Skip to main content

Nousiko vai laskiko sivustosi näkyvyys?

Google julkaisi 25. toukokuuta kaikkia verkkosivustoja koskettavan massiivisen algoritmipäivityksen (Google May 2022 Board Core Update), joka vaikutti sivustojen näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa.

Algoritmipäivitys valmistui 9. kesäkuuta.

Tänä aikana ja sen jälkeen monien sivustojen kävijämäärät joko romahtivat tai kasvoivat. Osan näkyvyys pysyi ennallaan.

Mihin kolmesta ryhmästä sinun sivustosi lukeutuu?

Näin Google kommentoi päivitystä:

”There’s nothing wrong with pages that may perform less well in a core update. They haven’t violated our webmaster guidelines nor been subjected to a manual or algorithmic action, as can happen to pages that do violate those guidelines. In fact, there’s nothing in a core update that targets specific pages or sites. Instead, the changes are about improving how our systems assess content overall. These changes may cause some pages that were previously under-rewarded to do better.” (Lähde: developers.google.com)

Katsotaan muutama esimerkki

Toim. huom. Alla olevat kaksi esimerkkiä, joissa on nähtävissä selvä lasku, eivät ole SEOhubin asiakkaita mutta SEOhubin asiakkaiden kilpailijoita.

1. Pieni YMYL-sivusto, joka piikkasi hetkellisesti 📉

Kyseinen sivusto on sisällöllisesti todella kevyt, sitä ei ole juuri optimoitu eikä sillä ole kovin paljon kävijöitä (n. 50 kävijää / kk).

Kuten alla olevasta graafista nähdään, sivustolla on ilmeisesti tehty hyvin pientä mainontaa, sillä oranssi käyrä nousee aavistuksen huhtikuun jälkeen. Jos tällaisella mainonnalla on saatu aikaan näin valtava kasvu, niin onneksi olkoon!

 

The May 2022 Broad Core Update

Todennäköisempää kuitenkin on, että sivusto pääsi hetkeksi hyötymään algoritmimuutoksesta, mutta sisällön vähyyden ja optimoimattomuuden vuoksi näkyvyys romahti jopa alemmas kuin edeltävinä kuukausina.

Huomionarvoista on se, että tämä sivusto lukeutuu YMYL-ryhmään (Your Money or Your Life), eli sivustolla on lueteltu todella suuria summia tietyille palveluille.

1.1 YMYL: Tätä "Your Money or Your Life" -sisällöt tarkoittavat

Vapaasti suomennettuna ”Rahasi tai elämäsi” -sisältö tarkoittaa kaikkea verkkosivustolla julkaistua sisältöä, joka virheellisesti, totuudenvastaisesti tai harhaanjohtavasti ilmaistuna voi vaikuttaa negatiivisesti kävijän/lukijan

  • onnellisuuteen
  • terveyteen
  • turvallisuuteen
  • taloudelliseen vakauteen

💡 Toisin sanoen, Googlen YLYM-sisällöille asettamat vaatimukset ovat todella korkeat.

Alla oleva kuvakaappaus on Googlen tulkinta siitä, mitkä sisällöt lasketaan YMYL-kategoriaan:

ymyl

2. Hieman enemmän kävijöitä keräävä sivusto koki saman kohtalon 📉

Toinen esimerkki on hieman suuremman kävijämäärän (n. 550/kk) ansaitseva sivusto, jonka näkyvyys Googlen hakutuloksissa on ollut jo jonkin aikaa laskeva.

Sivusto nojaa hyvin ylimalkaan kirjoitettuihin blogi- ja how to -sisältöihin. Toukokuun kohdalla on tapahtunut pienoinen kyykkäys, ja suunta on tällä hetkellä aiempaa huonompi.

💡 Huomioitavaa on, että käyrä on ollut laskussa 07/2021 tapahtuneen laajan algoritmimuutoksen myötä, joka osui etenkin finanssipuoleen mutta myös sivustoihin, jotka julkaisevat toisaalta kopioitua tai liian samanlaista sisältöä kuin muilla sivustoilla on aiemmin julkaistu.

 

kävijäämärien lasku

3. Vahva auktoriteetti säilyttää asemansa 💹

Tämä sivusto julkaisee luovaa sisältöä, oppaita ja vinkkejä. Sivuston vahva auktoriteetti on pitänyt pintansa, eikä toukokuun muutos ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen.

Sivusto on hyvin optimoitu, ja alla olevan graafin pieni notkahdus on todennäköisesti ns. luonnollista muutosta ja vaihtelua.

google algoritmipäivitys toukokuu 2022

4. Myös onnistujia löytyy 📈

Tämä sivusto tuottaa yhtälailla luovaa sisältöä, oppaita ja vinkkejä. Sivustolla on vahva auktoriteetti ja paljon kävijöitä.

Graafista on nähtävissä selkeä piikki toukokuun algoritmimuutoksen kohdalla. Tämä sivusto on siis tehnyt kaiken mallikkaasti ja päässyt hyötymään Googlen muutoksista.

 

google algoritmipäivitys toukokuu 2022

5. Yli 50% huima kasvu 📈

Yksi asiakkaistamme pääsi hyötymään oikein kunnolla Googlen algoritmimuutoksesta; kasvua on yli 50%.

Halutessasi voit lukea tiivistelmän tästä SEO-projektista blogistamme.

 

hakukoneoptimointi

Mikäli sivustosi näkyvyys hakutuloksissa kasvoi toukokuun algoritmimuutoksen myötä, onneksi olkoon! Jatka samaan malliin.

Mikäli analytiikasta on havaittavissa selkeä lasku, pohdi ainakin seuraavia toimenpiteitä:

  • onhan sisältö uniikkia ja laadukasta
  • onhan mahdolliset YMYL-sisällöt kirjoitettu huolellisesti
  • onhan sivuston sisäinen linkkirakenne kunnossa
  • onhan sivuston back link -strategia kunnossa
  • olethan optimoinut sivuston niin sisäisesti kuin ulkoisesti Googlen parhaat käytännöt huomioiden

Optimoinnin iloa!

Marinella Himari
Marinella Himari
CEO & SEO Strategist

Olen SEO-maailman dinosaurus: aloitin optimoinnin silloin, kun avainsanat vielä lisättiin meta-keywordseihin (2008).

Instagram / Twitter / Facebook / LinkedIn / LinkedIn (personal)

Varaa ilmainen konsultointi

Käännetään SEO-haasteesi voitoksi.

Varaa aika kalenterista