Mitä Google-optimointi tarkoittaa ja mitä sillä voidaan saavuttaa?

Google optimointi on tärkeä osa jokaista kasvuhakuista liiketoimintaa, sillä hakutulosten sijat 1–3 saavat yli 70% kaikista klikeistä. Yrityksen näkyvyys Googlessa on siis suoraan verrannollinen laadukkaaseen SEO-työhön.

Google optimointi onkin siis yhtä kuin hakukoneoptimointi, eli verkkosivuston sisältöjen kehittämistä hakukoneystävällisiksi ja löydettäväksi Googlen ensimmäisen tulossivun parhailta paikoilta.

Miksi Google optimointi on tärkeää?

1) Parhaan orgaanisen sijoituksen (#1) CTR on huimat 31.7%
2) Toisen sijoituksen CTR on 24,7%
3) Ja kolmannen sijoituksen CTR on enää 18,6%
4) Sijoitusten 7-10 klikkiprosentti on melko sama (3-4%), minkä vuoksi on äärimmäisen tärkeää löytyä sijoilta 1-3 (Lue lisää)

Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on äärimmäisen tärkeä osa jokaisen kasvuhakuisen yrityksen markkinointistrategiaa ja liiketoimintaa.

Google-optimoinnin avulla vahvistetaan myös brändin tunnettuutta ja ajatusjohtajuutta, tavoitetaan uudet potentiaaliset asiakkaat, kasvatetaan myyntiä sekä tarjotaan hyödyllisiä ja innostavia sisältöjä, jotka saavat käyttäjän palaamaan sivustolle yhä uudestaan.

Saatat nyt miettiä, miten voit tehdä Google optimointia itse. Voit lukea avainsanojen etsimisestä ilmaisia työkaluja hyödyntäen täältä sekä tehokkaiden SEO titlejen ja meta-kuvausten kirjoittamisesta täältä. Blogi kannattaa laittaa seurantaa, sillä käyn siellä läpi tehokkaita SEO-vinkkejä, joiden avulla jokainen voi aloittaa oman verkkosivuston optimoinnin.

Alla oleva graafi on puolestaan esimerkki siitä, miten sivuston orgaanista kävijämäärää voidaan kasvattaa aktiivisen Google optimoinnin avulla.

Paljonko Google-optimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin hinta määräytyy sivuston lähtötilanteen ja tarvittavien SEO-toimenpiteiden mukaan. Lisäksi on äärimmäisen tärkeä tietää Google-optimoinnille asetetut tavoitteet sekä mitata tuloksia jatkuvalla tahdilla. Vain tällä tavoin voidaan todentaa, miten hakukoneoptimoinnissa ollaan onnistuttu.

Entä se hinta? Google-optimoinnin hinta määräytyy muun muassa sivuston auditoinnista ja sivuston laajudesta, avainsana-analyysin laajuudesta sekä SEO-strategiasta, jota ilman hakukoneoptimointia on hankala toteuttaa tuloksellisesti. Kun tiedetään Googlen tarkat haut, eli mitä avainsanoja käytetään ja miten ne tulee jalkauttaa sivuston sisältöihin tehokkaasti, voidaan myös olla varmoja tuloksista. Tämä on ainoa tapa voittaa puolelleen hakukoneet Suomessa ja maailmalla.

Pyydä tarjous! Vaikka monet digitaaliseen markkinointiin erikoistuneet toimistot tarjoavat hakukoneoptimoinnin palveluita, palvelun laadussa on suuria eroja. Annamme mielellämme tarjouksen hakukoneoptimoinnin palveluista ja näytämme tuloksellisia referenssejä. Esimerkiksi tämä sivu, jota nyt luet, on hakukoneoptimoitu, eli löysit, mitä etsit.

Voit myös halutessasi varata puolen tunnin maksuttoman konsultoinnin, jonka aikana voimme keskustella sivustosi SEO-tarpeista. Jutustelu ei sido sinua mihinkään, mutta se varmasti avaa sinulle vieläkin paremmin hakukoneoptimoinnin tärkeyttä.

Varaa etäpalaveri

Näin Googlen hakurobotit toimivat

Googlen hakurobotit eivät näe vaan lukevat koodia. Sen vuoksi on tärkeää, että sivustolta löytyvät kaikki oleelliset SEO-elementit ja että sisällöt on kirjoitettu hyvin ja huolellisesti. Hakurobotit käyttävät 210 eri kriteeriä, joiden perusteella ne nostavat sisällöt hakukoneiden kärkeen eli paremmuusjärjestykseen.

Toisin sanoen, Google vastaa käyttäjien hakutuloksissa esittämiin hakukyselyihin, jotka koostuvat avainsanoista, lauseista ja kysymyksistä. Lisäksi Googlen tekoäly pystyy ymmärtämään kunkin kyselyn merkityksen, minkä ansiosta se käsittelee hakuja käsitteinä eikä vain yksittäisinä sanoina. Algoritmia voidaan verrata siihen, miten me ihmiset ymmärrämme ja käsittelemme kieltä, sen tarkoituksia ja merkityksiä.

Mikäli olet kiinnostunut lukemaan lisää Goolen tekoälystä ja algoritmeistä, kannattaa kurkata vinkkejä myös Googlen omasta blogista.

google optimointi

Kuinka usein Googlen algoritmit muuttuvat?

Google toteuttaa pienempiä algoritmipäivityksiä päivittäin. Vuodelle 2021 on kuitenkin osunut jo 10 suurempaa algoritmipäivitystä. Ja lisää on tulossa.

Miten muutokset syntyvät? Google tukeutuu ensisijaisesti niin verkkovastaavien kuin käyttäjien synnyttämiin signaaleihin. Toisin sanoen, Google seuraa tarkasti, mitä verkkovastaavat tekevät sivuillaan, sekä sitä, miten käyttäjät reagoivat kyseiseen sisältöön. Näin siksi, että Googlen on aina tarkoitus tarjota käyttäjille parasta mahdollista, eli laadukasta ja oikeasti informatiivista sisältöä.

Yksi näistä päivityksistä on taannoin julkaistu ”Review Rich Snippets Schema” -päivitys.

Lyhyesti sanottuna ko. algoritmimuutos kohdistettiin yrityksiin, jotka houkuttelivat enemmän asiakkaita käyttämällä puolueellisia ja joskus jopa totuudenvastaisia ​​arvosteluja ja tähtiluokituksia Googlessa. Google ryhtyi toimenpiteeseen siksi, että se voisi taata kärkipäähän nousevien sisältöjen laadukkuuden (eli se ei halunnut nostaa kärkeen sisältöjä, joiden tähtiarvosanoja oli keploteltu tai lisätty itse).

Pidemmän aikavälin laajempia Google-päivityksiä kutsutaan nimellä ”Broad Core Algorithm”, sillä ne vaikuttavat yleensä miljooniin verkkosivustoihin kerrallaan.

google optimointi

Niin pienet kuin suuremmat muutokset vaikuttavat Googlen hakutuloksiin. Dramaattisemmat muutokset syntyvät kuitenkin aina suuremmista muutoksista, joista Google tiedottaa etukäteen.

Algoritmien historia on mielenkiintoinen ja kaikkien saatavilla. Jotta sivuston SEO-optimoinnista voidaan vastata viimeisimpään tietoon nojaten, algoritmipäivityksistä tulee pysyä ajantasalla.

Google optimointi on puhdasta hakukoneoptimointia

SEO, eli Search Engine Optimization, suomeksi hakukoneoptimointi, tarkoittaa verkkosivuston sisältöjen ja teknisten toimivuuksien muokkaamista. Google-optimoinnin perimmäisenä tavoitteena onkin nostaa oma sisältö Googlen hakutulosten kärkeen valituilla hakusanoilla.

Verkkosivuston Google-optimointi koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka ovat sivuston sisäinen optimointi (On-page optimointi) ja sivuston ulkoinen optimointi (Off-page optimointi).

Site Audit

On-page optimointi eli sivuston sisäinen optimointi

Tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat sijoituksiin hakutulossivuilla, ovat 1) sisällön hyödyllisyys, 2) kuinka hyvin sivusto on teknisesti optimoitu ja 3) mikä on sivustosi auktoriteetti verrattuna kilpaileviin sivustoihin.

Sivuston sisäinen optimointi koostuu kaikesta sisällöstä ja kuvista kuin myös käytettävistä elementeistä ja koodista. Teknisiä koodipuolen tekijöitä ovat muun muassa sivuston nopeus ja käyttäjäystävällisyys, ssl-suojaus, sivuston oikeaoppinen crawlaaminen, sisäiset linkitykset sekä title- ja alt-tagit, unohtamatta tietenkään sivuston luurankoa eli sitemapia ja ikivihreitä URL-osoitteita.

1. Sisällön on oltava uniikkia

Se, miten omat sisältösi nousevat Googlen hakutuloksiin, perustuu tietenkin muiden verkkosivustojen analysointiin. Olethan kirjoittanut tarpeeksi omaperäistä ja uniikkia sisältöä? Pystytkö kertomaan aiheesta enemmän kuin muut? Ethän vain kierrätä toisten jo julkaisemaa sisältöä? Muun muassa näitä asioita kannattaa tarkastella suurennuslasin avulla sisältöjä luodessasi.

2. Kuinka hyödyllistä sisältösi on?

Sisällön tulee olla tarpeeksi pitkä ja ajantasainen. Sen lisäksi, että sivustolle tuotetaan uutta Google-optimoitua sisältöä, myös vanhoja sisältöjä tulee korjata; varmista, että teksti pitää edelleen paikkansa ja vanhat linkit toimivat (niin sisäisesti kuin ulkoisesti!). Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan sisällöissä myös pitkän hännän avainsanoja ja rinnasteisia termejä.

3. Kuinka houkuttelevaa sisältö on?

Onhan SEO-title määritelty ja optimoitu? Onhan myös meta-kuvaus tarpeeksi houkutteleva, sillä juuri meta-kuvaus on paras paikka mainostaa omaa sisältöä Googlen tulossivulla ja siten myös ansaita klikki. Vaikka meta-kuvaukset eivät enää vaikuta hakutuloksiin, Google boldaa meta-kuvauksessa esiintyvän avainsanan, minkä ansiosta sisältösi voi erottua visuaalisesti kilpailijoista.

Sivuston tulee siis olla laadukas ja oikein hakusanoille Google-optimoitu. Hyödynnä pääavainsanojen lisäksi myös alisteisia ja rinkkaisia avainsanoja sekä pitkän hännän avainsanoja.

Varaa maksuton alkukartoitus

Puolen tunnin maksuton alkukartoitus ei sido sinua mihinkään. Varaa palaveriaika suoraan Marinellan kalenterista.

Varaa alkukartoitus

Sivuston ulkoinen Google optimointi eli Off-page optimointi

Edellä mainitut tekijät vaikuttavat sivuston sisäisesti, minkä lisäksi tulee huolehtia myös sivuston ulkoisesta optimoinnista.

1. Kuinka korkea auktoriteetti sivustolla on?

Kuinka moni muu sivusto linkittää sivustollesi? Entä kilpailijalle? Kuinka korkea on sivustollesi linkittävien sivustojen auktoriteetti? Ovatko nämä sivustot ja niiden sisällöt oikeasti hyödyllisiä ja vastaavat samaan aiheeseen ja genreen?

2. Mikä on yksittäisten sisältösivujen auktoriteetti?

Tämä pätee samoin kuin kohdassa 1, eli olethan ansainnut linkkejä yksittäisille (tärkeimmille) sisältösivuille? Ja ovathan linkit selkeitä ja kuvaavia ankkurilinkkejä?

3. Kuinka paljon kilpailijalla on linkkejä?

Google perustuu linkeille, onhan sen tarkoitus tarjota kävijälle hyvää ja hyödyllistä sisältöä, josta voi aina siirtyä lisämateriaalin pariin. Tutki, millaisia linkkejä kilpailijasi on saanut, ja mieti, voisitko hankkia samoja linkkejä itsellesi? Tehokas linkkivaihto on aina osa hakukoneoptimoinnin suunnitelmaa.

hakukoneoptimointi
Hakukonelöydettävyys

MUM (Multitask Unified Model): Näin Google-haut muuttuvat vuonna 2022

MUM (Multitask Unified Model) muuttaa hakukoneiden maailmaa. Mutta mitä tämä…
Hakukonelöydettävyys

Pienen yrityksen suuri harppaus hakutuloksissa

SEO-projektit määritellään aina asiakkaan tarpeen mukaan ja käytössä olevat resurssit…
Hakukonelöydettävyys

Mitä kannibaalit tuplasisällöt tarkoittavat?

Mitä kannibaalit tuplasisällöt tarkoittavat? Ja miksi sinun pitäisi olla varma,…
tausta
Hakukonelöydettävyys

Tehokkaat SEO-titlet ja meta-kuvaukset

CTR, eli click through rate, on terminä monille tuttu maksetusta…

Ota yhteyttä

+358 (0) 50 440 5686
hi@marinellahimari.fi
© 2021, Wilder Mind Media

Kasva. Näy. Menesty.