Avainsanat ohjaavat hakuliikennettä

Avainsanatutkimuksella (eli avainsana-analyysillä) todennetaan ne avainsanat, joita asiakkaat todellisuudessa käyttävät ja joiden avulla he hakevat tietoa tuotteista ja palveluista.

Olen vuosien saatossa päätynyt usein tilanteeseen, jossa yrityksen edustaja on vakaasti sitä mieltä, että he kyllä tietävät, millä termeillä yrityksen tuotteita ja palveluita haetaan. Lähempi tutkimus ja lisensoidulla sovelluksella toteutettu avainsana-analyysi kuitenkin osoittavat lähes poikkeuksetta parhaankin mutu-tuntuman vain mutuiluksi.

Hyödyllisimmät ja tehokkaimmat avainsanat voidaan todentaa ainoastaan avainsana-analyysin avulla. Esimerkiksi: Osaisitko sanoa, kumpaa haetaan kuukaudessa 1300 kertaa ja kumpaa 320 kertaa: ”kotisivut yritykselle” vai ”verkkosivut yritykselle”?

Mistä löydän itse avainsanoja?

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä mutta tuloksiltaan palkitsevaa työtä, joka tulisi nivoa osaksi jokaisen kasvuhakuisen yrityksen markkinointistrategiaa. Yrityksen tuottamien palveluiden löytyminen hakukoneista on ensiarvoisen tärkeää, kun tavoitellaan uusia potentiaaliaisia asiakkaita ja halutaan vahvistaa brändin tunnettuutta ja ajatusjohtajuutta.

Avainsanoja voi löytää ja tutkia myös itse. Termejä voi etsiä ilmaiseksi esimerkiksi Googlen Keywords planner– ja Trends-työkaluista, jotka tarjoavat tietoa avainsanojen hakumääristä ja niiden synonyymeistä.

Viereisen kuvan esimerkissä näet Google Trendsin luoman graafin influencer marketing -termille. Graafin alapuolella olevassa kuvassa näkyvät saman termit rinnakkaiset haut.

Olet myös varmasti huomannut, miten Googlen hakukenttään kirjoittaessasi hakukone ehdottaa sinulle erilaisia aiheita. Nämä aiheet ovat jo sellaisenaan hyviä oman sisällöntuotannon aiheiksi.

Laaja avainsana-analyysi

 

750 €

(+ alv 24%)

 

  • Oman sivuston perusteella
  • Yrityksen kpi:den perusteella
  • Suositeltavat hakusanat
  • Nykysanojen toimivuus
  • Raportin läpikäynti
2 kilpailijaa

 

1300 €

(+ alv 24%)

 

  • Kilpailijoiden määrä: 2
  • Suositeltavat hakusanat
  • Nykysanojen toimivuus
  • Kilpailija-analyysin tuokset
  • Raportin läpikäynti
4 kilpailijaa

 

1800 €

(+ alv 24%)

 

  • Kilpailijoiden määrä: 4
  • Suositeltavat hakusanat
  • Nykysanojen toimivuus
  • Kilpailija-analyysin tuokset
  • Raportin läpikäynti

Tehokkaan avainsanan anatomia

Avainsana-analyysin avulla selvitetään ko. avainsanalle kohdistuva hakujen määrä kuukausitasolla, eli kuinka monta kertaa milläkin avainsanalla kuukauden aikana haetaan sisältöjä.

Avainsana-analyysin avulla voidaan todentaa myös kilpailijoiden käyttämät avainsanat ja niiden variaatiot. On myös hyvä huomioida, että eri avainsanoilla on erilainen potentiaali tavoittaa potentiaalisia kävijöitä, niin että he myös auttavat saavuttamaan toivotut tavoitteet.

Avainsana-analyysin avulla voidaan todentaa myös kilpailijoiden käyttämät avainsanat ja niiden variaatiot. On myös hyvä huomioida, että eri avainsanoilla on erilainen potentiaali tavoittaa potentiaalisia kävijöitä, niin että he myös auttavat saavuttamaan toivotut tavoitteet.

Kevyt avainsana-analyysi

Mikäli SEO-sisällöntuottaminen on sinulle jo jonkin verran tuttua, voit tilata verkkokaupastani kevyesti hinnoiteltuja 20:n ja 40:n avainsanan listoja. Mikäli kuitenkin olet vasta tutustumassa SEO-kirjoittamiseen, voit osallistua kuukausittain järjestettävälle SEO-verkkokurssille. SEO-verkkokurssin aikana opit kaikki tärkeimmät taidot hakukoneista löydettävän sisällön tuottamiseen.

Ota yhteyttä

+358 (0) 50 440 5686
hi@marinellahimari.fi

Verkostoidu

LinkedIn
Instagram

Kasva. Näy. Menesty.