Miten Yahoo mokasi, ja kuinka Googlesta kasvoi maailman tunnetuin hakukone?

Vuosi 2022 lähenee loppuaan, joten mikä olisikaan sopivampi ajankohta palata historiassa taaksepäin hakukoneiden alkuajoille – Villiin Länteen, josta hakukoneiden maailma on sittemmin kasvanut hienostuneemmaksi ja entistä käyttäjäystävällisemmäksi.

Muistatko, käytitkö sinä jotain näistä hakukoneista: AltaVista, Ask Jeeves, Excite, Infoseek, Lycos

Entä tiesitkö, että Yahoo perustettiin ennen Googlea?

Sukelletaan seuraavaksi hakukonemaailman historiaan!

Googlen ikä

1994

Yahoo otti ensi henkäyksensä, kun Stanford yliopistossa opiskelleet Jerry Wang ja David Filo löivät viisaat päänsä yhteen kampuksen ATK-luokassa.

💡 Yahoo oli alunperin pelkkä kirjanmerkeistä koostuva lista eli kehittäjiensä mielestä mielenkiintoisten sivustojen hakemisto, johon verkkovastaavien oli lähetettävä manuaalisesti oma sivustonsa URL indeksointia varten.

Sana levisi, kilpailu alkoi, ja pian Yahoota seurasivat uudet hakukoneet:

  • Lycos (1994)
  • Excite (1994)
  • AltaVista (1995)
yahoo
Yahoon etusivu vuodelta 1999 silloisella Netscape Navigatorilla nähtynä.

1996

Backrub syntyi

Vain kaksi vuotta myöhemmin, myöskin Stanfordissa opiskelleet Larry Page ja Sergey Brin lähtivät mukaan haasteeseen ja loivat Googlea edeltäneen Backrubin. Backrub tarkoittaa suomennettuna ”selkäänrapsuttelua”, jolla backlinkien hankkimista voitaisiin edelleen, tänäkin päivänä, kutsua.

💡 Toisin kuin Yahoo, Backrub rankkasi sivustoja niiden 1) linkkirelevanttiuden ja 2) suosion mukaan.

”Not only was the engine good, but Page and Brin realized it would scale as the Web scaled. Because PageRank worked by analyzing links, the bigger the Web, the better the engine. That fact inspired the founders to name their new engine Google, after googol, the term for the numeral 1 followed by 100 zeroes. They released the first version of Google on the Stanford Web site in August 1996 – one year after they met.” (Wired: The Birth of Google)

Myös HotBot syntyi samana vuonna

💡 Vuonna 1996 julkaistiin Hotwiren toimesta HotBot, joka tuolloin hyödynsi Inktomin tietokantaa. HotBot oli 1990-luvulla yksi suosituimmista hakukoneista.

Lycos myi saman vuoden lokakuussa Hotbot.com-domainin 155,000$ hintaan nimettömälle ostajalle. Sivuston sisältö vaihtui ja hakukoneesta löytyi enää lähinnä shoppailuun, matkustamiseen ja rahanvaihtoon liittyviä sisältöjä.

Tällä hetkellä Hotbot.com tarjoaa VPN-palveluja.

hotbot
Näkymä HotBotista vuodelta 1996.

1996

Backrubin menestystä seuraten hakukoneista innostui myös yhdysvaltalainen teknologia-alan osaaja ja toimittaja Danny Sullivan, joka tunnetaan Search Engine Watchin perustajana.

Sivuston tarkoituksena oli tarjota hakukonemaailman uutisointeja sekä vinkkejä ja neuvoja siitä, miten hakutuloksissa voidaan päästä paremmille sijoituksille. (Kymmenen vuotta myöhemmin Sullivan jätti SEWin ja perusti toisen suositun julkaisualustan, Search Engine Landin.)

Kaksi muuta vuoden 1997 virstanpylvästä olivat Ask Jeevesin synty ja Google.com-domainin rekisteröinti.

ask jeeves

1998

Hakukoneiden maailmaan tunki lisää tekijöitä, ja niin myös sponsoroituja linkkejä ja maksettuja hakutuloksia hyödyntävä Goto.com perustettiin.

Mainostajat tarttuivat mahdollisuuteen ja ostivat huutokaupalla (kuten tänäkin päivänä) hakusijoituksia, jossa hyödynnettin Inktomin tietokantaa.

Samana vuonna MSN loi MSN Searchin, joka myös hyödynsi Inktomin tietokantaa datalähteenään.

1999

Vuonna 1999 järjestettiin maailman ensimmäinen SEO-konferenssi, Search Engine Strategies (SES).

Tapahtumaa vietettiin vuoteen 2016 asti.

Hakukonemaailman pahin virhe nähtiin vuonna 2000

Sanotaan, että Yahoo teki vuonna 2000 pahimman mahdollisen strategisen virheen hakumaailman historiassa yhdistämällä voimansa Googlen kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että Yahoo vaihtoi Inktomin tilalle Googlen tietokannan orgaaniset haut.

Miksi tämä sitten oli niin fataalia Yahoolle?

Yahoo käytännössä nosti vielä tuohon aikaan tuntemattoman Googlen, oman kilpailijansa, koko maailman tietoisuuteen.

Ja loppu on historiaa.

2008

Vuonna 2008 syntyi jälleen uusi hakukone, tällä kertaa yksityisyyden suojaa arvostaville henkilöille.

Vaikka DuckDuckGo on edelleen pieni tekijä hakukonemarkkinoilla, sen merkitys käyttäjilleen on sitäkin suurempi.

2009

Ankkaa seurasi Ecosia, joka on saksalaisen Christian Krollin kehittämä hakukone.

Vaikka Ecosian hakupalvelimet käyttävät ainoastaan uusiutuvaa energiaa, haut tapahtuvat Yahoo!:n ja Bingin palvelimien kautta, jotka eivät toimi uusiutuvalla energialla.

Ecosia on sitoutunut lahjoittamaan 80 % mainoksista saamistaan tuloista sademetsien suojeluun WWF:n kautta. Hakukoneen omien laskelmien mukaan yksi haku pelastaa keskimäärin noin 2 m2 sademetsää.

ecosia

Mitä seuraavaksi?

Hakukoneiden maailma muuttuu edelleen: MUM (Multitask Unified Model) tulee muuttamaan radikaalisti Google-hakuja.

MUM (Multitask Unified Model)