Skip to main content

“First, think. Second, dream. Third, believe. And finally, dare.” – Walt Disney

Elettiin vuotta 2008. Lähdin Erasmus-vaihtoon Italian Faenzaan, Istituto Superiore per le Industrie Artistiche -muotoilukouluun. Suoritin Savonia-Ammattikorkeakoulun Kuopion Muotoiluakatemian teollisen muotoilun (BA) vapaasti valittavia kursseja, kuten keramiikkaa, tuotesuunnittelua, italian kielen alkeita ja graafista suunnittelua.

Vaihto-opiskelu piti myös dokumentoida, totta kai. Koska olin jo tuolloin kirjoittanut ensimmäistä blogiani vuodesta 2004 lähtien, ehdotin opinto-ohjaajalle virtuaalista päiväkirjaa.

Vaikka kukaan opiskelija aiemmin ei ollut ehdottanut samaa, sain idean läpi: syntyi KAUKOKAIPUU, josta vuosien mittaan kasvoi Suomen palkituin ja luetuin matkablogi. Hakukoneoptimoinnilla on siis roolinsa tässäkin onnistumsiessa. Samainen sivusto on sittemmin muovautunut luontomatkailua edustavaksi mediaksi ja toiminut sisältöreferenssinäni kaikki nämä vuodet.

Fun fact: KAUKOKAIPUUn ansiosta sain ensimmäisen työpaikkani Junior Copywriterina helsinkiläisestä digitoimistosta kuin myös ensimmäiset keikkani matkailutoimittajana.

Nykyisellään olen työskennellyt sisällöntuottamisen, sisältösuunnittelun ja hakukoneoptimoinnin parissa jo yli 13 vuoden ajan – pidempään, kuin moni muu SEO-konsultti Suomessa.

Entiset pomot nykyisinä asiakkaina

Onnistumiseni blogin ja sen löydettävyyden suhteen kiirivät, ja pian maailman johtaviin tulospohjaisen digitaalisen markkinoinnin toimistoihin lukeutuva työpaikka head-huntasi minut riveihinsä.

Uusi työpaikka tuli kuin tilauksesta, sillä olin jo tovin halunnut syventää osaamistani hakukoneoptimoinnin parissa, nimenomaan SEO-konsulttina.

Työskentelin kahden vuoden ajan osa-aikaisena oman median osaajana, minkä lisäksi tuotin oman yritykseni kautta sisältöjä niin Madveturesille ja Docventuresille kuin monille muillekin matkailualan järjestöille ja yrityksille. Hoidin esimerkiksi Fjällräven Suomi -yrityksen sosiaalisen median sisältöjä kolmen vuoden ajan, minkä lisäksi olen tuottanut sisältöjä Metsähallitukselle, Finnairille, Visit Finlandille sekä lukuisille muille paikallisille matkailunedistämiskeskuksille.

Palaute on ollut hyvää, ja minulla on edelleen ilo työskennellä edelleen entisten kollegoiden kanssa monenlaisissa SEO-projekteissa SEO-konsultin vakanssissa. Toisin sanoen, entiset pomot ovat edelleen asiakkaitani.

SEO-konsultiksi omasta intohimosta ja halusta oppia uutta

Päädyin siis hakukoneoptimoinnin pariin alkujaan vuonna 2008, kun aloin selvittämään, miten saisin nostettua matkablogini sisällöt Googlen kärkeen. Opiskelin, harjoittelin, korjasin, toistin ja onnistuin. Pääsin myöhemmin työnäyttöjeni kautta alan toimistoihin oppimaan lisää silloisilta mentoreiltani, nykyisiltä ystäviltäni ja tekijöiltä, joita arvostan suuresti edelleen. Tiedätte, keitä olette.

Monet kysyvät, kuinka olen jaksanut niin kauan hakukoneoptimoinnin parissa. Vastaus on helppo antaa, sillä tässä työssä varmasti parasta on sen haasteellisuus ja palkitsevuus; kun näet, miten tuottamasi sisällöt nousevat Googlen ensimmäiselle tulossivulle. Se tuntuu vähän samalta kuin ne täydelliset treffit, jolloin kaikki on mennyt toiveiden mukaan.

Seitsemän vuotta eri toimistoissa työskenneltyäni koin että minun olisi viimein aika uskaltaa ja jättäytyä täyspäiväiseksi yrittäjäksi – ja se on takuulla ollut elämäni paras päätös!

Nykyisellään työskentelen niin luovien kuin taktisesti hakukoneoptimoitujen sisältöjen parissa, minkä lisäksi sparraan, konsultoin ja koulutan eri alojen ja yritysten omia sisällöntuottajia hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon osaajiksi. Vuoden 2020 kiinnostavimpia caseja ovat muun muassa olleet Kymenlaakson matkailun digiloikka –hankkeelle tuotettu SEO-koulutuskokonaisuus sekä TE-keskuksen järjestämä koulutustilaisuus.

Marinella

Marinella

Marinella on pitkän linjan SEO-konsultti, joka on aloittanut hakukoneoptimoinnin silloin, kun avainsanat vielä syötettiin html-koodin sekaan.