On-page SEO on hakukoneoptimoinnin osa-alue
20.10.2023
Senior SEO-konsultti Marinella Himari

Mitä avainsanatutkimus tarkoittaa?

Avainsanatutkimus on SEO-työn perusta. Sen avulla tunnistetaan omalle liiketoiminnalle tärkeimmät sanat, joita sisällöissä kannattaa hyödyntää.

Koska kilpailu Googlen parhaista sijoituksista on kovaa, löydät tästä oppaasta yksityiskohtaiset vinkit siitä, mitä avainsanatutkimus tarkoittaa, miten se tehdään, millaisia työkaluja sinun kannattaa hyödyntää sekä miksi se on niin tärkeää.

Kuten alla olevasta kuvasta huomaat, hakusanoilla on eroja: kotisivut yritykselle -avainsana saa kuukaudessa n. 1 600 hakua, kun taas nettisivut yritykselle “enää” 590. Kun tiedät, mitä avainsanoja käytät, voit luoda orgaanisesti löydettävää sisältöä.

Avainsanatutkimus on kaiken SEO-työn perusta.

1. Miksi avainsanatutkimus on tärkeä?

Avainsanat ohjaavat kaikkea hakuliikennettä. Se, mitä käyttäjä kysyy, tulee aina huomioida ko. avaintermille kohdennetussa sisällössä.

Avainsanatutkimuksen avulla:

  • Määritetään sisältöjen tavoitteet
  • Seurataan sisältöjen näkyvyyden kasvua
  • Tunnistetaan uusia potentiaalisia sisältöideoita
  • Opitaan markkinasta:
    • mitä aiheita haetaan
    • millaista tietoa haetaan
    • millaisia ongelmia ja haasteita asiakkailla on
  • Kasvatetaan sivuston orgaanista liikennettä
  • Vahvistetaan ajatusjohtajuutta
  • Toteutetaan kattomarkkinointia
  • Kerätään liidejä
  • Erotutaan kilpailijoista.
Avainsanatutkimuksen avulla voit luoda laadukasta orgaanisesti löydettävää sisältöä.

2. Avainsanatutkimuksen avulla voit luoda laadukasta orgaanisesti löydettävää sisältöä

Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään juuri ne hakutermit, joita potentiaaliset ostajat todellisuudessa käyttävät.

Lisäksi huomioidaan ostopolun eri vaiheissa käytettävät termit. Tällä tavoin osaat tuottaa konversiopohjaista SEO-sisältöä, joka vastaa kaikkiin myyntitapahtumaa edeltäviin vaiheisiin:

  • Attention eli huomio = asiakas vielä etsii tietoa
  • Interest eli kiinnostus = herätät asiakkaan kiinnostuksen
  • Desire eli halu = luot ostotarpeen
  • Action eli toiminta = saat asiakkaan ostamaan.

3. Hyödynnä avainsanojen hakutyyppiä (intentiota)

Avainsanat ovat eri tyyppisiä, minkä vuoksi niille tulee aina kirjoittaa haun intentiota vastaavaa sisältöä.

Jos avainsanatutkimuksesta on esimerkiksi selvinnyt, että avainsanan intentio on ”commercial”, tälle avainsanalle kirjoitettu sisältö kannattaa kirjoittaa myyntikulmalla. Voisit esimerkiksi esitellä tuotteitasi ja linkittää sisältöön tuotenostoja, sillä niitähän kävijä on etsinyt.

Hakutyyppejä ovat:

  • 🔵 Informational – haut, joilla haetaan tietoa/vastausta kysymykseen
  • 🟡 Commercial – myyntitapahtumaa edeltävät haut
  • 🟢 Transactional – haut, joilla halutaan ostaa jotain
  • 🟣 Navigational – haut tietyn verkkosivun löytämiseksi

4. Älä ylioptimoi, vaan käytä avainsanoja harkiten

Ylioptimoinnilla tarkoitetaan saman avainsanan lisäämistä ahdollisimman monta kertaa yhteen sisältöön. Sana voi tällöin esiintyä useita kymmeniä kertoja sisällössä sekä lähes kaikissa otsikoissa.

Vuoden 2023 lopulla julkaistu Googlen algoritmipäivitys muistuttaa, että edelleen tärkeintä on hyvän ja hyödyllisen sisällön tuottaminen. Hakusanoja ei tule vain viljellä sisältöjen sekaan, vaan meidän tulee julkaista haun intentiota eli perimmäistä syytä/kyselyä vastaavaa sisältöä.

Yhden avainsanan sijaan haluat käyttää sille rinnasteisia termejä, joilla vahvistat sisällön orgaanista löydettävyyttä.

Esimerkki pitkän hännän avainsanoista.

5. Mitä ovat pitkän hännän avainsanat?

Pitkän hännän avainsanoilla tarkoitetaan hakutermejä, jotka yleensä koostuvat 3–5 sanasta. Ne voivat olla perinteisiä hakulausekkeita (sanoja) tai kysymyksiä.

Tällaiset pidemmät hakusanat saavat yleensä vähemmän kuukausittaisia hakuja (esimerkiksi 40–120 hakua per kk) mutta vain siksi, että ne ovat niin tarkkoja.

Tällaisia tarkkoja hakuja voivat esimerkiksi olla:

  • Minkä kokoinen pyörä lapselle?
  • Kuinka vaihtaa jarrupalat?
  • Miten onnistuu perunan idätys?

Hakukoneoptimointi kannattaa aina aloittaa pitkän hännän avainsanoista, sillä ne on usein helpompi voittaa. Ja mitä enemmän voitat näitä avainsanoja, sitä nopeammin sivustosi näkyvyys kasvaa.

Tarkista kilpailijan käyttämät hakusanat.

6. Miten tunnistaa kilpailijan käyttämät hakusanat?

Tiesitkö, että voit tutkia kilpailijan käyttämiä sanoja myös maksetuissa mainoksissa. Tämän voi tarkistaa monissa SEO-työkaluissa mutta myös täysin ilmaiseksi.

Toimi näin:

  • Kirjoita Googleen hakutermi (jota kilpailijasi käyttäisi)
  • Klikkaa mainoksen URL-osoitteen perässä olevaa alaspäin näyttävää nuolta
  • Klikkaa “Katso lisää tämän mainostajan mainoksia”.
Google toimii hyvänä esimerkkinä avainsanojen etsimisestä.

7. Parhaat ilmaiset avainsanatyökalut

Ilmaiset avainsanatyökalut ovat hyvä alku sisällön optimointiin silloin, kun et halua hankkia maksullista sovellusta tai tilata avainsanatutkimusta.

Alla listatut vaihtoehdot eivät ole paremmuusjärjestyksessä. Lukemalla vinkit ja tutustumalla eri sovelluksiin löydät varmasti itsellesi parhaiten sopivat ilmaisohjelmat. Osa sovelluksista toimii hyvin suomenkielisille hauille, osa ehdottaa tuloksia toistaiseksi vain englanniksi.

Käydään seuraavaksi nämä avainsanatyökalut:

  • Google
  • Keyword Generator
  • Keyword Sheeter
  • Answer the Public
  • Keyword Surfer
  • Questiondb
  • Google Search Console.
Google toimii hyvänä esimerkkinä avainsanojen etsimisestä.

7.1 Google

Google on edelleen yksi parhaista avainsanatyökaluista ja sen Autocomplete varmasti tuttu näkymä. Mutta oletko ajatellut, että voit hyödyntää Googlen automaattisesti ehdottamia hakutermejä myös sisällöntuotannossasi?

Google ehdottamat hakutermit ovat nimittäin jo sellaisenaan potentiaalisia aiheita etenkin artikkeleille ja blogikirjoituksille.

Google snippet kysymykset

Tutkimusten mukaan kysymyksellä varustetut SEO-titlet keräävät parhaat CTA:t (click-throuhg-rate). Luo siis sisältöjä, joissa vastaat Googlesta löytämiisi kysymyksiin, ja varmista, että lisäät ko. kysymyksen sisällön H2-väliotsikkoon.

Lisäksi Googlesta voi tutkia potentiaalisia avainsanoja ja hakutermejä Ihmiset kysyvät myös -osiosta sekä tulossivun alareunasta löytyvästä Aiheeseen liittyvät haut -osiosta.

Aiheeseen liittyvät haut on yksi Googlen SERP-tuloksista.

7.2 Google Trends

Testaa myös Google Trends -työkalua, joka kertoo, mitkä aiheet ja termit trendaavat tällä hetkellä. Trendejä tutkimalla voit löytää uusia sisältöaiheita.

Google Trends kertoo, mitä suomalaiset hakevat juuri nyt.

7.3 Keyword Generator

Ahrefsin Keyword Generator näyttää kerralla 150 avainsanaa. Halutun kielen lisäksi voit myös valita eri hakukoneen (Google, Bing, YouTube, Amazon), ja katsoa, miten niiden tulokset eroavat toisistaan.

Keyword Generator paljastaa myös ensimmäisten 10 hakutuloksen vaikeusasteen ja volyymin:

  • KD (Keyword Difficulty) tarkoittaa avainsanan vaikeusastetta; mitä korkeampi KD-luku on, sitä hankalampi se on voittaa.
  • Volyme (Volyymi) puolestaan kertoo kyseisen avainsanan hakumäärät (keskiarvo) per kuukausi.

Huomaa, että vaihtoehdoissa on kaksi eri tabi-näkymää:

  • Phrase match (kuvassa) kertoo haetulle termille/sanalle saadut tulokset.
  • Questions näyttää ko. avainsanaan liittyviä käyttäjien esittämiä kysymyksiä.
Keyword Generator avainsanatyökalu

7.4 Keyword Sheeter

Keyword Sheeter hakee vastaukset tuhansista ja taas tuhansista Autocomplete-vastauksista.

Pääset katsomaan tuloksia valitsemalla ensin kielen, kirjoittamalla hakutermin ja klikkaamalla sitten “Sheet keywords.”

Keyword Sheeteristä on mahdollista hakea kerralla jopa tuhat sanaa, jotka voi exportata omaan käyttöön. Hakuvolyymejä tai avainsanan vaikeusasteita sovellus ei kuitenkaan kerro, eli tulokset ovat suuntaa antavia.

Keyword Sheeter

7.5 Answer The Public

Ihmiset hakevat yksittäisten sanojen ja sanaparien lisäksi myös kysymyksillä (olet varmasti tehnyt niin itsekin). Ja näihin kysymyksiin haluat vastata pitkällä ja hyvin jäsennellyllä sisällöllä!

Kokeile, millaisia kysymyksiä löydät näistä kolmesta eri avainsanaohjelmasta:

Answer The Public

7.6 Keyword Surfer

Keyword Surfer on Chromeen asennettava ilmainen lisäosa, joka näyttää globaalisti haetun avainsanan (tai ylipäätään yksittäisen haun) kuukausittaiset hakumäärät.

Hakumäärät eivät kuitenkaan tässä sovelluksessa ole yhtä kuin kuukausittainen hakuvolyymi, eli sovellus kertoo kaikki haut yhteensä.

Keyword Surfer

Yksittäisten hakujen lisäksi Keyword Surfer kertoo myös 10 rinnakkaista avainsanaa kullekin haulle.

Mikäli hyödynnät tätä ominaisuutta, vilkaise myös Similarity-prosentti, jotta tiedät, kuinka hyvin rinnakkainen hakutermi vastaa päätermiä.

Surfer avainsanatyökalu

7.7 Google Search Console

Uusien avainsanojen etsimisen lisäksi haluat varmasti hyödyntää kaiken potentiaalin oman sivustosi näkyvyyden kasvattamisessa.

Ja tähän on olemassa mitä loistavin työkalu, joka on kaiken lisäksi ilmainen! Puhutaan tietenkin Google Search Consolesta.

Google Search Console kertoo sinulle ne termit ja aiheet, joilla jo löydyt ja joita parantamalla voit kasvattaa näkyvyyttäsi entisestään! (Ilman, että aloitat kaiken “tyhjästä”, uusilla avainsanoilla.) Huomioi, että voit käyttää GSC:tä ilman Google Analyticsiä.

Pääset tutkimaan näitä avaintermejä navigoimalla GSC:n hallintapaneelin vasemmanpuoleisesta navigaatiosta kohtaan ”Kehitys”. Klikkaa auki Kyselyt-välilehti ja katso, mitä hakusanoja käyttämällä kävijät ovat löytäneet sisältöjesi pariin.

Näkyviin tulevat teemat ja aiheet ovat sinulle varmasti tuttuja, ja niin niiden pitäisikin olla.

Saatat kuitenkin huomata myös sellaisia sanoja, joille et vielä ole kirjoittanut sisältöjä. Toisin sanoen, Google Search Consolen näyttämät sanat tuovat sinulle käyntejä jo jollain tasolla, mutta et ole (vielä) hyödyntänyt niiden täyttä potentiaalia.

Tarkastele siis tuloksia SEO-lasit silmillä! Kun löydät uuden sopivan aiheen, luo sille optimoitu artikkeli tai sisältösivu, jolloin sinulla on mahdollisuudet voittaa kyseinen avainsana itsellesi.

Ahrefs avainsanaohjelma

8. Parhaat maksulliset avainsanatyökalut

Tarjolla on myös useita maksullisia avainsanatyökaluja, jotka voivat auttaa löytämään oikeat avainsanat, seuraamaan sijoituksia ja analysoimaan kilpailutilannetta. Tässä muutamia parhaita vaihtoehtoja:

  1. Ahrefs on yksi suosituimmista SEO-työkaluista, ja sen avainsanatyökalu on erittäin kattava. Sovellus tarjoaa laajan valikoiman erilaisia ominaisuuksia sanojen hakuvolyymistä kilpailutilanteeseen sekä mainosten arvioituihin klikkihintoihin.
  2. Semrush on toinen erittäin suosittu työkalu, joka tarjoaa laajan valikoiman ominaisuuksia avainsanatutkimukseen, hakukoneiden sijoitusten seurantaan ja kilpailijoiden analysointiin.
  3. Moz Pro on kattava “SEO-työkalusarja”, joka kertoo myös hakutermejä. Sovelluksella voit myös tarkistaa muiden sivustojen SEO-pisteitä.
  4. Keyword Tool on sekin suosittu avainsanatyökalu, joka hyödyntää Googlen Autocomplete-toimintoa. Tällä sovelluksella voit tutkia myös hashtagien aiheita ja julkaisumääriä.
  5. KWFinder keskittyy avainsanojen löytämiseen matalalla kilpailutasolla. Sovellus tarjoaa tietoa hakuvolyymistä, CPC:stä ja kilpailutasosta, ja se on monien mielestä erityisen käyttäjäystävällinen.

Parhaat SEO-ohjelmat

Jos vielä listataan parhaat SEO-ohjelmat, ne tulevat tässä.

Silti, jos minulta kysytään, kaikista tärkein SEO-työkalu on ilmainen Google Search Console. Siksi se saa ykkössijan alla olevassa listauksessa.

Kaikki loput työkalut on kuitenkin listattu aakkosjärjestyksessä.

  1. Google Search Console
  2. Ahrefs
  3. Answer The Public
  4. Fat Rank
  5. Google Trends
  6. Keywords Everywhere
  7. KWFinder
  8. Majestic
  9. MozPro
  10. Serpstats
  11. Screaming Frog
  12. Siteliner
  13. Semrush
  14. SEOQuake
  15. SpyFu
  16. Ubersuggest
  17. Woorank

Opiskele lisää

KIRJOITTAJA

Marinella Himari

Marinella on optimoinnin vuonna 2007 aloittanut SEO-maailman dinosaurus, senioritason SEO-konsultti ja sisältöstrategi.

MinustaLinkedIn