjaus

Vinkki: Mikäli sivustosi on rakennettu WordPressillä, voit ladata käyttöösi ilmaisen 301 Redirects -lisäosan. Lisäosan ensimmäiseen tyhjään kenttään määritellään vanha url ja viereseen uusi url. Esimerkistä näet, että jos en olisi tehnyt ohjausta yhdelle sisällöistä, yli 800 ihmisistä olisi päätynyt 404-virhesivulle.

Canonical URL ja canonical tag

Canonical URL tarkoittaa tapaa merkitä kahdesta (tai useammasta) sisällöstä se, joka on tärkein. Tässä tapauksessa sisältöjä ei yhdistetä, vaan hakukoneille kerrotaan erillisen canonical tagin avulla tärkein sisältö.

Canonical tagia käytetään etenkin verkkokaupoissa, joissa sama tuote löytyy useista eri kategorioista.

Toimi näin, jos et halua poistaa toista sisältöä

Googlen hakurobotit tunnistavat kannibalisoivat sisällöt hyvin herkästi; ongelman voi aiheuttaa jo pelkkä sama pääotsikko (h1) tai meta title. Vaihtoehdoksi jää siis myös toisen sisällön muokkaaminen kokonaan uudelle avainsanalle, joka voi olla pääavainsanalle rinnasteinen.

Muokattavasta sisällöstä tulisi myös aina linkittää siihen sisältöön, jolla pääsääntöisesti halutaan löytyä. Hyvä vinkki on käyttää linkityksen ankkuritekstissä ko. avainsanaa, mikä kertoo Googlelle toivotusta oikeasta järjestyksestä kahden (tai useamman) sisällön kesken. 💡

Helpotukseksi: Jos sivuston arkkitehtuuri on rakennettu hyvin ja pääavainsana löytyy esimerkiksi sivuston päänavigaatiosta, ja kilpaileva sisältö 2 tai jopa kolmen klikin syyvydestä, Googlen hakurobotit osaavat usein hahmottaa ko. sisällön tärkeyden. Ja siten myös nostaa sen parhaille paikoille ohi kilpailevien sisältöjen.

Sisältöjen auditoinnilla tunnistetaan ongelmat 🚀

Sisältöauditoinnin tarkoituksena on selvittää, mitkä sisällöt kilpailevat keskenään Googlen hakutuloksissa. Autamme mielellämme sivustosi hakukonenäkyvyyden kehittämisessä ja kannibalisoinnin korjaamisessa.

Varaa ilmainen puolen tunnin konsultaatio, niin katsotaan yhdessä sivustonne nykytilannetta sekä miten voisimme sitä parantaa.

Varaa alkukartoitus
Marinella

Marinella

Marinella on pitkän linjan SEO-konsultti, joka on aloittanut hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.